Marketing Miner

Malá recenzia veľkého nástroja Marketing Miner. Je nástroj, ktorý pomôže pri tvorbe webu, tvorbe stratégie, kampaní ale aj eshopom pri kontrole cien.

V internetovom marketingu sme to v minulom tisícročí mali celkom príjemné. Konkurencia (na Slovensku) bola takmer nulová. Aj so základnými znalosťami ste svoj web mohli dostať na prvé miesta výsledkov vyhľadávania. V štatistike ste presne videli, ako to funguje - ktorí návštevníci sú pre vás zaujímaví a ktorí nie. Z toho ste vedeli takmer okamžite navrhnúť pomerne dobre optimalizovanú reklamnú kampaň pre iné médiá. Prešlo pár rokov a veľa sa zmenilo. Mnoho dôležitých dát sa už nedá získať tak jednoducho ako predtým.

Existujú však nástroje, ktoré marketérovi môžu doslova otvoriť oči. V tomto článku si posvietime na jeden z novších a to Marketing Miner. Vzniká v Čechách, jeho autorom je Filip Podstavec. Na jednom mieste poskytuje veľa rôznych služieb.

Len webinár, ktorý predstavuje základné príklady použitia trvá okolo dvoch hodín. Preto sa v tomto článku zameriam len na niektoré praktické funkcie. Záujemcov o podrobnejší pohľad odkazujem na webináre a veľa návodov.

V tomto článku ukážem niekoľko príkladov, ako vieme dáta z Marketing Mineru využiť v reálnej práci na weboch.

  • Pri návrhu nového webu, alebo článku.
  • Pri kontrole, či určitý web je v poriadku z technickej a obsahovej stránky.
  • Pri špionáži konkurencie.
  • Pri kontrole pozícií. (Turbulencie zvyčajne znamenajú signál, že sa niečo deje.)
  • Pri sledovaní zmienok o vašej značke na internete.
  • Eshopom pri porovnávaní cien.

Už tento výpočet by bol materiálom skôr na knihu, než na článok. Preto vyberiem len niektoré príklady s akými aj ja bežne pracujem. Nebudem sa vôbec venovať eshopom, špecializujem sa na obsahové weby. Avšak ak máte eshop, môžete získať veľa užitočných dát.

Predstavte si, že za vami prišiel nový zákazník. Chce vylepšiť starý web, ktorý mu švagor spáchal pred pár rokmi. Poďme si tento web trocha preklepnúť. Opravíme chyby, vylepšíme obsah. Nech to funguje lepšie, ako doteraz.

Analýza v akom stave máte web

Dnes už väčšina firiem nejakú internetovú prezentáciu má. Zrejme nezačínate na holej lúke. Pomocou Marketing Mineru si môžete spraviť rýchly prehľad, v akom stave aktuálne daný web je.

Kontrola je ale nutná. Niektoré weby totiž zle vedený marketing dostane do pozície, že nezačínajú na zelenej lúke. Štartujú topením sa v bažine.

Začnime rýchlou technickou analýzou existujúceho webu. Na ukážke budem analyzovať jeden starší web, ktorý by zákazník chcel postaviť na nohy, pretože návštevnosť je nízka a stále klesá. Čo sa o ňom vieme dozvedieť?

Vyberte si možnosť URL. To sa dá zadať ručne, zo súboru, alebo zo súboru Sitemap.xml, ak ho CMS vyrába.

Po vložení sitemapy sa automaticky načítajú všetky stránky webu.

Viem, v niektorých prípadoch to nemusí platiť. Súbor sitemap nemusí byť funkčný, aebo aktuálny. Ale to je iná téma. V tomto prípade testujeme WordPress web a vieme, že tam nie sú skryté iné zrady.

V ďalšom kroku si zaškrtáte, ktoré testy chcete vykonať na všetkých stránkach webu. Vpravo aj vidíte, koľko kreditov vám tento test zhltne. Odklepnete a teraz to chvíľu potrvá. Ak má web trebárs 100 stránok, report sa bude generovať okolo 10 minút. Za ten čas si teda môžeme povedať, prečo a kedy sa platí kredit.

