Predpokladajme, že chceme spraviť web pre veterinárnu ambulanciu. V nástroji na zobrazenie kľúčových slov napíšeme najskôr len všeobecné slová. Veterinár, veterinári, veterinárna ambulancia. Dáme vyhľadávať.
Vidíme, že slovo veterinári a veterinár je najhľadanejšie. Menej, ale často sa hľadá aj slovo zverolekár. Veterinárna ambulancia je tretia možnosť. Takže veľká časť webu veterinára by mala obsahovať texty, v ktorých tu a tam zaznieva slovo „veterinár“.
O čom ale písať? Zadajte do nástroja na hľadanie kľúčových slov niekoľko zvierat: mačka, pes, andulka, papagáj, leguán, činčila, škrečok.
Vidíme poradie, ako ľudí zaujímajú na internete jednotlivé zvieratá. Zoradil som to podľa miestnych výsledkov a poslúži vám aj graf zobrazujúci trendy hľadania.
Tip: Sledujte trendy! Stačí, ak v médiách beží nejaká reklama so zvieratkom a ľudia môžu odrazu viac hľadať určité slovo.
Takže z výsledkov vidíme, že ľudia hľadajú najmä: psov, mačky, papagáje (konkrétne žakov). V tomto poradí môžete začať písať články. Ale o čom? Začnime psami. V akých súvislostiach hľadajú ľudia psov? Napíšte pár kľúčových fráz, ktoré by mohli byť relevantné: pes očkovanie, pes veterinár, zranenia psov, pes hnačka, pes zuby.
Výsledok ukáže, že ľudí zaujímajú skôr potreby pre psov a zdá sa, že nehľadajú konkrétne zdravotné ťažkosti svojich miláčikov. Čo teraz? Máte dve možnosti. Ak predávate aj krmivá, môžete začať písať o krmivách a potrebách pre domáce zvieratá. Názor veterinára bude pre mnohých zaujímavý.
Podobné výsledky zistíte aj pri iných zvieratách. Keď tak pozerám na výsledky v tejto téme, ľudia zrejme ak majú ťažkosti so svojím maznáčikom, rovno idú k veterinárovi, než by snorili po internete a hľadali radu.
To je vcelku príznačné, pretože ľudia si sami pre seba hľadajú cez internet často nielen diagnózy, ale aj lieky. Neraz kupujú lieky aj nelegálne (na chudnutie, kulturisti hormóny, páni pre pevnejší a dlhší zážitok...). Lieky o ktorých vedia, že sú nebezpečné a preto sú zakázané, alebo viazané na posúdenie lekára a predpis. Je to príznačné – chovateľ by čistokrvnému psovi nedal ľudskú stravu, pretože je nezdravá. Ale vlastným deťom kúpi chipsy s kolou... Nedovolil by závodnému koňovi ponocovať v zafajčenom prostredí a piť alkohol z vedra. Odbočil som.
Jedno slovo sa vyskytuje. Je to slovo choroby + zviera. Časté je aj slovo očkovanie. Na tieto kombinácie si následne môžete posvietiť. Už vás nejdem trápiť obrázkami výsledkov. Vkladajte do tohto nástroja rôzne slová a zapisujte si zaujímavé výsledky. Tie zas vložte do tohto nástroja a dostanete sa zas o niečo ďalej. Týmto spôsobom môžete zozbierať najčastejšie kľúčové slová, ktoré sa týkajú vašich cieľov na webe. Objavíte aj príbuzné slová a témy. Často synonymá alebo slová, ktoré by vám vôbec nenapadlo hľadať. Keď máte pohromade všetky výsledky, môžete začať triediť štruktúru vášho webu na určité oblasti.
Web vytvorme formou článkov. Mne sa na informovanie osvedčili dve hĺbky úrovne menu.
Návštevníci aj vyhľadávače tejto štruktúre dobre rozumejú. V prípade veterinárnej ambulancie by teda hlavnou, alebo „najvyššou“ kategóriou bola „veterinárna ambulancia“. Potom by sme hľadali ďalej, ako nazvať tú oblasť webu, kde budete písať o chorobách zvierat. Dali by ste hľadať: choroby zvierat, ochorenia zvierat, zvieratá choroby, choré zvieratá. Výsledok ukáže, že choroby zvierat hľadá pomerne málo ľudí. Nebude preto vhodné zriadiť spoločnú kategóriu „choroby zvierat“.
Výhodnejšie bude zriadiť kategóriu „choroby psov“ a ďalšiu kategóriu „choroby mačiek“. V každej z týchto kategórií by sa potom dali publikovať články o najčastejších chorobách. Tie už by boli v druhej úrovni zanorenia.
