Chcete sa živiť písaním textov?

Dnes pár tipov pre tých, ktorí by ste sa tiež chceli začať venovať písaniu textov na objednávku. Práca copywritera je náročná činnosť. Aj keď na prvý pohľad to vyzerá, že sedíte a len si niečo píšete, nie je to celkom tak.

Naopak - v pozadí sa skrýva jedna drobnosť. Nejde o to, chrliť text. Ide o to mať čo chrliť. A tu narazíte na problém.

  • Príde vám zákazka písať text pre alergologickú ambulanciu. (Zadanie: IgE a IgG protilátky a ich vzťah k potravinovej alergii. Možnosti a limity testovacích a skríningových metód. 3 strany textu.)
  • Zajtra to bude firma vyrábajúca optické káble (Zadanie: zamerať sa najmä na optické vláknové senzory s rozloženými parametrami. Najmenej 3 články po dvoch stranách textu, obsahovo pestré, zaujímavé, nesmie to byť kompilát iného článku.)
  • A večer dostanete zadanie od malej krajčírskej dielne (Zadanie: Vysvetliť výhody obnitkovacích strojov a ich praktické využitie v spojení s novou technológiou začisťovacieho stroja. Zadanie 2 strany, text na web bude doplnený o ilustračné zábery.)

Ak nie ste univerzálny génius typu CML [Centrální Mozek Lidstva], tak ani neviete o čom je reč. Ale zákazník chce od vás písmenká a to rýchlo. Ako tomu porozumieť až tak, aby ste o tom mohli písať?

  • Zákazník vám často dá už nejaké hotové podklady. Tie sú spravidla zúfalé a nepoužiteľné. (Keby boli dobré a predávali, firma nehľadá iného copywritera, všakhej?)
  • Pozhovárate so zadávateľom a porozumiete téme - na to ale neraz podnikatelia nemajú chuť. Ich zamestnanci zas nemajú čas. potom zostáva:
  • Vy teda musíte okamžite začať študovať aspoň základy. To zaberie otcu-materi pár hodín len kým porozumiete základné pojmy.

Preto sa pozrime na reálne pravidlá hry, aby vás práca copywritera nezvalcovala skôr, než vôbec začnete.

Ako si nastaviť ceny za písanie?

Niečo k tejto téme som už písal v článku koľko stojí napísať normostranu textu. Tam ukazujem, čo copywriter musí niekedy spraviť skôr, než zodvihne prvý prst nad klávesnicu.

  1. Koľko hodín dokážete denne písať? Zaručujem vám, že 8 hodín to nebude. Za pár dní, najviac týždňov by vás to zožralo.
  2. Zdravie - vaše oči sú len dve. Ak ich budete zaťažovať, vyčerpajú vás. Nie, neskazíte si ich tak, že by sa "pokazili" a už nedali používať. Možno trocha urýchlite čas, kedy prejdete na okuliare, alebo rýchlejšie pôjdete na silnejšie sklá. Ale unavené oči vás budú bolieť. Štípať, páliť, rezať. Pridá sa bolesť hlavy. Ťažká únava. A to vám riadne strpčí život.
  3. Zdravie - sedenie je typická poloha pre písaní. Ak to budete robiť dlhodobo, asi vás čakajú bolesti chrbta. Tu sa dá dať rýchly tip: časť pracovnej doby píšte postojačky. Značne to zmierni neskoršie ťažkosti. Len to treba striedať - žiadna statická poloha pre telo nie je dobrá.
  4. Vyhorenie - memento pre aktívnych autorov! Najmä ak stále musíte písať na jednu tému tak v jednej chvíli narazíte na stenu. Tak ako to popisujú vytrvalostní bežci. Zistíte že nedokážete písať, že to neznesiete, nenávidíte.

Týmto fenoménom sa dá vyhnúť len tým, že na písanie a čítanie budete mať vyhradených len pár hodín denne. Lenže to znamená relatívne málo práce. Preto si musíte hodinovú mzdu nastaviť na realistické čísla, ktoré vás uživia. Predpokladám, že sa dostanete niekam ku 30 až 50 eurám za hodinu ako k úplnému minimu. A tam narazíte na problém, pretože dosť veľký počet klientov vám nebude chcieť zaplatiť takú cenu.

Najmä začínajúci zákazníci často nemajú na investície do rozvoja a budú vás s cenami tlačiť dolu. Skúste si to, ale väčšinou je to cesta, ktorá len brzdí pád. Lacné písanie chvíľu vydržíte, ale dlhodobo vás neuživí. Preto je výhodnejšie buď sa hneď poohliadnite po inej práci, alebo trvajte na lepších cenách. Ak zákazníkov nezoženiete, nič sa nestane.

Lepšie, než robiť pod cenu je v rovnakom čase premyslieť, čo lukratívnejšie by ste mohli robiť!