  • Niektoré nástroje nezhltnú kredit - ich zistenie je nenáročné. Marketing Miner ich poskytuje aj v bezplatnej verzii zadarmo.
  • Iné nástroje zhltnú viac kreditu - získavanie niektorých dát nie je zadarmo, ani keby ste si to chceli zistiť vy sami.

Prečo ten report zaberie čas je pomerne jednoduché. Predstavte si, že chcete otestovať web, ktorý má 100 stránok. Marketing Miner tam nemôže nahnať niekoľko robotov naraz, ktoré by zahltili server. Musí tie stránky získavať postupne.

Keby sa každá stránka načítala 2 sekundy tak len mechanické stiahnutie 100 stránok máte hotové za nejaké 4 minúty. Plus s dátami ešte treba všeličo vykonať. Ono sa to nezdá, ale vv pozadí beží dosť veľa processov.

Marketing Miner vám preto pošle email, keď je váš report hotový. Avšak môžete pozerať aj na obrazovku, ako to pokračuje. Keď je report hotový, Marketing Miner vám predloží jeho výsledky. Najskôr rýchly prehľad:

  • Rýchlosť stránky je zhruba v poriadku. Priemerne sa stránka načíta za jednu sekundu. Niekoľko stránok ale ide pomaly.
  • Sociálne signály tam nejaké sú. Niekoľko stránok je tam úspešných
  • Z obsahovej analýzy: Priemerný počet slov 900 na jednu stránku. Vidíte aj grafické rozloženie dĺžky článku a dĺžky titulku.
  • Väčšina odkazov na webe je v bočnom paneli, 30% odkazov v texte a 4% sú v pätičke.
  • Vyzerá to tak, že niektoré stránky v Google nie sú vôbec indexované.

Potom si môžete preklikať detailný výstup. Nebudem ilustrovať obrázkami všetko. V zásade sa dozviete či je všetko v poriadku napríklad na strane serveru, či stránka funguje tak ako má, v akom kódovaní je odosielaná.

Test rýchlosti. Vidíme, že väčšinou je rýchlosť v poriadku. Niektoré stránky však sú veľmi pomalé. Ktoré?

Ukážka z výstupu merania rýchlosti načítania jednotlivých stránok. Zoradil som to od najdlhšie sa načítajúcich - vyše 7 sekúnd je veľmi veľa. Vidíme, že pomalá je prvá odozva serveru.

Teraz vieme začať pátrať po príčinách. Slabý hosting, zle cacheovaný web, alebo prítomnosť nejakých obrovských fotiek? V tomto prípade to je zdieľaný pomalý hosting, ktorý občas proste pribrzdí. Najmä ak nejaký nástroj prechádza celý web, môže byť nasadený nejaký spomaľovací plug-in či už vo WordPresse, alebo na hostingu a tak podobný výsledok vždy kontrolujte. Ak si pôvodne pomalé stránky skontrolujete opakovane, zas budú normálne rýchle.

V ďalšom reporte vidíte najviac zdieľané stránky na Facebooku. Z necelých 100 stránok čo sú na webe to nie je veľa. Avšak ochota zdieľať komerčné weby nie je až tak vysoká. Z tohto vieme potom určiť, ktorý obsah bol najpopulárnejší pre publikum. Pre copywriting to potom môže byť signál, ktorým smerom viesť ďalšiu marketingovú komunikáciu.

Ďalší zaujímavý nástroj je screenshot. Každá stránka sa zobrazí ako malinký náhľad. To vám pomôže na prvý pohľad nájsť rôzne chyby či už v dizajne, alebo v obsahu.

Náhľad je zobrazený ako v mobilnej verzii tak aj v desktopovej. Hneď vidíte, či je všetko v poriadku. 

Niekedy je mobilná šablóna v poriadku a obsah by sa dal riešiť lepšie. To vidíte hneď. Príklad: toto sú ukážkové screenshoty webu. Desktopová všavo, mobilná vpravo.

Náhľady si môžete stiahnuť aj v plnom rozlíšení. Často tak na prvý pohľad prídete na chyby návrhu.

Samozrejme, nemusíte sťahovať všetky náhľadové obrázky. Zvyčajne stačí pre jednu šablónu jeden obrázok. To znamená, že na bežný WordPress blog to bude možno 3 až 6 obrázkov.

