Slovo Ghostwriter sa skladá z dvoch anglických slov: ghost = duch, writing = písanie. Dá sa to teda preložiť ako duch píšuci. Nuž a niečo podobné to aj znamená. Ghostwriter je spisovateľ, ktorý napíše text za niekoho iného. Napíše, ale nepodpíše.
Najznámejšie je asi spojenie ghostwriterov s celebritami. Mnoho kníh vo svete vzniká práve týmto spôsobom. Jednoducho nejaký herec, alebo politik nemá literárny talent. No kniha by sa mu zišla. Dá ju teda diskrétne napísať autorovi, ktorý sa pod svoje dielo nepodpíše.
Niečo iné je, ak vyjde kniha, kde je napísané, že niekto známy sa zhováral s redaktorkou. Taká kniha potom uvádza ako autora textu tak aj autora myšlienok, to ale nie je ghostwriting.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že takáto práca je celkom ojedinelá a že si ju objednávajú asi len najbohatší a márniví ľudia. To však vôbec nie je pravda. S písaním "v zastúpení" sa už stretol praktický každý autor, ktorý píše na zákazku.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ak si niekto slávny dá napísať knihu, tak že to je nejaká blamáž, alebo trapas. Celkom určite nie.
Autorské práva na text potom spravidla prináležia tomu, kto si dielo objednal a podpísal
V istom zmysle malý. Za copywriting sa považuje písanie reklamných, propagačných a PR textov. Aj copywriter často zostáva v utajení. Nie však preto, že by to bolo tajné, ale preto, že nie je dôležité, kto písal. Ak čítate fakt svižný text mobilného operátora o jeho novej službe, je jasné, že to nepísal riaditeľ. Ani technici, čo montujú stožiare. No keby ste pátrali, asi by ste sa dopátrali, kto je autorom.
Naproti tomu ghostwriter musí zostať v utajení. Počuli ste už svižný prejav od politika, ktorý zjavne nemá IQ na také myšlienky? Nuž, nedopátrate sa k jeho skutočnému autorovi. Je to jednoducho tajné.
Z toho potom viete odvodiť aj:
Z podstaty práce sa dá odvodiť, že bude vhodná pre freelancera. Nie je to typická zamestnanecká pozícia. Hoc - pár takých pozícií by sa asi v úradnícko - politickom svete našlo. Ghostwriting väčšinou znamená krátkodobú prácu a preto sa hodí na to najať niekoho, kto to spraví, vyfakturuje a je to vybavené.
Ak pracujete s textom, potom môžete pracovať aj ako ghostwriter. No vopred si musíte ujasniť, že všetku slávu bude žať ten, kto vám zaplatil. Nie vy. Niektorí autori s tým majú problém.
Predstavte si že napíšete naozaj úspešnú knihu, ktorá sa stane bestsellerom. Lenže je pod ňou cudzie meno. Nemusí vám byť príjemné, že sa nemôžete pochváliť "toto som písal ja". Ani pred kamarátmi. Ani pred zákazníkmi. Vďaka úspešnej knihe by ste určite hneď dostali plno nových objednávok. Ale vy nemôžete povedať, že ste jej autorom. Tak úplne naozaj nie ste - myšlienky sú človeka, s ktorým ste sa rozprávali.
Teraz krátka úvaha na tému prvenstva vajec verzus sliepok: ako si nájsť prácu ako ghostwriter? Niekedy vlastne aj dosť ťažko. Nemôžete totiž nikde dať zoznam kníh či prejavov, ktoré ste písali a pre ktorých klientov. To by ste značne naštvali tých, pre ktorých ste písali. A po takej indiskrétnosti by ste určite nezískali ani nových zákazníkov.
Najlepšou cestou asi je: píšte ako copywriter. Tam máte právo na svojom webe publikovať ukážky svojej práce. Nuž a ak sú to texty v dobrej kvalite, môžete sa stať, že si vás niekto najme aj na písanie v zastúpení. Môžete si záujem o túto činnosť uviesť v profile na Linkedin, či na svojom webe.