Trh písania je momentálne deformovaný. Copywriteri aj prekladatelia majú problém. Je veľa študentov, ktorí túto prácu dodávajú zákazníkom za zlomok reálnej ceny. Je ich veľa, takže nikto si nevšimne tú fluktuáciu. Zadávatelia však chcú texty lacno. Potrebujú totiž chrliť obsah. Je doba "obsahového marketingu" a to znamená, že firmy na internete sa predháňajú, kto navŕši viac písmeniek. Vzniká tak obrovské množstvo lacného a mizerného textu. Ten nikto nebude čítať.

Ale je to veľký škrt cez rodinný rozpočet kvalitných copywriterov a prekladateľov.

Takže môj tip: píšte pre firmy a pre dodávateľov, ktorí potrebujú prvotriedny autorský text. Nepíšte pre obsahové magazíny, ktoré idú s cenami až na kosť. To nech im riešia študenti - na takých weboch totiž spravidla cieľom nie je text čítať, ale kliknúť na reklamu.

Z čoho vychádzať pri určení ceny za písanie textu?

Poďme predpokladať, že ste freelancer a chcete sa živiť písaním na objednávku. Na to, samozrejme, musíte mať živnosť (alebo s.r.o.) a tam sú nejaké základné náklady. Poďme rátať živnosť.

Poistenie Minimálne odvody
Odvody do zdravotnej poisťovne 60€
Odvody do Sociálnej poisťovne 146€
Odvody SZČO spolu 208€

2 stovky mesačne teda musíte položiť na stôl skôr, než ste videli podnikanie. Čísla nie sú na cent presné, účtovníkov nech aj porazí. My, čo sme na živnosti už dlhšie platíme viac.

Ak sa pozriete na bežné minimálne náklady, môžete počítať niečo takéto.

Náklady mesačné ceny
Sociálne a zdravotné poistenie 208 €
Prenájom kancelárie - robíte z domu, ale niekto to platiť musí 200 €
Telefón, internet, elektrina 50 €
Oblečenie, výdavky, lieky 100 €
Jedlo, iné náklady 150 €
Doprava (dajme tomu že električenka) 30 €
Počítač, tlačiareň, technika (koľko vydrží a koľko stojí) 100 €
Šetríte si na dovolenku? 100 €
Platíte za softvér, web? 20 €
Platíte nejaké analytické nástroje a služby? 100 €
Odkladáte si niečo na sporenie? 200 €
Spolu mesačne potrebujete najmenej 938 €
Aby ste túto asi tisícku získali z podnikania a písania textov, koľko hodín denne viete pracovať?

  • Pokiaľ budete písať tak odhadujem, že 4 až 5 hodín denne práce je reálne číslo. Niekedy spravíte oveľa viac, inokedy budete chorí. Ale dlhodobo sa tvorivá práca s písaním dlhodobo nedá ťahať viac ako pár hodín denne. Korektúry, štúdium - to sa dá ťahať dlhšie.
  • Ak nechcete zhorieť na počkanie, musíte počítať s víkendami. Lenže buďme realisti. Občas asi ochoriete. Niečo času v roku padne na dovolenku, sviatky. Občas budete na konferenciách, niečo precestujete. Musíte počítať s tým, že v mesiaci budete pracovať možno 15 dní. Nie 20. Ako kedy.

Keby sme teda počítali, že mesačne odpracujete 60 hodín (4 hodiny denne, 15 dní v mesiaci) tak musíte obsadiť všetky hodiny platenou prácou. Ak si zaúčtujete 15 eur na hodinu práce tak váš príjem sa bude rovnať nákladom. Inými slovami = asi prežijete. (Myslite na to, že zo zárobku vám ešte 20% zhrabne štát na daniach...)

Taký život vás ale naskutku nebude baviť.

Ak budete otrávení a unavení, vaše texty budú rovnaké. Prestanú si vás najímať. Preto potrebujete počítať tak, že váš mesačný príjem by mal byť skôr blízky niekam ku 2 až 3 tisíckam mesačne. To v prípade, že ste sami. Na to potrebujete ísť s hodinovou taxou na 50 a viac eur a to už zadávatelia patria menej ochotne. Naplniť mesiac prácou - to už nepôjde samo od seba.

Preto budete potrebovať platiť reklamu a tá pohltí nezanedbateľnú časť zisku...

Jednoducho živiť sa písaním je dosť problematická činnosť.

Miro Veselý

Ponúkam vám služby:

Text

PR články, e-booky, príspevky na sociálne siete.

Video, obraz, zvuk

Spracovanie fotografií, videa a podcastov

Marketing

Tvorbe názvu, značky, loga, či sloganu.

Máte záujem o spoluprácu? Napíšte mi e-mail a poďme na to!
mv@mix.sk

Miro Veselý

Pracujem na živnosť od roku 1998. V poslednom čase som okrem marketingu a písania začal pre klientov natáčať a strihať aj videá. Ako relaxáciu po práci využívam kolobežkovanie na športovej kolobežke.

crossmenu