Ďalší test, ktorý by mal byť "plne zelený" je kontrola indexácie. Marketing Miner vám nájde, ktoré stránky na webe sa nenachádzajú v indexe Google. Tie potrebujete nájsť a analyzovať prečo je to tak. Môže ísť o bezvýznamné stránky, ktoré vyhľadávač vyhodnotil ako nepodstatné. Ale môže ísť aj o vážnejší poblém. Stačí, aby kóder, ktorý vyrábal web niečo zle nastavil.

Občas sa dá vidieť web, ktorý tvorcovia počas prípravy "zamknú". Nastavia tam príznak, aby tam Google nestrkal nos. Pardón - svojho robota.

Po spustení webu sa potom v rámci zmätku a finišovania občas zabudne na to, že treba povoliť vyhľadávačom prístup. Treba im povedať "Google k nohe! Tu je nový web. Oňuchaj si to tu a očúraj si hlavnú stránku. Hľdaj! Stopa...".

Ak to nespravíte, máte smolu. Potom sa taký web vôbec nezobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania.

  • Keď sa to podarí vášmu konkurentovi, otvoríte šampanské a spravíte si s klientom večierok. (Ale potichu, konkurent to nesmie vedieť!)
  • Ak to objavíte na webe svojho nového zákazníka, môžete mu vysvetliť, ktorým smerom má mieriť facky. Alebo údery stoličkou.
  • Keby sa to stalo na vami vyrobenom webe, tak napríklad v Hornbachu sa dá kúpiť dosť pevný a hrubý povraz. V neďalekom lese sa môžete čestne pohúpať. Len mu to ešte predtým rýchlo opravte...

Ďalší nástroj je Markup Detection. Aj ten môže odhaliť chyby, ktoré by ste niekedy naozaj nečakali.

Napríklad to, že na niektorých stránkach nemáte merací kód pre analýzu. Zvyčajne sa to stáva na starších weboch, kde existuje zmiešaný obsah. Niečo posiela CMS, niečo je statické a nejaké stránky sú možno chybné. Takto prídete na veci, ktoré je inak ľahké prehliadnuť.

Uff, toľko slov a to sme si dali spraviť len jediný report - podľa sitemapy webu.

Teraz sa v našom príklade posuňme ďalej. Predpokladajme, že web vášho nového klienta ste už dali do poriadku. Teraz by to chcelo trocha obsahovej analýzy. Nech vieme, čo sa na webe už podarilo a zároveň, čo by sa dalo spraviť lepšie.

Analýza kľúčových slov

Na túto činnosť s úspechom v Marketing Mineri využijete extraktory. Z dát Google Analytics a Google search console dokáže veľmi efektívne a rýchlo vylúpnuť všetky použiteľné dáta.

Stačí sa prepojiť s účtom a v priebehu asi 10 sekúnd získate dáta, ktoré by ste z Google žmýkali oveľa dlhšie. Tu ako ukážku nemôžem použiť weby klientov, takže ako test som vytiahol dáta z webu digi-foto.sk.

Obrázok je ilustračný. Kľúčových slov na vstupe bolo vyše 5 tisíc. Taký objem dát sa však zle triedi, ak by ste ich mali prechádzať ručne. V Marketing Mineri môžete preto použiť niekoľko nástrojov, ktorými sa vám tieto veľké množstvá podarí trocha skrotiť a utriediť.

Môžete ich dať kategorizovať.

Pár minút počkáte a dostanete výstup.

Toto je len veľmi malá ukážka. Dáta si môžete vytiahnuť do Excelu a tam ich môžete triediť podľa rôznych kritérií.

Alebo si môžete všetky kľúčové slová "prefúknuť" cez ďalší nástroj a to je hľadanosť, konkurenčnosť či návrhy ďalších kľúčových slov. Toto všetko sa dá spraviť v jedinom kroku aj s predošlým testom, ale pre názornosť to rozoberám postupne. Okrem toho, ak pri triedení zistíte, že namiesto 5000 slov vám stačí 500, tak pri ďalších analýzach ušetríte dosť kreditov.

