Čitateľ na internete texty nečíta, len rýchlo prebehne očami (skenuje). Vo vašom záujme by ste mali vytvárať texty tak, aby sa ľahko skenovali.
Uľahčite čítanie textu pomocou ilustrácií
Čitatelia si pochvaľujú bohaté ilustrácie. Stačí, ak si preletia očami obrázky a hneď majú jasno, čo chcete povedať. Vy investujete čas do prípravy obsahu, ktorý sa návštevníkovi ľahko číta. Návštevník vás odmení tým, že web rád používa.
Sprehľadnite text odsekmi a podnázvami
Na sprehľadnenie textu slúžia predovšetkým názvy, podnázvy, rôzne odrážky alebo zvýraznené písmo.
Najhorší štýl písania textu je, ak začnete písať a skončíte na konci článku bez jediného odseku. Sú autori, ktorí napíšu článok, ktorý má 30 – 50 riadkov a neobsahuje ani jeden jediný odsek.
Taký text sa číta mimoriadne ťažko. Netrpezlivý návštevník internetu ho ani nezačne čítať. Mimochodom, ani ja nečítam také texty. Je únavné prebíjať sa textom, ktorý nie je štruktúrovaný. Text by mal obsahovať myšlienky oddelené v samostatných odsekoch. Tu a tam dôležité slovo označené tučným písmom. Ak je text zložitejší, mal by obsahovať aj medzititulky.
Pri čítaní novín sa viete naučiť veľa o práci s textom. Novinový článok má vždy názov a perex. Perex je krátky textový útvar s 2-3 vetami pod názvom, ktorý hovorí, o čom ten článok bude. Často je napísaný hrubším písmom. Ak názov a perex čitateľa zaujme, asi sa mu oplatí čítať celý článok. Text je občas „prerušený“ malým medzititulkom, aby stále pútal pozornosť. Tým sa tiež oddeľujú časti textu, spravidla myšlienkové celky.
Už som spomínal, že články na webe majú byť prednostne radšej krátke. Čo ak na stránke máte predsa len dlhý článok? Rozdeľte ho na väčší počet úsekov. Použijete veľa odstavcov. Medzi odstavcami nechajte medzery. Každých niekoľko odstavcov vložte väčším písmom zvýraznené nadpisy. Nadpisy musia byť presné, musia navigovať čitateľa na ploche článku.
V recepte na varenie by nepomohli by názvy typu „A teraz poďme ďalej“. Pomohli by však názvy hovoriace o fáze prípravy jedla. Napríklad „Príprava surovín“, „Začíname smažiť“ a podobne. Pomôžu čitateľovi preskočiť tú pasáž, ktorá ho možno nezaujíma, pretože vie, čo tam bude.
Medzititulky sú zároveň vhodným miestom, kam umiestniť aj kľúčové slová.
Návštevník si väčšinou ani neuvedomí, že ste mu takto ušetrili čas. „Len“ sa akosi rýchlo dopátra k informáciám, ktoré hľadal. Ak nájde, čo potreboval, je dosť pravdepodobné, že aj kúpi. Možno skúsi web vášho konkurenta. Ak sa mu tam však zobrazí elegantný nápis „počkajte prosím chvíľu, načítavam intro...“, máte šťastie. Po pol minúte skúsi web iného konkurenta, na ňom nájde robotníka s lopatou a nápis „Stránky vo výstavbe, zavolajte nám…“. A je rozhodnuté.
Choďte do stánku a kúpte si bulvárne noviny. Ani nie za jedno euro tak získate profesionálne školenie, ako sa správne píšu názvy. Nazriete do bulvárnych novín a oči vám padnú na nadpis „Zaškrtil manželku hadicou od vysávača“. Púta to pozornosť, však?
Prečo sú v bulvárnych novinách také lákavé názvy? Lebo sa živia tým, že pútajú pozornosť. Keby bulvárne noviny obsahovali korektné názvy, tak by skrachovali.
Učte sa od nich. Viem, bulvárne noviny obsahujú v podstate len klebety a informácie, ktoré sa človeka ničím nedotýkajú. Ale práve naliehavosť a zaujímavosť ich titulkov vyvolajú v čitateľovi zvedavosť, záujem a trpezlivosť. A donútia ho, aby sa začítal aj do článku, ktorý sa ho vôbec netýka.
Toto isté by ste mali dokázať aj vy na internete. Akurát vašou úlohou bude pritiahnuť pozornosť čitateľa k materiálu, ktorý mu môže byť na úžitok. Uvažujte o tom, ako spraviť vaše titulky atraktívnymi.
Titulok by nemal obsahovať nejaké básnické útvary, alebo len niečo samoúčelné. Mal by byť korektný. Na druhej strane by mal obsahovať aj niečo efektné, bulvárne. Niečo také, čo pritiahne pozornosť ako magnet. Niečo čo pritiahne čitateľa „aha, tak toto si prečítam“.
Na to, ako písať titulky, existujú schémy, ktoré sú známe už mnoho rokov a môžete ich využiť. Nemusíte ich nanovo objavovať. Doplňte v nižšie uvedených názvoch tri bodky vašou témou článku a máte fungujúci názov:
Toto sú modelové názvy, ktoré fungujú a oplatí sa vám, ak ich budete rešpektovať. Príklady ako to môže vyzerať v praxi:
Tvorbe názvu každého článku venujte veľa času. Dobrí autori reklamných textov venujú názvu článku niekedy viac času, ako napísaniu samotného textu článku. Ideálne je, ak samotný názov je príbehom: „V Nitre šarapatilo UFO“, „Prežil pád z mrakodrapu“, „Mŕtvy dostal vysoké odmeny“, „Ako získať zadarmo byt?“. Pretaviť tento druh bulvárnych názvov do firemného sveta a sveta obchodu nemusí byť jednoduchý. Ale aspoň to skúste.
Na tvorbe názvov je nepríjemné, že musíte rozmýšľať. Viem... Ale internet je textové médium. To podstatné, obsahová časť, je skrytá v texte. Názov voľte lákavý, ak chcete dosiahnuť, aby si ten text aj niekto prečítal.
Ak ľudia budú vyhľadávať, tak to jediné, čo bude zobrazené vo výsledkoch hľadania vždy len podľa vás, bude názov vašej stránky. (Ten býva totožný s názvom článku).
Používa vaša konkurencia fádne názvy? Vy použite „bulvárnu stratégiu“. Máte tak oveľa väčšiu šancu, že ľudia kliknú práve na ten váš odkaz. Aj v prípade, že ste v poradí výsledkov vyhľadávania nižšie ako váš konkurent. Pretože ich zaujal názov.
Predávate výživové doplnky pre kulturistov? Mohli by ste zvoliť odborne znejúci názov článku (alebo reklamy). „Proteínová suplementácia ako determinujúci faktor pre syntézu svalových bielkovín“. S takýmto názvom nezaznamenáte úspech. Skúste použiť schému známu z bulvárnej tlače.
Keď na taký článok čitateľ klikne, okrem informácií, ako a prečo to funguje mu môžete podsunúť, že vy také skvelé bielkoviny náhodou teraz aj predávate, pretože s nimi máte výborné skúsenosti. Netreba zdôrazňovať, že by stačilo jesť tvaroh.
Pripútate pozornosť návštevníkov. Dajte im dôvod prečo majú čítať váš web. Ten dôvod sa volá zvedavosť.