Zvoľte správny názov domény

Doména je niečo ako adresa webu. Napríklad môj web sa nazýva www.miro-vesely.sk a doména je „miro-vesely“. Keby sme chceli byť presní, mohli by sme sa baviť o doménach prvej a druhej úrovne.

Doména prvej úrovne

Prvá a najvyššia úroveň domény je to, čo je za poslednou bodkou v internetovej adrese, napríklad, „sk“.

  • .sk (na Slovensku),
  • .cz (v Česku),
  • .com (z angličtiny, „com“ znamená komerčnú)
  • .eu (ide o doménu z Európskej únie)
  • .info (ak na webe budú informácie)

Podľa môjho názoru je väčšinou výhodné použiť doménu zodpovedajúcu tej krajine, pre ktorú je web určený. Dôvod je prostý. Veľká väčšina webov u nás používa domény s koncovkou „sk“ a zákazník je na to zvyknutý. Niektorí ľudia si názov zapamätajú, ale zabudnú na vašu koncovku, ak to nie je „sk.

Doména druhej úrovne

Druhá úroveň domény je tá časť, ktorá sa nachádza pred poslednou bodkou v adrese. Je to niečo, ako vaša adresa.

Akú doménu si zvoliť? Je to podobné ako s telefónnymi číslami. Doména je jedinečný názov. Dve firmy nemôžu mať rovnaký názov domény druhej úrovne. A tu vzniká problém. Ak si niekto zaregistruje určitú doménu, tak vy už túto doménu mať nemôžete. Keďže konkurencia na internete rastie rýchlo, skoro všetky zaujímavé alebo lukratívne oblasti v doménových názvoch sú už dnes už obsadené. Mnohokrát ich kúpili špekulanti, ktorí dobre znejúce doménové mená neskôr predávajú a zarobia na tom. Či sa takéto domény oplatí alebo neoplatí kúpiť, to musíte posúdiť sami. Ale počítajte s tým, že kdekoľvek dnes podnikáte, pravdepodobne už budú obsadené mnohé z najzaujímavejších názvov domén.

Ako vybrať vhodný názov domény

Doménový názov je to, čo budete používať všade. V reklamách, čo dáte na vizitky, plagátiky a podobne. Malo by to byť niečo, čo je:

  • dobre zapamätateľné,
  • čo sa dobre vyslovuje,
  • čo je zrozumiteľné pri nedbalom vyslovení,
  • čo sa ľahko napíše (krátke),
  • kde ľudia nebudú robiť chyby pri písaní.

Aby sme splnili takéto podmienky, pozrime sa na tri možnosti voľby názvu domény.

Názov firmy ako doména

Najlogickejším názvom domény je názov firmy, alebo produktu. Ak je taká doména voľná, môžete o nej vážne uvažovať.

Kľúčové slová v názve domény

Namiesto názvu firmy môžu byť v doméne použité najdôležitejšie kľúčové slová. Slová, pomocou ktorých bude jasne popísané, čo robíte. Ak máte opravovňu obuvi, vaša doména by sa mohla volať opravaobuvi.sk. Tým by bolo jasné, akú službu človek na tejto doméne nájde.

Výhodné je, ak doménový názov obsahuje tie kľúčové slová, ktoré ľudia vyhľadávajú v súvislosti s vašimi službami. Pre opravára bude doménový názov „www.opravaobuvi.sk“ lepší, ako jeho meno „www.jannovak.sk“. Ak ľudia chcú nájsť opravovňu obuvi, vôbec netušia, že existuje nejaký Ján Novák a že je opravár. Budú hľadať opravovňu obuvi. Žiaľ, väčšina rozumných doménových názvov je dnes obsadená.

Na preklenutie tohto problému, sa dajú využiť spojovník. Spojovník dovolí spojiť kľúčové slová. Ak nie je voľná doména „opravaobuvi.sk“, môže byť voľná „oprava-obuvi.sk“. Prichádza do úvahy aj kombinácia kľúčových slov + názov firmy, alebo podnikateľa, alebo regiónu. opravar-novak; obuvnik-novak; oprava-obuvi-nitra… Stratégia kľúčových slov v názve domény je výhodná pre vyhľadávače.

Z praxe: Už niekoľko rokov odborníci na vyhľadávače tvrdia, že názov domény už dnes nehrá významnú úlohu. Ale ak sa pozriete na výsledky vyhľadávania, často vidíme, že istú úlohu stále hrá a aj hrať bude. V dobe vysokej konkurencie je aj malý náskok výhodou.

Pri voľbe domény so spojovníkom pozor na zameniteľnosť! Ak si doménu nazvete oprava-obuvi-trnava.sk, zaregistrujte aj verziu bez pomlčky! Inak to za vás spraví niekto iný. Vy budete mať v reklamách verziu so spojovníkom, vaši zákazníci zabudnú spojovník napísať a skončia u vášho konkurenta…

Nič neznamenajúce slovo v názve domény

Tretí druh názvu domény môže byť meno alebo slovo, ktoré neznamená vôbec nič, ale ktoré dobre znie.

