Písanie textov, copywriting

Píše Miro veselý.

Ghostwriting – tajný spisovateľ na prenájom
Slovo Ghostwriter sa skladá z dvoch anglických slov: ghost = duch, writing = písanie. Dá sa to teda preložiť ako duch píšuci...

Ako nahrávať rozhovor s klientom
Ako hlavný podklad pri písaní článkov často slúži rozhovor. Ako taký rozhovor nahrať? Na to nám pekne poslúži technika, ktorá dnes dosahuje takmer štúdiovú kvalitu aj v najnižších cenových reláciách...

Trend doby: siahodlhé články
Pri písaní textov na internet je zvykom pozerať sa aj na to, aby texty mali šancu dostať sa medzi prvé výsledky vo vyhľadávaní...

Chcete sa živiť písaním textov?
Dnes pár tipov pre tých, ktorí by ste sa tiež chceli začať venovať písaniu textov na objednávku...

Koľko stojí napísať normostranu textu?
Možno potrebujete najať copywritera, aby vám napísal text na váš firemný web. Často je to lepší nápad, ako sa pokúsiť zosmoliť zúfalú slohovú prácu...

Neklaďte čitateľom barikády
Ak môžete, voľte krátke slová a vaše texty budú obľúbené a zrozumiteľné. Je zaujímavé vedieť, ako človek číta...

Viac článkov v tejto téme...

Písaný text je stále základom komunikácie! Hoc internet sa teraz doslova hemží videoklipmi, zvukmi a animáciami, text stále zostáva dominantným obsahom na internete. Dôvod je jednoduchý.

  • V texte je možné efektívne odovzdávať informácie. Málo dát, veľa informácií.
  • Text môže byť bez ťažkostí analyzovaný vyhľadávačmi.
  • Aj multimédiá (fotky, video, zvuk, grafika) sú pomenované, označené a popísané stále len pomocou textu.

Predpokladám, že tento stav sa v najbližších rokoch nezmení. Ak návštevník chce niečo zistiť, zadáva spravidla otázku formou textového vyjadrenia. Aj v prípade, že hľadáte zvuk, alebo video hľadáte to pomocou – písaného textu.

Ešte stále nestačí povedať „počítač, nájdi mi obchod, kde predávajú digitálne fotoaparáty. Vyber mi nejaký solídny foťák a objednaj ho, nech mi ho zajtra pošlú. A že nech kuriér príde dopoludnia, pretože neskôr pôjdem preč.“. Nie.

  • Chcete nájsť fotografiu? Zadáte textový príkaz „fotografia Bratislavy“. Vyhľadávač nehľadá medzi fotografiami, ale vyberá z popisov fotografií a odhadne, ktorý obrázok by mohol byť fotkou Bratislavy.
  • Ak chcem vidieť video skupiny Kombi na koncerte, napíšem vo vyhľadávači „koncert kombi video“. Zadávam to písomne.

Pre vyhľadávač je najjednoduchšie analyzovať weby z textovej zložky. Aj video musíte pred publikovaním na internete najskôr nejakým spôsobom opísať. Textom.

Ak máte fotografiu gitaristu, neviete ju poslať vyhľadávaču s tým, aby vám poslal linku, kedy bude jeho najbližší koncert. Alebo ako sa ten chlap volá.

Vyhľadáva sa podľa textu. Podľa sprievodného opisu a textového názvu súboru s videozáznamom potom návštevníci vaše video, či iný multimediálny obsah môžu nájsť.

Takže bez textu a znalostí práce s ním sa na internete nepohnete. O pár dlhých rokov bude asi situácia iná. Google už robí pokusy analyzovať zvuk vo videu, rozpoznať tváre na fotografiách. Do počítača sa už dajú zadávať príkazy aj hlasom. Doba, kedy budeme s počítačmi voľne diskutovať raz príde. No nateraz je skôr v štádiu testovania, vývoja, príprav.

Väčšina autorov sa už dávno zhoduje v zásadách, ktoré v praxi fungujú. Zásady písania reklamného textu nevznikli od stola. Sú za nimi desaťročia skúšania a skúmania, ktorý inzerát, ktorá reklama predala viac a ktorá menej. Zásad písania textu nie je veľa a stačí ich uplatniť. Výsledok v podobe zlepšených predajov (či splnenia iných cieľov) sa dostaví. Mnohé zo zásad písania textu sú takmer až matematicky vypočítateľné.

To sa nebude páčiť ľuďom, ktorí sa živia umeleckým slovom. Ale reklamný text nie je beletria. Je to nástroj, o ktorom sa oplatí vedieť čo najviac. Nuž a text na firemnom webe je takmer vždy skôr reklamný, ako umelecký formát.

Ako písať správny text na internet?

V texte mierne opakujte kľúčové slová. V škole nás učili, že v texte nemáme často opakovať rovnaké slová. V prípade, ak treba opakovať nejaký výraz, odporúča sa používať vždy synonymá.