Na ukážku som zobral náhodných 50 slov z oblasti digitálnej fotografie. Potešte oko:

Slovo portrét, niektorí ani nevedia napísať bez preklepu. Píšu portred, alebo sortret. A ani ich nie je málo. Pre nás skôr bude zaujímavé pozrieť sa na hľadanosť.

  • Ak je hľadanosť vysoká, zvyčajne bude vysoká aj konkurencia a cena za reklamu.
  • Ak je hľadanosť malá, nemusí sa veľmi oplatiť na také kľúčové slová cieliť.

Práve tu prichádza na rad vaša tvorivosť. Ako marketingovo podchytíte túto situáciu?

  • Útočiť na najhľadanejšie slová je drahšie. Zvyčajne vyššia cena za reklamu, ale aj ťažšie probojovať sa medzi prvé výsledky. Ak sa to však podarí, môže to priniesť návštevnosť a zisk.
  • Spracovať aj menej hľadané frázy sa často tiež vyplatí. Málokto si dá tú prácu podchytiť ich a potom máte šancu aspoň v tých oblastiach zaujať dobré pozície.

To už je viac na tému Long Tail. Takže sklopíme uši, stiahneme chvost a necháme si ju niekedy nabudúce. Teraz pokračujeme. V Marketing Mineri hneď môžete preskúmať doporučenia pre ďalšie kľúčové slová. Z 50 vložených slov mi to vrátilo 600 návrhov, niektoré relevantné, niektoré mimo tému.

V každom prípade na vstupe je dobré mať radšej viac dát. Vytriedenie býva pomerne jednoduché a čo je cenné je to, že môžete dostať mnoho námetov na ďalšie relevantné oblasti, ktoré na webe nemáte spracované a pritom by mohli byť.

Viac k téme analýzy kľúčových slov napíšem v sanostatnom článku.

Meranie pozícií vo vyhľadávačoch

Toto je kontroverzná téma. Asi najpresnejšie výsledky má Google. Dnes už totiž neexistuje niečo také ako pozícia stránky vo vyhľadávači. Na jednom počítači sa vám web zobrazí ako prvý a na inom počítači môže byť oveľa hlbšie. Všetko totiž začína byť personalizované. Vyhľadávače sa snažia zohľadniť vaše záujmy, lokalitu odkiaľ sa prihlasujete, čo ste doteraz na internete robili... Z toho všetkého potom pre vás miešajú výsledky vyhľadávania na mieru. Takže každý ich vidí trocha inak.

Napriek tomu však býva web na určité kľúčové slovo na nejakej priemernej pozícii. Napríklad na piatej. Potom bude okolo nej osciovať. Niekedy bude web možno tretí, inokedy jedenásty. Priemerné číslo vám teda Google vo svojom nástroji Search Console zobrazí. Ale dosť komplikovane sa v tom preklikáva.

Príklad sledovania pozícií na malom webe. Sledujem na ňom len niekoľko dôležitých kľúčových slov.

Aspoň niektoré kľúčové slová by ste si mali merať niektorým z externých nástrojov. Ani tak nejde o to, aby ste sa tešili, na ktorej ste presne pozícii. Skôr vás bude zaujímať trend. Kým web má dlhodobo určité pozície, tak je všetko v norme. No ak nastanú prudké skoky, alebo poklsey, je to varovanie. Ak sa z dobrej pozície skokovo stane horšia, musíte rýchlo analyzovať, čo sa stalo.

  • Môže ísť o zmenu algoritmu vyhľadávania. S tým spravíte málo.
  • Môže ísť o penalizáciu. Ak ste spravili chybu v internetovom marketingu, zlíznete to. Zvyčajne sa to však ale dá napraviť.
  • Môže ísť o nástup nového konkurenta. A že sa ich v poslednom čase rojí ako múch okolo psej kôpky! Len kôpka je pre všetkých primalá.
  • Môže ísť o chybu na webe, alebo nejaký technický problém, či web na ktorý niekto potichu umiestnil malware.

Možností je veľa. No ak zistíte, že sa niečo skokovo zmenilo, hneď môžete začať pátrať po príčinách. Vždy lepšie, ako keby ste po roku v účtovníctve zistili, že máte medziročný prepad.

Monitoring a alerting

V Marketing Mineri si môžete nastaviť aj to, aby vám pri rôznych zmenách poslal majlom upozornenie.