Čo vybrať?

Rozhodnutie, ako pomenovať doménu voľte podľa toho, čo sa hodí strategicky pre váš web najlepšie.

Budete web propagovať najmä cez internet? Potom by som sa prikláňal k názvu domény, ktorý sa skladá z kľúčových slov. Doména môže obsahovať dlhšie slovo aj spojovník.

Bude veľa vašich reklamných aktivít smerovať mimo internet? Budete inzerovať v novinách, na pútačoch či v televízii? Potom voľte krátky názov domény. Môže byť odvodený od názvu vašej firmy, alebo produktu. Uspeje aj nič neznamenajúce, alebo dobre znejúce krátke slovo.

Vlastnosti slova pre názov domény

Pri rozhodovaní o názve domény je dobre myslieť predovšetkým na faktory ako zapamätateľnosť, čitateľnosť, vysloviteľnosť, diktovateľnosť. Na to prídete často až po vlastnej (trpkej) skúsenosti, preto vám môže dobre padnúť pár tipov z bohatého portfólia mojich vlastných chýb.

Príklad: Moja najstaršia doména je „mix.sk“. Je to krásna doména keď ju napíšete. Tým to celé končí. Len čo ju chcem nadiktovať niekomu do telefónu, mám problém, pretože slovo mix sa zle vyslovuje. Aby bolo poslucháčovi jasné či sa to píše mix alebo miks, musím to vyhláskovať. No len si to skúste! M ako Miro. I ako Igor. X ako Xénia, bodka, eská. A z druhej strany telefónu sa ozve priškrteným hlasom: „b ako bodka?“ Predstavte, že si zaplatíte inzerciu v rozhlase a vašu doménu budú čítať nahlas, v reklame. Ak bude vaša doména pre poslucháča nezrozumiteľná, aj keby na ňu chcel reagovať, neuspeje.

Preto pred zvolením vášho doménového mena, skúste doménu pár známym nadiktovať do telefónu a zistiť, čo presne napísali. Doména bude v e-mailovej adrese, treba na to myslieť už od začiatku. Čiže pri doménovom názve je dôležitá takpovediac jej telefonovateľnosť. Nadiktujte niekomu aj vašu e-mailovú adresu. Tá moja je mv@mix.sk. Výborne sa píše, ale mizerne sa diktuje.

Tip: O pár dní zavolajte znova svojím známym, že ste zabudli, aký to bol názov domény, čo ste im diktovali. Ak si ho budú pamätať, je to vynikajúci názov. Je totiž zapamätateľný.

Ako zistiť, či je doména voľná?

Na stránke sk-nic.sk zistíte nielen to, či určitá doména je voľná. Nájdete tam aj zoznam všetkých existujúcich (obsadených) domén, aj to, kto je ich majiteľom.

Ak si chcete doménu zaregistrovať, najjednoduchšie to spravíte tak, že u prevádzkovateľa vášho webhostingu vyplníte príslušný formulár. Tieto firmy majú často nižšie ceny za doménu, ako hlavný registrátor a navyše vám často doménu zaregistrujú rýchlejšie.

Tip: Chcete vedieť, komu patrí ktorákoľvek existujúca internetová stránka? Na adrese whois.domaintools.com zadajte web, ktorý vás zaujíma a získate výpis s podrobnosťami. Nielen o tom, kto je vlastníkom danej domény, ale aj o tom u koho je prevádzkovaná.

Produktové domény áno či nie?

Produktové domény niekto nazýva aj mikroweby, či v anglickej verzii microsites. Firmy, ktoré vyrábajú veľa výrobkov, často siahajú po stratégií, že okrem vlastného hlavného firemného webu zriaďujú aj menšie weby.

Hoci je tento spôsob tvorby webu často odporúčaný, osobne nie som presvedčený, či je to vždy dobrá stratégia. Pokiaľ chcete ísť touto cestou, nie je problém vyrobiť malý web pre každý z vašich produktov, ktorý vyrábate alebo predávate. Otázka je, či sa vám táto aktivita zúročí.

Príkladom môže byť firma, ktorá vyrába doplnky výživy. Vyrobiť menší web o konkrétnom výživovom doplnku je jednoduché. Oveľa zložitejšie je získať pre takýto web silnú návštevnosť. Aby bol firemný web vyhľadávačmi dobre hodnotený, potrebné je budovanie spätných odkazov.

Firma možno vyrába 10 výrobkov. Chcela by si zriadiť 10 malých webov. Bude musieť riešiť problém, ako získať návštevnosť na tieto malé weby. To je 10-krát viac práce ako pri jednom silnom webe, určenom pre všetky výrobky.

Na malých produktových weboch bude možno desať či dvadsať ľudí denne, ktorí si ani nič nekúpia. Produktové weby sa možno oplatí vyrábať výrobcovi mobilných telefónov, keď záujem o tie produkty je masový. V prostredí menšej firmy by som trieštenie síl na tvorbu viacerých webov skôr neodporúčal.