Marketing Miner pri práci copywritera

Marketing Miner je nástroj s veľkým rozsahom možností a služieb. V tomto článku si ukážeme len malý výsek práce z ním. Ukážeme si, ako ho viete využiť pri písaní textu. Podrobný článok o MM som napísal v samostatnom článku o nástroji Marketing Miner.

Bude teda reč o copywritingu, nie o krásnej literatúre. Úloha copywritera zasahuje do rôznych oblastí. Potom sa môže ukázať, že samotné napísanie textu je možno dokonca menšia časť práce. Pozrime sa na typickú ukážku, ako pristupujem k práci.

  • Buď spracovávam materiály pre celý web – potom sú trocha iné požiadavky a aj pravidlá hry. Tento článok nebude riešiť tak komplexný zoznam úloh.
  • Alebo píšem jeden konkrétny článok na určitú tému. Na túto prácu si teraz posvietime.

Klient mi zvyčajne zadá svoju predstavu, alebo potrebu. Vie, že chce napísať článok buď na firemný blog, alebo ide o predajný text na jeho webe. On teda vie čo chce komunikovať. Mojou prácou je nasledovný zoznam úloh:

  1. Overiť, či klient zadal tému vhodne. Niekedy totiž zákazníci hľadajú niečo úplne iné, než si myslí zadávateľ. Najčastejšou chybou býva snaha pomenovať službu alebo výrobok “krajšie” alebo “odbornejšie”. Nižšie v článku si to ilustrujeme príkladom.
  2. Preskúmať, ako často sa táto téma vôbec zvyčajne hľadá. Oplatí sa písať taký článok? Nemám klientovi navrhnúť rozšírenie témy, alebo inú, príbuznú tému, ktorá by ale lepšie splnila jeho ciele?
  3. Posúdiť, aká silná je konkurencia. Akú máme šancu preraziť, alebo aspoň sa čestne zaradiť k najlepším?
  4. Určiť, kto je konkurencia a o čom konkurent píše. Chceme napísať lepší text, ako má konkurent. U nás je ešte stále veľa oblastí, kde sa netreba veľmi snažiť. No sú témy, kde na kvalitný článok potrebujete vydať naozaj veľa energie, znalostí a šikovnosti.
  5. Získať námety, o aké témy mám článok rozšíriť na to, aby bol podľa možnosti čo najkomplexnejší.
  6. Určiť, kto a čo všetko nás predbehne automaticky. Inými slovami: čo všetko bude vo výsledkoch vyhľadávania pred prvým výsledkom vyhľadávania. Typicky sa pred “prvú” stránku v Google ešte predstrkávajú reklamy a často rôzne iné prvky ako napríklad Images, Mapy, či hodnotenia. Viac za chvíľku.
  7. Z toho vytvorím návrh rozsahu a štruktúry článku, ktorý treba napísať. Prípadne návrh, či treba pridať fotky, video, či iné prvky.
  8. Nakoniec odkomunikujem s klientom či súhlasí so závermi. Potom môžem začať písať.

Takéto šialenstvo musí predchádzať väčšine textov, ktoré robíte.

Veľa z podkladov sa dá získať aj z voľne dostupných zdrojov. Písal som o nich v starších článkoch, napríklad o informačnej architektúre webu. S trochou praxe a odhadu máte rýchlu analýzu hotovú pomerne rýchlo. Hodinka či dve klikania. Oveľa rýchlejšie však získate podkladové dáta pomocou rôznych nástrojov. Služby ako Ahrefs, Majestic či SEO PowerSuite ponúkajú časť z odpovedí. Nezaškodí mať poruke nástroje na návrh LSI kľúčových slov a už to ide. Len ceny za tieto aplikácie sú v niektorých prípadoch vysoké. Pre malý projekt sa to neoplatí platiť. Nejaký ten výstup si viete vytiahnuť aj zadarmo v AdWords. Avšak to len v prípade, že máte zaplatený a aktívny kredit. Inak vám neukáže presné objemy vyhľadávania.

