Neklaďte čitateľom barikády

Ak môžete, voľte krátke slová a vaše texty budú obľúbené a zrozumiteľné. Je zaujímavé vedieť, ako človek číta. Nečítame každé písmenko slova. Pozrieme si začiatok a koniec a vieme. Čím dlhšie je slovo, tým precíznejšie ho musí oko skúmať, kým rozpozná, čo sú v ňom za písmenká.

Človek na čítanie zvyknutý nemá problém prečítať si aj dlhé slová. Na firemnom webe sa však neprihovárate len skúseným čitateľom. Počítajte radšej s tým, že na váš web prichádzajú ľudia bez praxe v čítaní. A nielen tí.

  • Niekto vidí horšie, pretože má poruchu zraku.
  • Iný má zlý monitor. Alebo malý mobil.
  • Ďalší je netrpezlivý a nechce sa mu čítať.
  • Niekto nevie dobre jazyk, pretože je inej národnosti.
  • Ďalší neukončil základnú školu, ale má 4 firmy.

A všetci títo ľudia sa môžu stať vašimi zákazníkmi. Ak im to uľahčíte. Ako na to?

Slová okolo 10 písmen si zaslúžia nadvihnutie obočia nad jedným okom. 15 znakov v slove by vám už malo nadvihnúť celé obočie a vytvoriť na čele vrásky. Slová dlhé nad 16 znakov už v texte nechajte len v prípadoch, keď nie je na výber.

Preštylizovanie textu, ktorý obsahuje pridlhé slová je jednoduché. Často dokonca nakoniec vytvoríte ešte lepšie formulácie, než boli pôvodné. To aj preto, že sa s textom dlhšie hráte.

Viem, vyznieva to absurdne, že sa zrazu máte mechanicky pozastavovať len na dlhých slovách, ale text bez nich je dynamickejší. Časom si na to navyknete a už pri písaní budete voliť kratšie slová.

Príklad textu: Dlhé slová

Vysokošpecializovaní pracovníci profesionálneho kolektívu firmy vám ochotne budú v rámci strategickej interaktívnej komunikácie poskytovať ľubovoľné informácie. Efektívnosť vašej investície sa vám tak mnohonásobne vráti.

Stačí sa na túto vetu pozrieť cez prizmu dlhých slov a všetko sa zmení. Dlhé slová vás upozornia, že musíte s textom niečo začať robiť. V tej chvíli sa v plnej nahote odhalí tupá prázdnota a zbytočnosť dlhej vety. Čo tak zmazať celú tú marketingovú táraninu? Ak nie vymazať, skúsme kratšie slová, ľudské, nechvastavé:

Zadarmo vám poradíme.

Sme na štvrtine dĺžky textu a už tomu porozumie aj človek s minimálnym vzdelaním. Verte, že slová, ako „mnohonásobne“ sú pre človeka bez praxe v čítaní bariérou. Mimochodom – aj krátke, ale cudzie slová typu „eficiencia portfólia“.

Chcete, aby sa vaši návštevníci webu cítili zle? Potom voľte dlhé slová a hojne pridávajte aj slová cudzie.

Niektoré dlhé a cudzie slová postupne presadia firmy a médiá častým opakovaním. A tak sa nejdeme kúpať k moru, ale transferujeme sa na prímorskú pobytovú destináciu. Dvaja politici sa už nehádajú. Oni bilaterálne negociujú. No a čo v prípade, že treba na mikrofón povedať niečo konkrétne a pravdivé? Potom sa povie chlapsky, na rovinu, a celkom otvorene: situácia je taká, aká je, pretože veci sa majú tak, ako sa majú.

Nepreberajte na firemný web mechanicky každý nezmysel, ktorý používajú ostatní. Text, z ktorého sa valia samé temné a nejasné slová v čitateľovi zanecháva stres. Cíti sa zle, pretože každým slovom mu pripomínate, že je len nevzdelaný malý červík, ktorý ničomu nerozumie. Taký červík sa zahanbene odplazí. Nič u vás nekúpi. Neobľúbi si vás.