Na túto otázku je jednoduchá odpoveď: koľko si dohodnete. Je veľmi rozdielne, kto si vás najme. Niekto má rozpočet malý, niekto veľký. Pozrieme sa preto na príklady z rôznych situácií.
Predstavme si teda, že chcete niekomu napísať prejav. Alebo dlhší článok do časopisu o nejakej firme, ktorý akože písal jej šéf.
Popis činnosti | počet hodín |
Zoznámenie sa so zadaním, konzultácia | 1 |
Rozhovor so zákazníkom na diktafón | 2 |
Počúvanie rozhovoru zo záznamu, prepis | 2 (najmenej) |
Písanie hrubej časti textu | 3 |
Opakované čítanie, korekcie tetu | 2 |
Spolu | 10 |
Reálne je to práca na jeden deň slovenský, alebo skôr na dva. Počítajme 10 hodín. Ja viem, zbúchať by sa to dalo aj rýchlejšie - ak robíte v tematickej oblasti, v ktorej ste doma. Počítajme však skôr s tým, že pri písaní si budete musieť dohľadať rôzne fakty, niečo doštudovať, konzultovať. Aspoň v praxi to tak býva.
Potom môžete naceniť prácu podľa hodín. Ak by sme ako minimum za písanie textu zobrali hodinovku 30 eur, taký rozsah práce by zodpovedal 300 eurám. To vnímajte skôr ako minimum - vzdávate sa svojich autorských práv. Pokiaľ píšete pre špičkového manažéra, tak vy šetríte jeho čas. On by taký článok či prejav tiež písal 3 alebo 4 hodiny. Nuž a čas takto vyťažených ľudí je zvyčajne ešte mnohonásobne drahší. Stále sa im oplatí najať si ghostwritera.
Samozrejme, práca sa niekedy dá naceniť podľa normostrán, cenou za slovo, alebo sa dohodne provízia z výsledného predaja. Alebo sa ghostwriter uvedie ako spoluautor knihy a tým získa prestíž - ak ide o významný titul. Je v podstate jedno aký model nacenenia si zvolíte. Dôležité je aby ste mali za prácu zaplatené dôstojné peniaze. Nedáva zmysel písať na objednávku za nízky honorár aby autor musel zároveň poškuľovať po inej práci. Písanie je náročná činnosť, unavený autor dodá mizerný text.
Najmä u nových klientov je dobré uzatvoriť zmluvu. V nej špecifikujte veci, ktoré sa vám možno zdajú samozrejmé, ale klientovi nemusia.
Pri malých prácach netreba blázniť so zmluvami. Ak na vás klient pôsobí dôveryhodne, dá sa to riešiť podaním ruky. Z dlhoročných skúseností tvrdím, že u nás je veľa slušných a prjemných klientov, pre ktorých ústna dohoda = platná dohoda. Raz za čas sa objaví špekulant. To sa zvyčajne rýchlo rozpozná a viac s ním nebudete spolupracovať.
Pri väčšom rozsahu textu ale treba presnejšie špecifikovať rozsah. Poistíte sa tak proti:
Na takéto situácie radšej myslite. Mal som klienta, ktorý dal napísať niekoľko desiatok textov o pripravených službách na firemnom webe. Potom sa rozhodol, že tie služby vôbec nikdy nebude poskytovať.
Keďže v tejto oblasti mám skúsenosti, napíšem ako to zvyčajne prebieha pri. Iní klienti a iní autori textov však môžu postupovať aj celkom inak. Neberte teda nasledujúci text ako jedinú možnú cestu.
Menej časté sú objednávky textu, ktorý treba napísať "z ničoho". Zákazník chce vytvoriť web, alebo článok na nejakú tému. Nemá však čas stretávať sa s vami ako ghostwriterom. Vašou úlohou potom je naštudovať si problematiku samostatne. Z toho napíšete text. Zákazník ho pripomienkuje a nakoniec sa doladí výsledok.