Český nástroj Marketing Miner je relatívne nový a komplexný nástroj. Vyvíja ho jeden z najznámejších českých odborníkov na SEO a linkbuilding, Filip Podstavec. Na skúšku je zadarmo, takže nie je problém aspoň orientačne sa zoznámiť s prostredím. Ceny sú odškálované a na bežnú neagentúrnu prácu sa určite zmestíte do najnižšieho tarifu. Pre osobný blog zrejme vystačíte aj s free verziou.

Poďme sa teraz pozrieť na niekoľko ukážok. Pomocou Marketing Minera môžete rýchlo a najmä na jednom jedinom mieste zistiť nečakane veľa informácií. Poslúžia vám pri získaní kvalifikovaných podkladov. Na ich základe potom môžete napísať kvalitný článok. Taký, ktorý bude odpovedať na to, čo zaujíma návštevníkov.

Analýza jedinej otázky

Služba “Analyzuj jeden dotaz” je jedným z najjednoduchších nástrojov v Marketing Mineri. Pritom patrí k tomu najužitočnejšiemu, čo môžete aj bez odborných znalostí okamžite využiť.

Zadanie práce: Predpokladajme, že mojím zákazníkom je živnostník, ktorý opravuje vodovody. Mám mu do zajtra napísať text, ktorý by sa po zadaní frázy “vodoinštalácie” zobrazil v google podľa možnosti ako prvý.

V Marketing Mineri stačí zadať slovo vodoinštalácie a hneď uvidíte, že by to možno nebol celkom šťastný nápad. Prípadne presnejšie – nie je to jediné slovo, ktoré ľudia hľadajú. Vodoinštalatérina je dobre znejúce slovo, ale viac ľudí hľadá slovo vodár. Viem, vodár – to neznie veľmi honosne. Ale táto informácia je dôležitá. Čo o tom vie povedať jednoriadková analýza v Marketing Mieri?

Vodoinštalácie hľadá menej ľudí, ako slovo vodár. Na jednej karte s výsledkami tak hneď vidíte, že konkurencia vo vyhľadávaní asi nie je malá.

  • Vidíte KTO sa zobrazuje na prvých miestach – katalóg firiem. Až potom idú stránky vodoinštalatérskych firiem.
  • Pre vás ako autora textu je veľmi užitočný aj panel Podobné témy. Tam hneď vidíte, aké príbuzné oblasti ľudia hľadajú. Môžete to využiť ako námet na témy v článku a aj ako smer ďalšieho pátrania po ďalšich vhodných témach článku. Hneď teda viete, o čom písať.
  • Vidíte, že dosť ľudí hľadá vodára a nie vodoinštalatéra. Google už dosť pravdepodobne bude chápať, že ide o synonymum. Ale pri práci s textom sa na to netreba spoliehať.
  • Veľa ľudí hľadá vodára vo svojom regióne.
  • Častá otázka je aj na cenu. Tu sa pristavím. Veľa firiem nepublikuje na internete svoje ceny. Je to zlý nápad. Ak môžete, publikujte cenu, písal som o tom už pradávno.

Ak to porovnáte s výsledkami hľadania slova vodár, dospejete k novým zisteniam.

Hľadanosť je vyššia, cena za reklamu tiež. Aj konkurencia vyzerá tvrdo.

Už z týchto výsledkov sa dá tušiť, že vodoinštalatéra hľadá trocha iná cieľová skupina, ako vodára. Vodára na prvý pohľad hľadajú tí, čo ho potrebujeú na opravu.

Už v knihe Tvorba webu od A po Z som pred 10 rokmi písal, že remeselníci ešte internet neobjavili. Nuž a zdá sa, že to tak zostáva aj teraz. Na vysokých pozíciách sa nachádza stránka penziónu, ktorý sa volá rovnako ako nami hľadané kľúčové slovo.

