Dizajn, webdizajn, UX

Píše Miro veselý.

Aké logo potrebuje začínajúca firma?
Logo je zvyčajnou súčasťou firemnej identity. Veľmi často si ho živnostníci dávajú vytvoriť hneď na začiatku podnikania...

Video je dobrý nápad, ak je kvalitné
Ak som vám odporúčal dávať fotografie všade kde sa len dá, pri používaní videozáznamu by som bol veľmi opatrný...

Obrázky dajte všade, kde sa dá
Obrázok na internete je široký pojem. Teraz budeme hovoriť o fotografiách. Pri tvorbe webu je žiaduce, aby bol dátový objem čo najmenší...

Internetový grafik alebo šablóna?
Grafických štúdií, ktoré ponúkajú internetový dizajn je veľa. Ako si vybrať dobrého internetového grafika? Asi by som sa prikláňal ku stratégii pozrieť sa na to, aké projekty už títo grafici robili a posúďte ich...

Pojmom dizajn sa označuje nečakane veľa vlastností. Najčastejšie sa pod internetovým dizajnom rozumie grafické stvárnenie. Farebnosť, alebo to, či má menu oblé rohy a či je to tieňované. No dizajn znamená aj ergonómiu riešenia. Kde sú umiestnené navigačné prvky? Čo sa kde nachádza? Preto je dizajn zásadne dôležitý. Spoluurčuje úspešnosť vášho webu.

Dizajn by vám mal navrhnúť grafik, ktorý sa už dlhší čas venuje špeciálne internetovému dizajnu.

Webdizajn by nemal robiť printový grafik. Pojmom printový rozumiem dizajnéra, ktorý sa prevažne venuje výrobe plagátov, kníh, časopisov, brožúrok, vizitiek, alebo iných tlačovín. Človek, ktorý má skúsenosti v týchto oblastiach, ale nerobieva často weby, zvyčajne nebýva dobrý internetový grafik. Viem, výnimka potvrdzuje pravidlo. Je ale lepšie povolať špecialistu, než človeka čo vie „všetko“.

Ono sa zdá, že ak niekto vie navrhnúť výborný dizajn katalógu, tak nejaká webová stránka mu predsa nemôže robiť žiadny problém. Ale skutočnosť je iná. Internetová grafika má veľa zákonitostí a problémov, do ktorých človek nevidí, ak sa im nevenuje. Denne a aspoň niekoľko mesiacov…

Grafik, ktorý robí prípravu tlače „na papier“, je zvyknutý, že to, čo navrhne, bude nakoniec presne tak aj vytlačené. Je zvyknutý rozvrhnúť objekty na plochu. Určiť presné proporcie tvarov, písma a farby. Je zvyknutý na to, že navrhuje na stotiny milimetra presne a výsledok je potom perfektný.

Na internete sa dizajn takto robiť nedá. Niektoré prvky budú často vyzerať inak ako by grafik chcel. Môže navrhnúť konkrétne písmo a nakoniec sa zistí že 30% zákazníkov to písmo neuvidí. A na miestach, kde to písmo malo byť sa zobrazí úplne iný typ písma, ktoré je dokonca nečitateľné

Špecializovaný internetový grafik už ovláda limity, problémy a bariéry, ktoré sa pri tvorbe internetovej stránky musia rešpektovať. Automaticky prispôsobuje svoj návrh technologickým možnostiam. To znamená, jeho návrh možno nebude taký efektný, aký by vám urobil printový grafik. Avšak internetový dizajnér urobí návrh, ktorý bude vyzerať zhruba všade rovnako dobre a bude prístupný.

Pre dizajn súčasnosti sa inšpirujte minulosťou

Krátkym historickým exkurzom do minulosti podopriem dnešné odporúčania. Pred rokom 2000 bol dizajn limitovaný rýchlosťou internetového pripojenia. Už vtedy však mali grafici záujem, aby stránky boli čo najefektnejšie. A tak pomocou zložitej technológie vytvárali zaujímavé weby. Žiaľ, trvalo niekoľko desiatok sekúnd, kým sa vám takáto stránka načítala. Klikli ste na stránku nejakej firmy a nič. Videli ste tmavé alebo svetlé pozadie a čakalo sa. Čakalo sa, čakalo sa. Stále nič. A ešte stále sa čakalo. Ešte stále sa čakalo. Nedramatizujem.

