Dnes pár tipov pre tých, ktorí by ste sa tiež chceli začať venovať písaniu textov na objednávku. Práca copywritera je náročná činnosť. Aj keď na prvý pohľad to vyzerá, že sedíte a len si niečo píšete, nie je to celkom tak.
Naopak - v pozadí sa skrýva jedna drobnosť. Nejde o to, chrliť text. Ide o to mať čo chrliť. A tu narazíte na problém.
Ak nie ste univerzálny génius typu CML [Centrální Mozek Lidstva], tak ani neviete o čom je reč. Ale zákazník chce od vás písmenká a to rýchlo. Ako tomu porozumieť až tak, aby ste o tom mohli písať?
Preto sa pozrime na reálne pravidlá hry, aby vás práca copywritera nezvalcovala skôr, než vôbec začnete.
Niečo k tejto téme som už písal v článku koľko stojí napísať normostranu textu. Tam ukazujem, čo copywriter musí niekedy spraviť skôr, než zodvihne prvý prst nad klávesnicu.
Týmto fenoménom sa dá vyhnúť len tým, že na písanie a čítanie budete mať vyhradených len pár hodín denne. Lenže to znamená relatívne málo práce. Preto si musíte hodinovú mzdu nastaviť na realistické čísla, ktoré vás uživia. Predpokladám, že sa dostanete niekam ku 30 až 50 eurám za hodinu ako k úplnému minimu. A tam narazíte na problém, pretože dosť veľký počet klientov vám nebude chcieť zaplatiť takú cenu.
Najmä začínajúci zákazníci často nemajú na investície do rozvoja a budú vás s cenami tlačiť dolu. Skúste si to, ale väčšinou je to cesta, ktorá len brzdí pád. Lacné písanie chvíľu vydržíte, ale dlhodobo vás neuživí. Preto je výhodnejšie buď sa hneď poohliadnite po inej práci, alebo trvajte na lepších cenách. Ak zákazníkov nezoženiete, nič sa nestane.
Lepšie, než robiť pod cenu je v rovnakom čase premyslieť, čo lukratívnejšie by ste mohli robiť!
Trh písania je momentálne deformovaný. Copywriteri aj prekladatelia majú problém. Je veľa študentov, ktorí túto prácu dodávajú zákazníkom za zlomok reálnej ceny. Je ich veľa, takže nikto si nevšimne tú fluktuáciu. Zadávatelia však chcú texty lacno. Potrebujú totiž chrliť obsah. Je doba "obsahového marketingu" a to znamená, že firmy na internete sa predháňajú, kto navŕši viac písmeniek. Vzniká tak obrovské množstvo lacného a mizerného textu. Ten nikto nebude čítať.
Ale je to veľký škrt cez rodinný rozpočet kvalitných copywriterov a prekladateľov.
Takže môj tip: píšte pre firmy a pre dodávateľov, ktorí potrebujú prvotriedny autorský text. Nepíšte pre obsahové magazíny, ktoré idú s cenami až na kosť. To nech im riešia študenti - na takých weboch totiž spravidla cieľom nie je text čítať, ale kliknúť na reklamu.
Poďme predpokladať, že ste freelancer a chcete sa živiť písaním na objednávku. Na to, samozrejme, musíte mať živnosť (alebo s.r.o.) a tam sú nejaké základné náklady. Poďme rátať živnosť.
Poistenie | Minimálne odvody |
Odvody do zdravotnej poisťovne | 60€ |
Odvody do Sociálnej poisťovne | 146€ |
Odvody SZČO spolu | 208€ |
2 stovky mesačne teda musíte položiť na stôl skôr, než ste videli podnikanie. Čísla nie sú na cent presné, účtovníkov nech aj porazí. My, čo sme na živnosti už dlhšie platíme viac.
Ak sa pozriete na bežné minimálne náklady, môžete počítať niečo takéto.
Náklady | mesačné ceny |
Sociálne a zdravotné poistenie | 208 € |
Prenájom kancelárie - robíte z domu, ale niekto to platiť musí | 200 € |
Telefón, internet, elektrina | 50 € |
Oblečenie, výdavky, lieky | 100 € |
Jedlo, iné náklady | 150 € |
Doprava (dajme tomu že električenka) | 30 € |
Počítač, tlačiareň, technika (koľko vydrží a koľko stojí) | 100 € |
Šetríte si na dovolenku? | 100 € |
Platíte za softvér, web? | 20 € |
Platíte nejaké analytické nástroje a služby? | 100 € |
Odkladáte si niečo na sporenie? | 200 € |
Spolu mesačne potrebujete najmenej | 938 € |
Keby sme teda počítali, že mesačne odpracujete 60 hodín (4 hodiny denne, 15 dní v mesiaci) tak musíte obsadiť všetky hodiny platenou prácou. Ak si zaúčtujete 15 eur na hodinu práce tak váš príjem sa bude rovnať nákladom. Inými slovami = asi prežijete. (Myslite na to, že zo zárobku vám ešte 20% zhrabne štát na daniach...)
Taký život vás ale naskutku nebude baviť.
Ak budete otrávení a unavení, vaše texty budú rovnaké. Prestanú si vás najímať. Preto potrebujete počítať tak, že váš mesačný príjem by mal byť skôr blízky niekam ku 2 až 3 tisíckam mesačne. To v prípade, že ste sami. Na to potrebujete ísť s hodinovou taxou na 50 a viac eur a to už zadávatelia patria menej ochotne. Naplniť mesiac prácou - to už nepôjde samo od seba.
Preto budete potrebovať platiť reklamu a tá pohltí nezanedbateľnú časť zisku...
Jednoducho živiť sa písaním je dosť problematická činnosť.
Ponúkam vám služby:
PR články, e-booky, príspevky na sociálne siete.
Spracovanie fotografií, videa a podcastov
Tvorbe názvu, značky, loga, či sloganu.