Neklaďte čitateľom barikády – dlhé vety

Na internete málokto vydrží čítať dlhé vety. A nielen tam. Preto sa oplatí písať vety krátke a zrozumiteľné.

Najprv chcem zdôrazniť, že v texte je dobré striedať dlhšie a kratšie vety. Neberte ďalšie čísla za záväzné – text zložený z príliš krátkych viet sa číta rovnako ťažko, ako text s dlhými vetami.

  • 6 až 10 slov vo vete má bežný text, ktorý sa výborne číta. Mimochodom, kým nemáte prax, tak sa dosť ťažko píše.
  • 10 až 15 slov vo vete môže byť, je to bežná dĺžka.
  • 16 až 20 slov vo vete je už veľa. Občas môžete mať aj také vety, ale nie často. V takto dlhých vetách sa čitateľ síce zvyčajne zorientuje, ale už ho to môže brzdiť v čítaní.
  • 22 až 25 je limit, za toto číslo nechoďte.
  • 26 a viac slov vo vete už spôsobí, že ľudia zabúdajú, o čom čítajú, strácajú kontext. Také dlhé vety síce môžu naznačovať, že ich písal vysoko vzdelaný človek, ale zároveň aj to, že tento autor celkom ignoruje čitateľa.

Aj tu platí, že mechanické posúdenie podľa počtu slov je len orientačné. Niektoré vety majú veľa krátkych slov. Veta dlhá päť slov: „A ja som už tu!“ sa prečíta takmer okamžite. Iná veta, tiež päť slov: „Predpokladateľný, špecifikovateľný prístup technologického pracovníka.“ To sa už číta pomalšie. Preto určenie dĺžky vety neposudzujte len mechanicky podľa celkového počtu slov.

Uistite sa, že vety v článkoch pre internet sú krátke, najlepšie okolo 6 – 15 slov. Mimochodom túto zásadu odporúčam dodržiavať aj v iných firemných písomnostiach. Neplatí vo vysoko odbornom texte v odborných knihách, časopisoch. Sčítaní ľudia s prehľadom zvládnu aj dlhé vety, vety plné dlhých a odborných slov. Ale… Svižný text si rovnako splavne vie prečítať univerzitný profesor aj človek bez vzdelania a praxe v čítaní.

Čo v prípade, že máte text už napísaný a vety sú dlhé?

Dlhú vetu rozdelíte hravo. Každú dlhšiu vetu je možné rozdeliť na dve. Alebo na viac viet. Nájdite čiarky a zmeňte ich na bodky. Potom vetu upravte. Pri tejto činnosti sa vždy podarí odhaliť a odstrániť aj veľa zbytočných slov. Pozrite sa:

Fotografovanie produktov pre účely elektronického obchodu nie je tak jednoduché ako sa zdá, pretože narazíte na problém osvetlenia a pozadia, čo spôsobí, že vaše prvé pokusy dopadnú tak zle, až vás odradia od ďalšieho skúšania nasnímať lepšie obrázky bez toho, aby ste sa to naučili.

Zmenené čiarky na bodky.

Fotografovanie produktov pre účely elektronického obchodu nie je jednoduché. Narazíte na problém osvetlenia a pozadia. To spôsobí, že vaše prvé pokusy dopadnú zle. To vás odradí od ďalšieho skúšania nasnímať lepšie obrázky. Tak sa to ale nenaučíte.

Preformulovaná veta

Fotografovanie produktov pre účely elektronického obchodu. Prvé pokusy dopadnú často zle. Problémom býva osvetlenie a pozadie. Nedajte sa odradiť! Učte sa nasnímať lepšie obrázky.

Odstránené dlhé slová

Ako fotiť tovar pre e-shop? Prvé fotky sú vždy zlé. Dôvod? Chybné osvetlenie a pozadie. Učte sa! Získate lepšie fotky.

Text z príkladu je o viac než polovicu kratší a je zrozumiteľnejší. Pochopí ho každý. Neurazí ani expertov na produktovú fotografiu. Ale neskráťte za každú cenu všetky vety na minimum. Tu a tam sa zíde aj dlhá veta. Dĺžka viet by mala byť rôzna, pretože príliš učesaný text vyznie príliš stroho a zle sa číta.