Koľko stojí napísať normostranu textu?

Píše Miro veselý.

Možno potrebujete najať copywritera, aby vám napísal text na váš firemný web. Často je to lepší nápad, ako sa pokúsiť zosmoliť zúfalú slohovú prácu. V tomto článku sa teda chcem zaoberať autormi textu. Článok napíšem tak, aby si v ňom našli odpovede nielen autori, ktorí píšu texty na objednávku (copywriteri) ale aj zadávatelia práce pre autorov textov. Najskôr však:

Kto je copywriter? Čo to je?

Je to anglické slovo. Copywriter je “a person who writes the text of advertisements or publicity material” čiže človek, ktorý píše reklamné texty, alebo v širšom význame texty na objednávku. Copywriter je práca podobná spisovateľovi, či redaktorovi. Náplň práce autora textov je zoznámiť sa s témou a napísať o nej nejaký text.

Keďže často ide o reklamný či marketingový text, autor textov by sa mal orientovať nielen v tom ako napísať sloh. Mal by sa vyznať v psychológii aj marketingu. V praxi totiž junior copywriter (začiatočník) dokáže napísať z dodaných podkladov normálne čitateľný text. Ide predsa len o pomerne jednoduchú úlohu, ktorú dobre sčítaný človek zvládne aj intuitívne. Výsledný dodaný text však spravidla nesplní všetky požadované kritériá. Preto je lepšie ak sa uistíte, že výsledok dodáva skúsenejší copywriter. Čo všetko musí taký text splniť si preletíme aspoň telegraficky v ďalšom texte.

Tip: Chcete sa živiť písaním textov?

Uvažujete o tom stať sa autorom textou či už ako zamestnanie, alebo ako freelancer? Potom na otázku čo robí copywriter mám pre vás tieto odpovede:

  1. Veľa číta. Bez slovnej zásoby ste bez šancí. Počítajte aspoň s rozsahom 50 kníh ročne. Čím pestrejšie, tým lepšie. Áno – ak sa chcete živiť písaním textu, tak čítanie je základnou zložkou vašej práce!
  2. S čítaním súvisí štúdium. Aspoň časť kníh, ktoré prečítate nech je o psychológii, predaji, marketingu, UX, SEO. Tieto témy jednoducho musíte ovládať. Inak nedodáte texty, ktoré pre klienta budú fungovať.
  3. Ak vám prvé dva body idú, máte šancu. Tretí bod totiž znamená znova len nasávanie informácií – musíte byť pripravení študovať tému o ktorej budete písať. Ak váš zákazník potrebuje texto o valcovaní plechu, potrebujete sa v tej téme pomerne rýchlo dovzdelať.
  4. Až potom môžete začať ťukať do klávesnice prvé písmená.

Je jasné, že ak chcete pracovať ako profesionálny textár, potrebujete aspoň nejaké ukážky svojej práce. Skúsený autor toho má za sebou veľa a nemá problémy. Avšak portfólio copywriter získava len postupne. Preto kým ešte nemáte žiadnu prácu, píšte svoj blog. Píšte texty pre weby, ktoré sa vám páčia. Spočiatku možno aj zadarmo.

Písanie textu je tak trocha umenie a trocha rutina. Potrebujete napísať státisíce slov, aby bol váš text dobrý. Na content marketing sa zvyčajne neoplatí použiť nekvalitný text.

Občas mi píšu začínajúci autori. Zaujímajú sa, aký má taký copywriter plat? Či by mohli písať pre nejaký web? No keď sa spýtam, koľko textov už napísali, tak zvyčajne nič. Uisťujem vás z vlastnej skúsenosti (a zo skúsenosti aký text zvyčajne zašle začiatočník na ukážku) že na prvú dobrú to nedáte. Ak ste doteraz ešte nepísali, nenapíšete text, ktorý bude reálne použiteľný.

Preto píšte na svoj blog. Tam sa spočiatku znesie aj nižšia kvalita. Overíte si, či vás to vôbec baví. Keď napíšete 100 článkov a ešte vás to neomrzelo, tak potom je pre vás práca copywritera možno aj dobrý nápad.

Blog je, mimochodom, výborný spôsob ako rýchlo zistíte, či viete písať. Jednak sa to dozviete z diskusie, druhak to uvidíte v štatistike návštevnosti – či to tí ľudia vôbec po vás čítajú.

Aká je cena za copywriting?

Taká, akú si dohodnete. A tu často nastáva problém, pretože zadávatelia často nevedia, za čo platia. Na prvý pohľad potom pozrú na Google “koľko stojí napísať reklamný text” alebo “cena predajný text” a veľmi rýchlo sa dostanú na stránky rôznych chrličov textu. Zistíte, že niektorí autori ponúkajú normostranu textu  (to je okolo 300 slov) za 3 eurá. Iní autori za 5 eur a niektorí aj za 10€.

Ak budete hľadať ďalej, nájdete aj desaťnásobne drahšie ponuky. A včul bábo raď!

Preto sa najskôr poďme dohodnúť na jednej drobnosti, ktorá vám možno zmení pohľad na vec.

