Ak môžete, voľte krátke slová a vaše texty budú obľúbené a zrozumiteľné. Je zaujímavé vedieť, ako človek číta. Nečítame každé písmenko slova. Pozrieme si začiatok a koniec a vieme. Čím dlhšie je slovo, tým precíznejšie ho musí oko skúmať, kým rozpozná, čo sú v ňom za písmenká.
Človek na čítanie zvyknutý nemá problém prečítať si aj dlhé slová. Na firemnom webe sa však neprihovárate len skúseným čitateľom. Počítajte radšej s tým, že na váš web prichádzajú ľudia bez praxe v čítaní. A nielen tí.
A všetci títo ľudia sa môžu stať vašimi zákazníkmi. Ak im to uľahčíte. Ako na to?
Slová okolo 10 písmen si zaslúžia nadvihnutie obočia nad jedným okom. 15 znakov v slove by vám už malo nadvihnúť celé obočie a vytvoriť na čele vrásky. Slová dlhé nad 16 znakov už v texte nechajte len v prípadoch, keď nie je na výber.
Preštylizovanie textu, ktorý obsahuje pridlhé slová je jednoduché. Často dokonca nakoniec vytvoríte ešte lepšie formulácie, než boli pôvodné. To aj preto, že sa s textom dlhšie hráte.
Viem, vyznieva to absurdne, že sa zrazu máte mechanicky pozastavovať len na dlhých slovách, ale text bez nich je dynamickejší. Časom si na to navyknete a už pri písaní budete voliť kratšie slová.
Príklad textu: Dlhé slová
Stačí sa na túto vetu pozrieť cez prizmu dlhých slov a všetko sa zmení. Dlhé slová vás upozornia, že musíte s textom niečo začať robiť. V tej chvíli sa v plnej nahote odhalí tupá prázdnota a zbytočnosť dlhej vety. Čo tak zmazať celú tú marketingovú táraninu? Ak nie vymazať, skúsme kratšie slová, ľudské, nechvastavé:
Sme na štvrtine dĺžky textu a už tomu porozumie aj človek s minimálnym vzdelaním. Verte, že slová, ako „mnohonásobne“ sú pre človeka bez praxe v čítaní bariérou. Mimochodom – aj krátke, ale cudzie slová typu „eficiencia portfólia“.
Chcete, aby sa vaši návštevníci webu cítili zle? Potom voľte dlhé slová a hojne pridávajte aj slová cudzie.
Niektoré dlhé a cudzie slová postupne presadia firmy a médiá častým opakovaním. A tak sa nejdeme kúpať k moru, ale transferujeme sa na prímorskú pobytovú destináciu. Dvaja politici sa už nehádajú. Oni bilaterálne negociujú. No a čo v prípade, že treba na mikrofón povedať niečo konkrétne a pravdivé? Potom sa povie chlapsky, na rovinu, a celkom otvorene: situácia je taká, aká je, pretože veci sa majú tak, ako sa majú.
Nepreberajte na firemný web mechanicky každý nezmysel, ktorý používajú ostatní. Text, z ktorého sa valia samé temné a nejasné slová v čitateľovi zanecháva stres. Cíti sa zle, pretože každým slovom mu pripomínate, že je len nevzdelaný malý červík, ktorý ničomu nerozumie. Taký červík sa zahanbene odplazí. Nič u vás nekúpi. Neobľúbi si vás.
Na internete málokto vydrží čítať dlhé vety. A nielen tam. Preto sa oplatí písať vety krátke a zrozumiteľné.
Najprv chcem zdôrazniť, že v texte je dobré striedať dlhšie a kratšie vety. Neberte ďalšie čísla za záväzné – text zložený z príliš krátkych viet sa číta rovnako ťažko, ako text s dlhými vetami.
Aj tu platí, že mechanické posúdenie podľa počtu slov je len orientačné. Niektoré vety majú veľa krátkych slov. Veta dlhá päť slov: „A ja som už tu!“ sa prečíta takmer okamžite. Iná veta, tiež päť slov: „Predpokladateľný, špecifikovateľný prístup technologického pracovníka.“ To sa už číta pomalšie. Preto určenie dĺžky vety neposudzujte len mechanicky podľa celkového počtu slov.
Uistite sa, že vety v článkoch pre internet sú krátke, najlepšie okolo 6 – 15 slov. Mimochodom túto zásadu odporúčam dodržiavať aj v iných firemných písomnostiach. Neplatí vo vysoko odbornom texte v odborných knihách, časopisoch. Sčítaní ľudia s prehľadom zvládnu aj dlhé vety, vety plné dlhých a odborných slov. Ale... Svižný text si rovnako splavne vie prečítať univerzitný profesor aj človek bez vzdelania a praxe v čítaní.
Dlhú vetu rozdelíte hravo. Každú dlhšiu vetu je možné rozdeliť na dve. Alebo na viac viet. Nájdite čiarky a zmeňte ich na bodky. Potom vetu upravte. Pri tejto činnosti sa vždy podarí odhaliť a odstrániť aj veľa zbytočných slov. Pozrite sa:
Zmenené čiarky na bodky.
Preformulovaná veta
Odstránené dlhé slová
Text z príkladu je o viac než polovicu kratší a je zrozumiteľnejší. Pochopí ho každý. Neurazí ani expertov na produktovú fotografiu. Ale neskráťte za každú cenu všetky vety na minimum. Tu a tam sa zíde aj dlhá veta. Dĺžka viet by mala byť rôzna, pretože príliš učesaný text vyznie príliš stroho a zle sa číta.