Ktoré choroby to majú byť a akým spôsobom ich návštevníci hľadajú? To znova zistíte týmto nástrojom. Teraz sa nám už formuje štruktúra webu. V menu prvej úrovne bude:
Toto sú zároveň aj názvy článkov, ktoré musíte napísať, nadiktovať, alebo dať napísať.
V článkoch sa sústreďte len na tú tému, ktorú „sľubuje“ názov. Ak píšete článok prvej úrovne o chorobách psov, môžete stručne spomenúť aj konkrétne ťažkosti, s ktorými sa často stretávate. Zostaňte však na všeobecnej úrovni pri téme choroby psov. Píšte tak, aby dvojslovná fráza „choroby psov“ v texte aspoň zo dvakrát zaznala.
Keď máte tieto úvodné články hotové, môžete ich publikovať na webe. Neskôr začnite dopĺňať do každej z kategórií zaujímavé a kvalitné články druhej úrovne. Odporúčam vám pridávať jeden článok denne. Nepridajte naraz všetko. Štruktúra vášho webu môže po dvoch týždňoch vyzerať napríklad takto:
Ako veterinár asi bude mať tendenciu napísať, že zranenie je lepšie ukázať špecialistovi ako čítať o ňom. Odolajte tomu pokušeniu. Napíšte o zraneniach psov niečo zaujímavé. Popíšte, ako sa rieši fraktúra. Iný článok, ako vybrať kliešťa. A ďalší môže byť o červoch a odčervení. Pridajte fotografie. Vytvorte nejaké „daj“. Dajte. Vložte na internet niečo kvalitné, zaujímavé, originálne, hodnotné. Potom môžete počítať s princípom „daj a dostaneš“. Čo dáte, to sa vám zvyčajne vráti. Ak na internet dáte nudné, nezaujímavé a nekvalitné veci, dostanete nezáujem a mizernú návštevnosť. Ak dáte kvalitu, dostanete skvelé výsledky. Na záver teda rekapitulácia tipov, ako začať.
Pravdepodobne najrýchlejší spôsob zistenia kľúčových slov je takzvaný našepkávač. Keď idete na vyhľadávač a začnete písať nejaké konkrétne slovo, pod kurzorom sa vám objavia slová, alebo slovné spojenia tak, ako ich ľudia na internete často hľadajú.
Keď zistíte čo ľudia často hľadajú, zistili ste, o čom by mal byť váš text. Zistíte, že ľudia hľadajú aj slovo „veterinárna poradňa“. V nástroji Adwords sa neobjavovalo. Máte tip navyše.
Práve našepkávač však môže ZMENIŤ frázu, ktorú návštevník internetu pôvodne zamýšľal hľadať. Možno chcel pôvodne hľadať slovo veterinár. No našepkávač ho upozornil, že môže hľadať priamo poradňu. Je to málo konkurenčná fráza, ak to využijete, môže to byť vaša konkurenčná výhoda.
Teraz už poznáte stratégiu, ako si zvoliť témy vášho webu a jednotlivých textov. Teraz sa zamerajme na techniku, ako konkrétnu tému (článok) napísať.
Vyhľadávače a aj ľudia predpokladajú, že čím skôr sa niečo spomína alebo nachádza sa na začiatku, tým je to dôležitejšie. V krásnej literatúre táto zásada nemusí platiť. Môžete písať poviedku, v ktorej pointa príde až na konci. Ale v internetovom texte na firemnom webe je to naopak. Na ilustráciu uvediem nesprávny kratučký článok.
Keby som chcel, aby vyhľadávač „pochopil“, že tento text je o čerešniach, tak neuspejem. To pochopí len živý čitateľ. Bude to tušiť už v druhom riadku. Takto písať si môže dovoliť autor, ktorý to naozaj vie a udrží záujem až do konca.
Slovo až v záverečnej časti článku pre vyhľadávač prakticky nemá žiadnu váhu. Vyhľadávače pracujú presne opačným spôsobom. Čiže text by mal byť postavený opačne:
Najdôležitejšie kľúčové slovo napíšte ako prvé. To sa týka názvov článkov aj článkov. Porovnajte si túto informáciu s prístupom firiem, ktoré píšu weby štýlom: „Vitajte na našej stránke, môžete hneď vstúpiť. Vážené dámy a páni, kolegovia... “
Ľudí nebaví ňúrať sa v texte a špekulovať o čom to asi bude. A vyhľadávačom je to jedno. Zanalyzujú aj balastné texty. Potom však získate buď balastnú, alebo žiadnu návštevnosť.