Ak si objednávate text, neobjednávate si písmenká, slová, ani strany. Objednávate si  myšlienky. Text je len nosič obsahu. Neplatíte za písanie. Platíte za to, aby text niekto bol ochotný vôbec čítať. Navyše, aby ten niekto bol textom “vyhecovaný” a kúpil od vás to, čo tým textom predávate.

Je to podobné, ako keby ste chceli video platiť podľa dĺžky jeho trvania. Nie je problém pustiť kameru a nechať ju bežať.

Preto hneď v úvode môžete zabudnúť na to, že by ste autorovi textu zaplatili 30 eur za 3 strany perfektného textu. Získate niečo, čo sa v žargóne copywriterskej komunity označuje ako USO (univerzálna slovná hmota). Je to narážka na UHO (univerzálna hnedá omáčka) zo sveta nekvalitných kuchárov.

Ako je možné, že niektorí autori produkujú takýto nekvalitný text? Prichádzajú totiž z celkom iného sveta! Ak si chcete dať napísať text na firemný web, je to iná liga. Títo autori používajú text celkom inak.

Trh deformujú autori MFA, affiliate a PR webov

Dovoľte teda krátku odbočku.

  • V minulosti existovalo niečo čo sa volalo MFA web (skratka Made For Advertising, vyrobené pre reklamu). To sa spravil web, ktorý obsahoval niečo, čo sa podobalo na text. Nebolo ale účelom, aby ho niekto čítal. Stačilo, aby návštevník stránku našiel a klikol na reklamu. Autor webu zarobil a vec bola vybavená. Nebolo treba kvalitné texty, zato ich bolo treba veľmi, veľmi veľa. No a zárobky zas neboli nijak masívne a tak cena za písanie šla dole.
  • V súčasnosti je boom affiliate webov. To je niečo podobné. Aj tu text plní iba úlohu vábničky. Autor webu však nepotrebuje, aby ste ten text príliš čítali. Hlavne nech kliknete na reklamný prvok, ktorý vás presunie na prísluušný exhop. Ak tam niečo kúpite, autor webu dostane províziu. Aj tu platí, že na kvalitý text táto aktivita zarobí len málokomu. Preto je u nás toľko mizerných “obsahových” webov.
  • Veľa textárov sa živí aj tým, že vyrábajú takzvané PR weby. Tie so skutočným PR (Public Relations) síce nemajú nič spoločné, len sa tak volajú. Ide o weby, ktoré sa tvária, ako keby to boli magazíny. Na nich sa potom publikujú rôzne články a v každom z tých článkov je umiestnený link na zadávateľa. Link aj publikácia článku sa dajú speňažiť. Také magazíny nikto nikdy nečítal. Nedá sa – texty sú mizerné, spravidla marketingovo – reklamné bláboly. Jediným účelom týchto webov je pokus o manipuláciu s výsledkami vyhľadávania. Nejaký čas to funguje. Potom Google niečo zmení a tieto weby asi časom zaniknú.

A už poďme nazad. Veľa autorov textu sa sústreďuje práve na tento trh. Je to však iný svet, ako som už písal. Tu text nie je dôležitý. Dôležité je len to, aby sa niekde nahromadili slová s relevantnými kľúčovými frázami. Kým to funguje,, textári to budú robiť a autori takých webov tiež.

  • Na takom webe je text iba výplň. Účelom je kliknúť na reklamu, alebo umiestniť link.
  • Na vašom firemnom webe je text to podstatné. Text “predá” váš produkt, službu. Preto to nemôže byť hocijaká slovná vata, ale premyslený koncept.

Pri výbere autora vášho textu preto nemôžete počítať s cenou za normostranu či za počet slov. Niektoré texty, ktoré som písal by totiž vyšli aj na 200 eur za stranu výsledného textu. Na prvý pohľad to vyzerá veľa. No zadávateľ webu za niekoľko dní predal produkt a náklady na výrobu webu sa vrátili už z prvej zákazky. Áno, príprava znamenala niekoľko dní konzultácií, návštev, fotografovania a potom písania. Ale práve tak sa dá spraviť presvedčivý firemný web.

Skôr, než zalomíte rukami, že to je drahé, skúste si predstaviť, koľko platíte upratovačke na hodinu. Porovnajte to s hodinou práce autora textu a zistíte, že na našom trhu sú aj najvyššie ceny stále veľmi príjemné.

Kreatívne písanie

Samozrejme, často bude zaznievať slovo kreativita, či kreatívne písanie. Často si potom zákazník predstavuje, že ak objedná od kreatívneho autora text, tak samotný text bude plný prekvapujúcich zvratov, slov a nápadov. Áno, výnimočne to platí. Ale skoro vždy to vo finále bude o celkom inej kreativite:

V praxi býva kreatívne skôr to, ako vymyslieť, aby text splnil svoju úlohu.