Zásada, ktorá platí v krásnej literatúre, nám na internete nevyhovuje. Ak na internete píšete o niečom konkrétnom, je dobré, ak sa práve „to niečo konkrétne“ v texte spomenie niekoľkokrát. Dôvod je prostý. Čitateľ sa ponáhľa a nemá trpezlivosť prebíjať sa kvetnatým textom. Chce rýchle, jasné a stručné dáta.

Druhým dôvodom sú vyhľadávače. Pracujú automaticky. Na internete sú miliardy stránok. O čom ktorá stránka je? To všetko zisťuje robot, ktorý indexuje obsah každého webu, obsah celého internetu. Postupne analyzuje text stránku po stránke. Robot posudzuje, ktoré slovo sa na niektorej stránke používa častejšie než iné slová. Možno sa objavilo v názve a potom niekoľkokrát v texte. Vyhľadávač z toho usúdi, že častejšie sa opakujúce slovo alebo fráza sú asi podstata o ktorej ten text hovorí.

Ako taká analýza vyzerá v praxi? Môžete si to vyskúšať aj s vašimi textami. Buď pomocou online nástroja na mojej stránke inmarketing.sk, alebo iného. Napríklad program NoteTab vie spraviť analýzu textu. Zoradí slová do poradia podľa toho, ktoré sa v texte objavuje najčastejšie.

Predstavte si, že pomiešate všetky slová z nejakého článku. Zoradíte ich podľa toho, ktoré sa často opakovali. Myslíte, že zistíte o čom taký text je? Ak je napísaný dobre, tak áno. Pozrite si dve ukážky. Je to vždy 35 najčastejšie opakovaných slov z dvoch webov. Viete odhadnúť, o čom sa v ktorom texte píše?

Ako, pre, alebo, pri, však, ale, ktoré, môže, tak, len, ich, tiež, teda, často, môžu, veľmi, treba, vám, môžete, svoje, rôzne, potom, podobne, napríklad, viac, ani, preto, veľa, bude, rôznych, dobré, najmä, pretože, niektoré, daný.

Svadba, alebo, ako, ale, pre, ste, svadobné, len, tak, byť, šaty, môžete, svadobných, deň, svadby, bude, som, nevesta, pri, dvoch, svadobný, nevesty, pred, jej, tento, pretože, hostí, možno, obrad, ženích , topánky, kytice, vlasy, výbere, manželstva,

Podobne, len presnejšie, analyzuje texty aj robot. A verte, že je to dnes už pomerne presná analýza!

Chceli by ste, aby na vašu stránku prišli ľudia, ktorí sa zaujímajú o jablká? Potrebujete vyrobiť krátky a úderný text o jablkách. Správne slová, ktoré by sa v texte mali objaviť sú: jablko, jablká, jablčný, jabĺčkový a podobne. Mali by ste ich viackrát zopakovať v texte jednotlivých článkov. Nesmiete to však s opakovaním preháňať. Musí to byť v prirodzenom množstve, aby to vyhľadávač nevyhodnotil ako spam. Ak následne vyhľadávač pochopí, že váš text je o jablkách, tak ponúkne vašu webovú stránku všetkým, ktorí na internete hľadajú nám už známe slová jablko, jablká, jablčný, jabĺčkový a podobné.

Príklad mimoriadne zle napísaného textu:

Predaj jabĺk
Predávame spomenutú komoditu na dobierku. Ak hľadáte dealera darov zeme zavolajte nám. Na tovar poskytujeme doživotnú záruku. Máme na výber z dvanástich odrôd tejto skvelej plodiny. Ak sa chcete pred nákupom poradiť, využite našu telefónnu linku. Zahryznite sa do sladkej dužiny…

Táto „spisovateľská“ formulácia textu neobsahuje ani jedno slovo, ktoré by sa opakovalo. Vyhľadávač z takejto ponuky môže usúdiť len podľa názvu, o čo asi môže ísť, ale v texte sa to nikde nepotvrdí.

Príklad pre vyhľadávač jasnej formulácie

Jablká – predaj
Kúpte si jablká na dobierku. Na jablká poskytujeme doživotnú záruku. Vyberte si z dvanástich druhov jabĺk. Zavolajte na našu jablkovú linku a spýtajte sa na čokoľvek, čo vás o jablkách zaujíma. Jablká pre vás od nás.

Takáto formulácia opakuje slovo jablká. Hoci je tento druhý text kratší, slovo jablká sa opakuje viac ráz. Pre názornosť som to dosť prehnal.

V skutočnom texte pre internet by som použil dlhší text a slovo jablká by som opakoval menej často. Tak, aby zaznelo len občas. Pričasté opakovanie je vyhľadávaču podozrivé a čitateľovi sa to tiež nebude páčiť.

Aktuálne je v kurze písanie úplných článkov. K tomu sa dostaneme niekedy nabudúce.

Balík kníh
Motivačný balík kníh:
Ako som schudol 35 kíl
Jedálniček na chudnutie
Ako schudnúť rýchlo
Rýchlokurz chudnutia
Ako dosiahnúť úspech
39,90 €
Kúpiť
Kniha
Najpredávanejšia kniha:
Jedálniček na chudnutie
v nej nájdete
plán chudnutia
90 receptov
kopu motivácie
19,90 €
Kúpiť