Niekedy až po pol minúte sa začal zobrazovať vôbec nejaký obsah. To je také dlhé čakanie, že človek stratí trpezlivosť. Keby sa tak dlho zobrazovala len prvá stránka a tie ostatné už by šli rýchlo, tak by to možno bolo stráviteľné. Lenže vy ste prišli na nejakú stránku. Po 40 sekundách ste zistili, že je to stránka, ktorá predáva nožnice. Chcete ich kúpiť? Kliknete na nožnice vhodné do kuchyne. A znova ďalších 40 sekúnd. A to už je problém. Už začínate rozmýšľať. Zaujímajú ma vôbec tie nožnice až tak? Ani nie. „Kúpim ich zajtra v meste…“ A vypnete. Čiže v tom období boli mnohé stránky také pomalé, že to hraničilo s nepoužiteľnosťou. Internetové pripojenie bolo vtedy pomalé a rýchlejšie pripojenie malo prísť až o pár rokov…

S niekoľkými firmami sme vtedy skúsili urobiť odvážny krok. Ich pôvodne efektný a pomalý dizajn sme zjednodušili natoľko, že neobsahoval takmer žiadne grafické prvky. Iba textové informácie. Na rovinu – nevyzeralo to efektne. Vy ste však na tú stránku prišli a v priebehu sekundy až troch ste mali načítaný celý textový obsah. Stúpla návštevnosť týchto webov. Zákazníci si dokonca začali objednávať služby! V tej dobe boli objednávky cez internet skoro až rarita. Našou konkurenčnou výhodou a odlíšením bola extrémna rýchlosť.

Ale prešlo pár rokov. Niekedy okolo roku 2002 – 2004 už bola rýchlosť bežného internetového pripojenia vysoká. Stratilo zmysel, aby ste mali príliš jednoduché a strohé stránky.

Ja som v tom čase mal všetky svoje weby mimoriadne rýchle, ale dizajn bol už na tú dobu nevýrazný. A začal som cítiť, že moje stránky, hlavne pre nového návštevníka, nemajú dôveryhodnosť. Ľudia už boli zvyknutí na to, že kvalitné informačné zdroje majú efektný dizajn. A ja som ho nemal. Kým si návštevníci neprečítali, čo sa na stránkach píše, mohli si myslieť, že ide o nejaký nezaujímavý web amatéra. A mnohí sa preto ani nepokúsili nič čítať. Preto som dizajn zmenil na zložitejší. A už zas to fungovalo.

Tip: Máte starý web? Zaujímate sa o staršie verzie webov? Pozrite si nástroj archive.org. Tento web archivuje, ako vyzerali weby v minulosti. Možno je medzi nimi aj ten váš… Nájdete na ňom aj mnohé slovenské weby, ako vyzerali od roku 1998 do zhruba 2008.

Aký dizajn zvoliť?

Odporúčal by som vám napriek úžasným možnostiam (rýchlosť, kvalita počítačov a monitorov) stále dodržiavať isté limity. Nepreháňajte to s dizajnom alebo s efektmi. Efekty sú často skôr samoúčelné záležitosti, ktoré vám dlhodobo nepomôžu.

Radšej sa sústreďte na to, aby dizajn bol vysoko ergonomický. To znamená aby sa web používateľovi dobre a intuitívne ovládal. Aby bol rýchlo prehľadný, aby sa návštevník rýchlo zorientoval kam prišiel a čo sa tam dá robiť. To sú parametre dizajnu, na ktorých záleží. Tie spolurozhodujú o úspechu vášho webu.

Druhá vec je, aby to celé aj „pekne vyzeralo“. Určite je dobré byť s dizajnom tak trochu „trendy“.

Dizajnové trendy sú na internete čiastočne určené aj tým, ako vyzerá samotný operačný systém. Najrozšírenejším operačným systémom je Windows. Mnoho ovládacích prvkov v ňom je oblých, sú elegantné lesklé, čisté. Tomu sa potom prispôsobuje aj dizajn mnohých webových stránok.

Ak chcete aby váš web bol považovaný za dôstojný, štandardný a kvalitný informačný zdroj, mali by ste „vyť s vlkmi“. Väčšina vašich zákazníkov sa na internete pohybuje na určitých stránkach. Vaša stránka by mala byť na podobnej dizajnovej úrovni, akú majú stránky, ktoré zvyknú navštevovať vaši zákazníci.

Takže aký dizajn? Súčasný. Ovládanie a štýl by mal zodpovedať trendom, aké sa dajú vidieť na úspešných weboch. Nesnažte sa príliš prekvapiť vzhľadom. Stačí príjemný a vecný dizajn.