  • Detekcia malware.
  • Kontrola súboru robots.txt
  • Kontrola indexovateľnosti náhodných stránok v Google.
  • Kontrola rýchlosti niekoľkých stránok.
  • Kontrola dostupnosti webu.
  • Pri podstatnej zmene pozícií vo vyhľadávačoch.

Užitočné môže byť aj sledovanie zmienok o vašej značke. Sledujete tak, kde sa o vás písalo a môžete to monitorovať. Niekedy budete prekvapení, čo všetko nájdete napríklad v diskusiách. Často sa potom k tekej téme môžete vyjadriť.

Marketingový plán

Marketingovým plánom sa rozumie zoznam akéhosi technického minima, ktoré by ste na webe mali mať splnené. Je to v tejto chvíli 44 rôznych úloh, kontrôl nastavení alebo odporúčaní, ktoré by mali na každom webe byť vyriešené.

Samozrejme, sú to všetko bežné veci a každý tvorca webu o nich vie. Alebo by mal. Tu je výhodou, že sa nachádzajú pekne v odškrtávacom zozname a tak sa nestane, že by ste na niečo nechtiac zabudli.

Jednoducho spustíte nový web a idete krok po kroku. Väčšinou len odškrtnete. Áno, zapol som Analytics, áno, je aktivovaná tvorba sitemapy, áno tvoria sa logy a tak ďalej.

Tvorba webu je dnes nečakane komplexná úloha a tak sa nedá spoliehať len na pamäť a predpoklady.

Projektový manažér zvyčajne zadelí úlohy. No niekedy prídu splnené len čiastočne. Programátor predpokladá, že nejakú samozrejmosť implementuje kóder. Kóder to nespraví lebo nemá nejaké číslo a predpokladá, že to tam doplní projektový manažér. Ale manažér kontroluje kopu iných vecí a nedozvie sa, že mal niečo dokončiť za tých dvoch nešťastíkov...

Preto je checklist veľmi užitočným nástrojom.

Asi takto by som popísal Marketing Miner. Je to užitočný balík nástrojov, ktorý pracuje v pozadí za vás a pre vás. Nemusíte sa starať o to, že pre zistenie vašich informácií treba kontaktovať Google a zadávať capatchu. Ani o to, koľko to stojí ak to chcete urobiť niekoľko tisíc krát za deň.

Nástroj je trvale vo vývoji a vylepšuje sa. Sledujte ich napríklad na Twitteri. Na zohriatie si môžete zriadiť účet a bezplatne si vyskúšať prácu s týmto nástrojom. Zopár užitočných možností je aj vo verzii zadarmo, aj keď tu máte zopár obmedzení. Napríklad na vstupe môže byť najviac 5 riadkov. Buďme ale realisti.

  • Ak si vediete malý blog, neoplatí sa to kupovať. Stačí verzia zadarmo.
  • Ak ste internetový profesionál, asi máte na starosti niekoľkých zákazníkov. Tam sa vám už oplatí platiť si, pretože mnohé reporty získate naozaj rýchlo.
  • Nuž a ak máte firemný web a internetový marketing nie je vašou vášňou, dajte si spraviť technickú analýzu svojho webu niekomu, kto to robí. Niekedy za pár hodín konzultácie s odborníkom odhalíte chyby, ktoré vám výrazne zvýšia zisk.

Pozrite si tiež, ako Marketing Miner používam vo svojej praxi copywritera pri písaní textov.

Zatiaľ si he môžete bezplatne vyskúšať. Tu: www.marketingminer.com/cs

Miro Veselý

Ponúkam vám služby:

Text

PR články, e-booky, príspevky na sociálne siete.

Video, obraz, zvuk

Spracovanie fotografií, videa a podcastov

Marketing

Tvorbe názvu, značky, loga, či sloganu.

Máte záujem o spoluprácu? Napíšte mi e-mail a poďme na to!
mv@mix.sk

Miro Veselý

Pracujem na živnosť od roku 1998. V poslednom čase som okrem marketingu a písania začal pre klientov natáčať a strihať aj videá. Ako relaxáciu po práci využívam kolobežkovanie na športovej kolobežke.

crossmenu