Avšak keď si pozriete výsledky, ukáže sa pár zaujímavostí. Po krátkom klikaní teda uvidíme, že v článku by bolo vhodné sústrediť sa na to, čo ľudia hľadajú a čo náš zákazník – vodoinštalatér – vie ponúknuť. Tam už s jednoriadkovou analýzou nevystačíme.

S využitím vlastnej hlavy zostavte úvodný balíček, možno 10 či 20 relevantných slov, ktoré by mohli prísť do úvahy ako témy na článok.

Vedeli ste o tom, že v hlave máte vstavané pomerne silné SEO nástroje zvané sedliacky rozum? Využívajte ich!

Teraz sa v Marketing Mineri presunieme do sekcie reportov.

Vložte zopár príkladov fráz.

To sú prvé nápady, ktoré som dal narýchlo dohromady. V tejto chvíli netreba veľa špekulovať. Za chvíľu sa nám týchto pár slov pekne rozmnoží.

Teraz vyberte minery, ktoré vás budú zaujímať. Je ich tam viac, obrázok je len výrez z okna.

Už za chvíľu je pred vami prvý výsledok v podobe wordcloudu. Hneď na prvý pohľad vidím, že slovíčko krtkovanie a slovo upchatý sa asi dostanú na zoznam.

Teraz poďme trocha triediť dáta.

Prvé, čo ma zvyčajne zaujíma je objem vyhľadávania za mesiac. V niektorých segmentoch môže byť veľmi premenlivý, preotže niektoré témy sú sezónne. Či už robíte s realitami, alebo kuchárskou knihou, v niektorých obdobiach je sezóna inokedy zas ticho. Tu sa dozviete, ako to je.

Príklad. Ak váš zadávateľ nemá dukáty, oplatí sa mu investovať skôr do menej konkurenčných tém. Naopak, ak môže investovať, potom je možno dobré zaútočiť aj na najvyššie priečky v zozname.

Teraz sa v Marketing Mineri posunieme do mineru, ktorý ukáže návrhy, aké ďalšie kľúčové slová by sa mohli k téme hodiť.

Takto vyzerá výstup návrhu ďalších možných kľúčových slov. Je tam toho oveľa viac, o inšpiráciu nebudete mať núdzu. Najlepšie ak si to exportnete do Excelu a pretriedite. Nápady sa budú valiť jeden za druhým.

Práve v tomto je sila nástrojov, akým je aj Marketing Miner – dajú vám mnoho triediteľných dát za pomerne krátky čas. 

V mnohých segmentoch sa oplatí aj kategorizácia – Marketing Miner združí slová podľa umiestnenia (Bratislava…), podľa čísla (iPhone 8…), ceny, značky a otázok. V prípade vodoinštalatéra by to nemalo význam. Triedenie v MM som ukazoval v inom článku.

Takto môže vyzerať výstup triedených dát. Je to len ukážka z Excelu pre lepšiu predstavu. V skutočnosti máte často súbor s niekoľko tisíc výrazmi a tam je triedenie doslova záchrana. Ale pokračujme v príprave článku pre vodoinštalatéra.

Pomocou Marketing Mineru ste získali možno aj 5000 rôznych kľúčových slov, ktoré nejako súvisia s našou témou. Je čas na krátke rokovanie s klientom. Prejdeme s ním, ktoré témy sa jeho biznisu týkajú a ktoré nie.

Výsek z veľkého balíka slov, ktoré mi MM vysypal. (Opakujem, toto je malý výrez z asi 5000 slov!) Ako copywriter teraz môžem čítať, vnímať a rozmýšľať,

  • ako presne ľudia hľadajú služby,
  • aké potreby potrebujú splniť a aké problémy riešiť.

Na rovinu:

To je ako splnený mokrý sen marketéra!

Vznikne veľký zoznam slov, ktorý ako copywriter už viem uchopiť.