Od dizajnéra žiadajte bezbariérovosť webu

Tvoríte web? Snažte sa, aby bol bezbariérový! Stále uvažujte o tom, ako skracovať čitateľovi cestu k tomu čo hľadá. Zjednodušujte zložité veci. Dosiahnuť prístupnosť je niekedy nečakane náročné. Ale oplatí sa vám to.

Pohodlie musí mať návštevník, nie ten, kto pripravuje web!

Na tému bezbariérovosti webu, alebo prístupnosti obsahu webu je na internete veľa materiálov. Často sú to pomerne odborné štúdie, ktoré sa naozaj čítajú ťažko, najmä ak sa nevyznáte v technológiách výroby internetových stránok. Môžete však požiadať vašich tvorcov webu, aby si tieto materiály preštudovali. Podľa nich potom môžu pripraviť váš web.

Ak vám môžem odporučiť naozaj mimoriadne komplexný súbor zásad, ktoré sa oplatí rešpektovať, prejdite si manifest: dogma.pixy.cz. Viem. je to starší text. Ale platí aj v dobe responzívneho dizajnu a mobilov.

Dodržať všetky kritériá prístupnosti webu vôbec nie je jednoduché. Je to často v príkrom rozpore s požiadavkami kreatívcov. Téma prístupnosti webu je zložitá oblasť určená skôr pre tvorcov webov. Nie pre stratégov, ktorí určujú čo web má spôsobiť alebo urobiť.

V každom prípade vám odporúčam, aby ste do internetovej stratégie zahrnuli aj bezbariérovosť. Pokiaľ už pri úvodnom návrhu stratégie myslíte aj na ľudí s hendikepom, môžete výrazne rozšíriť počet svojich zákazníkov. A tu nemyslím len ľudí s ťažkým postihnutím zraku. Čo tak návštevníci, ktorí si web prezerajú cez malý mobil? Čo uvidia na displeji?

Ako konkrétny príklad môžu poslúžiť ľudia v strednom veku. Pre mnohých z nich je dôležitá veľkosť písma, pretože sa stávajú ďalekozrakými. Možno predávate tovar, ktorý je určený práve pre týchto ľudí. Ale oni už nevidia malé písmenká. Nepotešia sa, ak im ich problém vaša stránka pripomenie. Niektorí odídu, iní si stránku možno zväčšia.

So zhoršením zraku súvisí nielen veľkosť písma, ale aj kontrast písma. Sivé jemné písmo je elegantné, dobre vyzerá. Ale zle sa číta. Preto ak máte na stránke umiestnené informácie, ktoré majú byť čítané, tak musia byť kontrastné.

Dajte čierne písmo na bielu plochu a máte istotu. Neexperimentujte. Biele písmo na čiernej ploche sa číta zle. Rôzne farebné kombinácie často „ťahajú oči“. Červené písmo na zelenom podklade je síce vysoko kontrastné, ale nikto ho nebude čítať, pretože až „oči prechádzajú“.

Veľmi zlým nápadom je pod text vložiť akýkoľvek obrázok, alebo tvar. Ani farebný prechod sa nehodí.

Myslite aj na to, že ak máte návštevníka, ktorý je farboslepý, môže určité farby vnímať ako sivú, jednoliatu plochu. Ak máte nešťastne navrhnuté farby webu, nič na ňom neuvidí. Na farbosleposť čitateľa myslite najmä, ak oslovujete mužov. Asi 8% mužov trpí niektorou z foriem farbosleposti. Nie je to zanedbateľné číslo. Ženy trpia farbosleposťou podstatne zriedkavejšie.

Existujú nástroje, ktoré dokážu simulovať, ako bude vidieť váš web farboslepý človek. Skúste si dať zobraziť váš web nástrojom na vischeck.com, alebo colorfilter.wickline.org.

Viem, takéto špecifické oblasti prístupnosti webu nie sú vec pre marketéra, manažéra, alebo pre koordinátora internetového projektu. Je však dobré myslieť na to. Dajte to do plánu radšej vy, inak sa na to zabudne.

Balík kníh
Motivačný balík kníh:
Ako som schudol 35 kíl
Jedálniček na chudnutie
Ako schudnúť rýchlo
Rýchlokurz chudnutia
Ako dosiahnúť úspech
39,90 €
Kúpiť
Kniha
Najpredávanejšia kniha:
Jedálniček na chudnutie
v nej nájdete
plán chudnutia
90 receptov
kopu motivácie
19,90 €
Kúpiť