Mimoriadne vyťažení manažéri niekedy nie sú ochotní obetovať ani tých niekoľko hodín, aby sa s vami podrobne porozprávali. Je to síce náročnejšia práca, ale môže vzniknúť text v slušnej kvalite. Je to zvyčajne vo výsledk drahšie, pretože dosť času zaberie, kým si naštudujete oblasť o ktorej chcete písať. (Teraz neuvažujem o pseudopísaní kedy "spisovateľ" zoberie hotový článok, zmení pár slov a odovzdá.)
Častejšie a oveľa lepšie je, ak si s klientom nájdete aspoň niekoľko hodín času. Podľa rozsahu výsledného textu môže stačiť jedno posedenie ak ide o písanie textu na web, či článok. Alebo niekoľko sedení, ak ide o rozsiahlejší materiál. Ako technické vybavenie vám odporúčam pracovať vždy s dvoma diktafónmi. Istota je istota.
Robíte napríklad rozhovor s hip-hopovým spevákom, ktorý sa vyjadruje určitým spôsobom. V texte, ktorý jeho menom budete písať musí zaznieť podobný slovník. Asi učešete vulgarizmy. Ale mal by zostať jeho štýl. Na to práve slúži opakované vypočutie si záznamu.
Mimochodom možno budete prekvapení, ako veľa informácií viete vytiahnuť z rozhovoru s úspešným či skúseným človekom. Títo ľudia často hovoria koncentrovane a pri opakovanom počúvaní nájdete súvislosti, ktoré ste pri osobnom rozhovore celkom prehliadli.
Zvyčajne však nebudete robiť "prepis" textu z rozhovoru od slova do slova. Z rozhovoru si vezmete skôr esenciu, alebo atmosféru. Plus podklady. Fakty si budete tiež musieť doštudovať a poskladať.
Či už ste podklady na písanie získali z rozhovoru, alebo štúdiom, nasleduje vlastné písanie textu. Tu je vašou úlohou zistiť si, ako má výsledný text pôsobiť.
Potom už je to ďalej tak ako vždy. Píšete až kým nie je materiál hotový.
Dielko odovzdáte a ak je klient spokojný tak celá vec pre vás končí. (Ak nie je spokojný, niekedy sa ešte robia v texte úpravy.)
Ghostwriting je neraz zaujímavá práca. Píšete často inšpirovaní skvelým rozhovorom s úspešným majiteľom firmy, alebo jeho špičkovým zamestnancom, ktorý vám porozpráva veľa zaujímavého. Z takého materiálu potom vznikne zaujímavý a pútavý text.
Doteraz som článok písal tak, aby odpovedal na otázky ľudí, ktorí píšu alebo chcú písať v zastúpení. Čo ale v prípade, že niekto hľadá autora, ktorý by za neho napísal článok, knihu, či prejav?
Hľadajte autorov, ktorí píšu. Hľadajte ich slovami ako "copywriter bratislava" či iné mesto. Predsa len je dobré stretnúť sa osobne, hoc dá sa aj cez Skype a iné on-line platformy. Všimnite si aj blogy ako sú blogy na SME, či Denníku N. Niektorí autori vám môžu štýlom vyhovovať lepšie, ako profesionál. Spýtajte sa ich, či vám nechcú pomôcť. Alebo si pozrite skupiny na Facebooku kde sú copywriteri. Rýchlo nájdete niekoho, kto vám pomôže. Napríklad tu, alebo tu.
Dobrý autor za vás bude rozmýšľať. Stretne sa s vami, dôkladne vypočuje. Ak pri písaní narazí na nejasnosti, bude to s vami riešiť. Neponechá v texte nelogické veci - pri rozhovore totiž občas vznikne komunikačný šum. Dobrý ghostwriter nedovolí, aby sa tento šum dostal do výsledného textu. Ak budete chcieť niečo problematické, skúsený autor vás upozorní, že v zadaní sú chyby.