  1. Viem ako hľadajú ľudia tému, ktorú chcem komunikovať. Ak niekto hľadá krtka na čistenie odpadu, malo by to v článku zaznieť. To v podvedomí návštevníka vyvolá súhlasný pocit “som tu správne”.
  2. Celkom automaticky sa mi práve vyrobila osnova článku. Vybraté kľúčové slová jednoducho postupne v článku použijem.
  3. Ak je kľúčových tém viacero – ako na tomto príklade – navrhnem klientovi, aby sme napísali niekoľko samostatných článkov / stránok. Jedna by mohla byť o krtkovaní, jedna o vodoinštalácii, jedna o opravách WC a podobne.

Keď článok napíšete, môžete ho publikovať na webe klienta.

Článok je teraz hotový. Práca nie.

V Marketing Mineri si teraz zadajte nové kľúčové slová do monitorovania pozícií. V priebehu nejakého času by ste mali pozorovať, že vami napísaný text sa už zrazu dá nájsť na vyhľadávačoch a uvidíte na akej pozícii. Vďaka tomu viete aspoň trocha kvantifikovať, či vaša práca funguje.

Rýchly grafický prehľad rozloženia pozícií a dole podrobnejšia tabuľka s informáciami, na akých pozíciách je web vášho zákazníka vo vyhľadávaní. Hneď tak vidíte aj objem vyhľadávania danej frázy.

*SERP features sú upozornenia, kto všetko sa môže nastrčiť pred výsledky vyhľadávania.

Je dobré, ak s nimi budete počítať. Pozrime sa na ne. Predstavte si, že ste v Google na krásnom prvom mieste. Čo to znamená?

Pred organickým výsledkom vyhľadávania je predstrčený napríklad panel s reklamami a mapy. Stránka z “prvého” miesta je tak zatlačená hóóódne hlboko dole. Ak o tom viete, potom môžete klientovi navrhnúť aktívne protiopatrenia. Zaplatiť reklamu, zaistiť, aby ste sa objavili vo výsledkoch v mape a podobne. Viem, toto už je viac práca pre SEO konzultanta než pre copywritera. Lenže v praxi to býva tak, že tieto profesie sa dosť prekrývajú.

Google vznikol z myšlienky stať sa najlepším vyhľadávačom. Najlepším – v zmysle že ukáže relevantné výsledky. Že vďaka nemu nájdete tie najlepšie možné výsledky. V poslednej dobe to už trocha prestáva platiť.

Vďaka Googlu dnes nájdete tie najzaplatenejšie stránky. Ak chcete v konkurenčnej oblasti byť vidieť, musíte zaplatiť. Či už reklamu, alebo investíciou do SEO a marketingu.

A práve preto dnes copywriter (alebo jeho zadávateľ) musí používať nástroje ako Marketing Miner. Písať nestačí. Musíte vedieť. Ak teda píšete pre klientov svoje texty, musíte vedieť, čo sa deje.

  • Potrebujete vstupné údaje o čom a ako písať.
  • Potrebujete spätnú väzbu, či ste to napísali a spravili správne.

Na takýto monitoring slúži Marketing Miner ako komplexný nástroj.

  • Ako autor textu teda viem vytiahnuť rýchle vstupné dáta.
  • Z nich vytvorím kvalifikovaný odhad, aký text by mohol fungovať.
  • Následne vznikne článok na webe. Ten môžem pomocou Marketing Mineru rôzne otestovať, či je v poriadku. Technicky, obsahovo…
  • Web mi bude následne denne monitorovaný na rôzne zmeny či ťažkosti. Ak sa niečo stane, môžem to vyriešiť ihneď a klientovi iba reportnem že je všetko v poriadku.
  • Keby sa ukázalo, že konkurencia je príliš dobrá, môžeme si spraviť analýzu a na jej základe potom optimalizovať náš web. O tom si ale napíšeme zas nabudúce.

Pozrite si aj môj článok o Marketing Mineri, alebo navštívte www.marketingminer.com, kde si nástroj môžete bezplatne vyskúšať. Niektoré funkcie vám môžu prísť vhod.