Trend doby: siahodlhé články

Pri písaní textov na internet je zvykom pozerať sa aj na to, aby texty mali šancu dostať sa medzi prvé výsledky vo vyhľadávaní. Inak ich nikto nenájde. V mnohých oblastiach platí, že medzi prvými výsledkami vyhľadávania nájdete stránky o dĺžke okolo 2000 a viac slov. Čo je teda otcu-materi dlhý text!

Tento (na rovinu – šialený) trend má svoju históriu. Ako inak, ide o SEO. Pred pár rokmi bolo lukratívne vyrábať takzvané MFA weby. Teda weby vytvorené len na to, aby na nich bola reklama.

  1. Vytvorili ste obsah, na kvalite veľmi nezáležalo, musel len splniť nejaké technické vlastnosti.
  2. Pomocou SEO ste sa tak manipulatívne dostali k lacnej návštevnosti.
  3. Nebolo dôležité čo povedia čitatelia na ten balast – hlavne aby klikli na rafinovane umiestnenú reklamu.

V tej dobe stačilo vyklopiť tak 300 slov a bol na svete článok. MFA weby toho chŕlili neúrekom a zarábalo to. Vyhľadávače však začali reagovať a niekedy po roku 2013 sa postupne začali stále viac komplikovať pravidlá hry. Jedno z nich bol celkom logické – 300 slov je pomerne málo textu. Aspoň podľa vyhľadávačov – tento článok práve v tejto chvíli má polovicu. Teda okolo 180 slov práve TU.

V skutočnosti je rozsah okolo 300 slov vcelku fajn na:

  • povedať jasne jednu vec,
  • nechať návštevníka prečítať si to celé a neodstrašiť ho od čítania dĺžkou.

Lenže 300 slov sa dá rýchlo napísať a vyhľadávače sa rozhodli, že to je málo. Ak si pozriete, koľko slov majú weby umiestnené na prvých pozíciách, zistíte, že často je to aj vyše 2000 slov. Toto však nie je pravidlo – v niektorých témach sú stále použiteľné aj krátke texty.

Všeobecne však platí, že ak chcete robiť content marketing (obsahový marketing) vyhľadávače teraz “uznávajú” a strojovou inteligenciou aj analyzujú články. Je trend, že by sme mali tvoriť niečo čo sa nazýva komprehenzívny obsah, čiže obsah úplný, vyčerpávajúci a všeobjímajúci. Články na webe dnes majú byť:

  • úplné, dávajú komplexnú informáciu
  • odborné, obsahujúce relevantné slová z danej oblasti
  • pestré, teda členené do štruktúry
  • pútavé, teda obsahujú multimédiá ako obrázky, videá
  • zdieľané, teda spravené tak atraktívne, že ich ľudia zdieľajú na sociálnych sieťach
  • ľahko a dobre čitateľné (to sa dá ľahko merať)
  • technologicky extrémne optimalizované s bleskovým načítaním (čo pri mnohých fotkách nie je vždy ľahké dodržať)
  • výborne pripravené na mobilné platformy (skúste si zhruba 8 stranový text plus plno obrázkov pozerať na mobile…)

Inými slovami: trendom doby je výroba dokonalých článkov, z ktorých bude čitateľ nadšený, alebo paf! A ešte inými slovami: Mali by ste byť prvotriedny spisovateľ.

Tento trend ako mnoho iných internetových vecičiek vznikol na anglicky hovoriacom internete. Tam ak investujete pár desiatok hodín do výroby takého článku, tak sa vám investícia mnohonásobne vráti.

Slovenský trh však je malý. Vyrobiť tak náročný text zaberie rovnaké hodiny práce, ale prinesie mnohonásobne nižší zisk. Autor u nás sa potom často dostane s príjmom na roveň upratovačky. Aspoň teda nemusí nosiť kýble a žmýkať handry.

Robí to konkurencia, robme to aj my

Ak cítite tlak, že na vašom webe by tiež mali byť také tie komprehenzívne články, ako ich všetci odporúčajú, máte problém.

Ten problém sa volá zahltenie a bude to čoraz vážnejší problém.

Poďme postupne. Napísať 2000 slov dlhý článok (berme to ako príklad, niekde stačí aj 900 slov) zaberie pár hodín. Viem, skúsená pisárka to naťuká rýchlo, ak by dokázala písať “z hlavy”. Ale predsa len, kým naformulujete myšlienky aj keď k téme, v ktorej ste doma, tak počítajte že za jeden deň viete napísať jeden článok.

  • Vedomosti sčínatého občana a profesionála sú obmedzené – napíšete takých článkov niekoľko a skončili ste.
  • Ďalšie články budú vyžadovať, aby ste študovali skôr, než začnete písať. Takže príprava bude ešte o niečo pomalšia. A náročnejšia.

To vydržíte robiť pár mesiacov a s veľkou pravdepodobnosťou vyhoríte tak, že potom už nedokážete napísať vôbec nič.

A teraz sa pozrime na opačnú stranu barikády. Predstavte si čitateľa. Chce sa pozrieť na nejakú tému. Nájde váš super dôkladný článok. To je asi 8 normostrán čistého textu.