Ak píšem web pre realitného makléra, tak nemusí stačiť napísať “príďte si kúpiť pozemok”. Kreatívne bude vymyslieť čo napísať, aby

  • Návštevník ktorý o pozemku v danej lokalite už uvažuje našiel práve náš web. Nie konkurenta.
  • Aby ho text či obrázky natoľko zaujali, že sa začíta.
  • Aby dostal chuť pozemok kúpiť.
  • Aby celok (web, text, obraz, video) vzbudilo dôveru. Ak nám čitateľ bude dôverovať, ľahšie od nás niečo kúpi.
  • Aby si zapamätal náš web/text. Určite pôjde aj inde a my chceme, aby sa vrátil, pretože na na našom webe mal ten najlepší zážitok.

To sú základné požiadavky pri písaní. Samozrejme, aj pri tvorbe webu. Kreatívne teda bude vyhútať to tak, aby sme čitateľa zaujali. Nie to, ako do textu prepašovať novotvary, inotaje či floskule.

Čo pri písaní textu na objednávku treba spraviť?

Táto minikapitolka bude zaujímavá ako pre zadávateľov, tak pre junior copywriterov, ktorí to s písaním myslíte vážne. Pozrite sa, čo všetko treba spraviť skôr, než môžete klientovi dodať hotový text. Budem vychádzať z jedného z posledných zadaní na ktorom som robil. Ide o malý ucelený projekt na ktorom som spolupracoval aj pri marketingu a tvorbe webu – tieto položky síce technicky nepatria do copywritingu, ale bez týchto informácií sa textár nezaobíde. Ak ich nevie sám pripraviť, musíte mu ich dodať.

Popis činnostipočet hodín
Zoznámenie sa so zadaním, konzultácia1
Analýza marketingového zámeru, konzultácia2
Analýza webov konkurencie2
Analýza situácie na trhu (trendy, publikum, ceny)2
Návrh kľúčových slov a tém (informačná architektúra)3
Návrh hlavných tém webu, finálna konzultácia2
Štúdium podkladov k téme4
Napísanie hrubého textu4
Čistenie textu4
Ladenie titulkov, drobností3
Umiestnenie na web, popis fotografií2
Finálne korektúry (ideálne ak to robí iný copywriter)3
Vytváranie interného prelinkovania webu2
Ak je na to rozpočet, tak testovanie na menšom publiku
Spolu34

Vo výsledku sme nakoniec použil asi 10 strán textu. Zo zoznamu prác však vidíte, že samotný text je len jeden z produktov, aké vám konzultant a copywriter vie dodať. Veľa dobrých copywriterov sa vyzná v SEO a preto vám vedia účinne pomôcť aj s marketingom. Ak totiž ako autor textu viem, čo a ako robí vaša konkurencia (či a ako a prečo jej to funguje) tak viem nájsť priestor, do ktorého by sa dala umiestniť klientova služba.

Jasné, väčšia firma si na tieto služby najme profesionálnu agentúru. Tá zastreší projekt a zaistí projektové riadenie medzi SEO konzultantom, markeťákom, fotografom, textárom a webovým developerom. Pre menšie firmy stačí tieto práce delegovať na freelancerov.

Ak teda váš textár pýta cenu za normostranu či počet slov, zaujímajte sa o to, či máte vyriešené aj tie ostatné zložky. Ak totiž viete textárovi dodať jasné zadanie, potom bude časová náročnosť podstatne menšia.

Finálne korektúry (ideálne ak to robí iný copywriter)

Popis činnostipočet hodín
Štúdium podkladov k téme4
Napísanie hrubého textu4
Čistenie textu4
Ladenie titulkov, drobností3
Spolu15

Pri takejto práci sa potom môžete dostať k pomerne častej cene za dodanie bežného textu niekde pod 50 eur za stranu. Samozrejme – môže to dosť kolísať. Ak si copywriter musí naštudovať odbor v ktorom sa nevyzná, bude to náročné. Ak ale píše o téme, v ktorej je zbehlý, pôjde to ľahko a rýchlo.

Aj preto som písal, že copywriter musí veľa a pestro čítať. Zvyšuje sa tým jeho rozhľad.

No a čo texty okolo 20 a menej eur za stranu?

Tu s klesajúcou cenou asi rýchlo narazíte na citeľne klesajúcu kvalitu. Ak potrebujete dodať materiál pre svoj firemný blog, niekedy aj taký text môže dobre splniť svoj účel.

Moja skúsenosť je ale skôr rozpačitá. Za tých asi 20 rokov čo sa venujem internetu som už spolupracoval s veľkým počtom autorov textov. Videl som, ako weby najali viacerých lacných autorov a v priebehu pár rokov im to zničilo povesť.

Jednoducho – bežný čitateľ má akýsi vzácny dar rozpoznať dobrý text od zlého. Ak nájde zlý, ide preč. Nie vždy hneď, nie vždy rýchlo. Ale keď sa to stane tak zistíte, že tí lacní autori boli – ako je zvykom – najdrahší.

Kde nájsť najlacnejší copywriting?

No a nakoniec – možno potrebujete len nahrnúť veľa slov. Na niektoré účely to naozaj stačí. Potom sa môžete poohliadnuť po weboch ako je Placla, alebo Copywriting. Na nich sa dá objednať bleskovo dostupný a veľmi lacný text – prípadne ak treba, tak aj jeho publikácia. Niekedy sa dá použiť aj taký materiál. Len musíte vedieť čo a prečo robíte.