Predstavte si, že si “niečo chcete pozrieť” na internete a niekto pred vás položí knihu. Pozri si týchto 8 strán…

Viete aké percento čitateľov bude ochotných začítať sa do textu, ktorý im trvá prečítať možno 20 minút? Veľmi nízke.

Viem, tí, čo to prečítajú celé sú už aj horúci kandidáti, že niečo od vás kúpia. Takže vlastne z ich nákupu potom možno budete živí.

No ak rovnaký krok spraví aj niekoľko konkurentov, stratíte konurenčnú výhodu. Obsahový marketing bol skvelý v čase, kedy ho robilo len pár prvých. Teraz sú všade hradby textu a ľudia strácajú trpezlivosť začítať sa.

Navyše konkurent často vezme váš text, pridá ďalšie dva texty z iných webov. Pomieša to a má ešte dlhší obsah, ako vy. Chvíľu potrvá, kým vyhľadávače dokážu tieto nekalé praktiky rozpoznať a možno ich ani nerozpoznajú.

Na internete sa medzitým vŕšia miliardy písmeniek. Vzniká tak zahltenie a málokto bude ochotný brodiť sa v balaste, či tam náhodou nenájde niečo zaujímavé. To je aktuálny a zhoršujúci sa problém zahltenia.

Na internete sa nám utešene rozmáha balast

Čitatelia si začínajú zvykať, že väčšina článkov na weboch sú len jalové slová skompilované z iných jalových článkov. Kto by to čítal? K tomu tlak vyrušovania sociálnymi sieťami a málokto dnes potom udrží pozornosť na vašom webe dlhšie, ako minútku či dve. Toto neodhadujem. Je to vidieť v štatistikách.

Problémom je aj to, že vyhľadávače majú radi čerstvý obsah. Fresh content je požiadavkou dňa.

  • Ak napíšete úplný a vyčerpávajúci článok o zváraní železných konštrukcií, je to skvelé.
  • Ale zajtra potrebujete novší vyčerpávajúci článok o zváraní železných konštrukcií.
  • Ak ho nenapíšete, váš web začne v očiach vyhľadávačov zastarávať.

Ak teda o svojom odbore, či firemných službách postupne napíšete takých 15 článkov, objemom ste vlastne napísali jednu normálnu knihu. Nie hrubiznú, ale s obrázkami sa zmestí na 200 strán.

Viete čo je to 15 článkov veľký web? Nič! Za chvíľu zapadne v prachu zabudnutia. Ak budete písať tak, ako by to vyhľadávače a konkurencia radi videli, tak napíšete ročne text na niekoľko kníh.

Nemali by ste opakovať témy, to sa nemá. Takže to znamená, že na web by ste mali písať naozaj na úrovni špičkového odborníka.

A teraz príde tá hnusná otázka: Ste špičkový odborník. Chcete byť platení za písanie, alebo za to, čo odborne viete spraviť?

Pretože ak ste odborník, veľmi rýchlo zistíte, že písanie vám nezarobí toľko, ako samotná oblasť v ktorej dokážete riešiť problémy. Takže takáto je aktuálna situácia na internete. Tisíce webov chrlí do priestore tisíce slovenských článkov denne. A všetci by chceli zaujať vo vyhľadávaní miesto číslo jedna. Aby nejako zarobili za to písanie.

Priestor začína byť zahltený textom. Overte si, či vám táto stratégia ešte prináša zisk. Pred pár rokmi to fungovalo dobre. V súčasnosti je publikum zahltené informáciami. Nemusí rozlíšiť, že práve ten váš text by sa naozaj oplatilo prečítať celý.

Tento článok má v tejto chvíli asi 1100 slov. Je malá šanca, že ho vôbec nájdete. A ešte menšia šanca, že si ho prečítate celý. Tých pár hodín písania sa teda možno neoplatí do veci investovať.

Nazáver teda doplním poslednú myšlienku, ale podľa mňa to je pointa článku.

Súťaž drží pozornosť

Ak sa začnete venovať tomuto druhu marketingu, je to forma súťaže. Začnete sa predháňať, ktoré vaše články sú na akých pozíciách vo vyhľadávaní. Čo na to povie vaša konkurencia. Ako ju potom zas predbehnete vy.

Akonáhle začnete súťažiť, začnete sa prudko zlepšovať v tom, čomu sa venujete.

Či je to ľahká atletika, alebo pästný SEO marketing. Máte výsledky a stále sa zlepšujete. Máte pozornosť na 100% v zápase. Práve to môže byť riziko!

Môže sa stať, že si ani nevšimnete, že zatiaľ čo sa ruvete, diváci sa už dávno rozišli.

Pozor, nech sa nestane, že budete vyrábať niečo exkluzívne, pričom úplne rovnakých kópií je už toľko, že to už dávno nikoho nezaujíma.

Preto odporúčam, aby ste svoj obsahový marketing riadili opatrne. Popísal som to v článku Obsahový marketing v praxi. Začnite v malom.

  1. Spravte malý web, ponúknite produkt.
  2. Vyhodnoťte výsledky.
  3. Ak sú priaznivé, spustite aj obsahový marketing, SEO…
  4. Vyhodnoťte, či to dáva výsledky.
  5. Podľa výsledkov pokračujte, alebo zmeňte stratégiu.