Definujte cieľ webu a spôsob na jeho dosiahnutie

Skôr než začnete zriaďovať web alebo meniť existujúci, je dôležité si ujasniť, čo chceme dosiahnuť. Čo bude tento nástroj za vás alebo pre vás robiť. Nahradí predavača? Bude slúžiť ako predajný kanál? Bude to informačný zdroj?

Pri stanovení cieľa je dobré rozlišovať pojmy cieľ a efekt. Mnohí si ich stotožňujú. Ak si dáte za cieľ získať veľa peňazí, je to zlý cieľ. Mať peniaze je väčšinou až efekt, alebo dôsledok niečoho. Ako cieľ vám nepomôže. Rozdiel medzi dobre formulovaným cieľom a efektom je možné rozpoznať.

Ak si dáte za cieľ efekt, nebudete vedieť, čo máte robiť. Chcete zisk? Nenapadá vám však, ako zariadiť, aby sa začali ku vám kotúľať prvé mince.

Správne stanovený cieľ rozpoznáte tak, že viete, čo máte začať robiť. Ak sa rozhodnete postaviť kvalitný informačný web o nejakej téme a predávať na ňom knihu, je to cieľ. Už z jeho popisu vám „vypadnú“ kroky, ktoré  treba urobiť. Napísať a publikovať články na web, vydať knihu, podporiť to reklamou… Efektom tejto činnosti môže byť váš zisk.

Dobrým cieľom býva zámer poslúžiť niekomu. Poskytnúť niečo. Platí zásada „daj a dostaneš“. Vytvorte službu. Poskytnite informácie. Pomôžte niekomu. Potešte. Pobavte… Takéto ciele zvyčajne fungujú.

Dosiahnutie cieľa – výzva na akciu

Mnohí internetoví návštevníci sú pri prehliadaní stránok rozptýlení. Neuvažujú nad tým, čo by mali robiť s tým čo práve vidia. Len tak klikajú, „browsujú“ po sieti. Často bez nejakého konkrétneho cieľa.

Máte jasné, čo chcete, aby návštevník urobil? Tak to napíšte. Možno sa vám to zdá absurdné, ale funguje to. Predávate živé veveričky? Tak tam dajte veľké červené tlačidlo „objednajte si živú veveričku“. A pod to napíšte „teraz kliknite sem pre objednanie“. Máte pocit, že to je na úrovni IQ hojdacieho koníka? Aj ja. Ale ak to tam nedáte, koníky sa odhúpajú ku konkurencii a u vás nič nekúpia.

Príklad: Máte internetovú stránku, na ktorej predávate knihu. Čitateľ si tam môže nájsť ukážky, fotografie z knihy, dozvie sa kde a ako sa dá kúpiť a podobne. Objednávky z internetu vám ale neprichádzajú. Prečo? Návštevník príde, nájde vašu stránku, vidí, že existuje kniha, ktorá sa dá kúpiť. Možno si povie „zaujímavá kniha“. A klikne na ďalšiu stránku, kde nájde dobrý vtip. Vaša kniha je navždy zabudnutá. Na každej stránke by ste preto mali napísať: „Kliknite sem a kúpte si knihu teraz“. Alebo „Vložiť knihu do košíka“. Alebo „Objednajte si knihu teraz hneď na telefónnom čísle… “

Nestačí mať niekde dolu a drobným písmom uvedený kontakt. Napíšte, čo presne má váš návštevník urobiť. Výrazný nápis. „Zatelefonujte a objednajte si…“. Výzva na akciu je jedna z najdôležitejších vecí, ktoré by ste mali mať na firemnej stránke.

Akcia, ktorú má návštevník vykonať = váš cieľ.

Určite cieľové skupiny

  • Kto bude cieľovou skupinou pre daný web a aký cieľ môžu sledovať návštevníci?
  • Akí návštevníci by mali prichádzať na váš web?
  • Aký úžitok z návštevy vášho webu budú mať?
  • Aké budú mať asi očakávania od webu ako je ten váš?

Je jednoduché urobiť web, ktorý urobí všetko, čo chceme my. Otázne je, či to bude zaujímať i publikum. Ľudí málokedy donútime urobiť niečo, čo by sami nechceli. Skúmajte svoju cieľovú skupinu, nielen svoje ciele.

Na internete je veľká časť návštevníkov, ktorí sú marketingovo zaujímaví. Veľké percento návštevníkov internetu sú ľudia samostatní, vzdelaní, s vlastným názorom, zvedaví a kúpyschopní. Nedajú sa síce „opiť rožkom“, ale ak im ponúknete dobrý obchod, ocenia to. Od vás a vašich produktov bude závisieť, či sa vám podarí týchto ľudí presvedčiť.

Ak máte produkt, ktorý by mal osloviť ľudí, ktorí majú radi prestížne a nové veci, sú zvedaví, technicky orientovaní, tak internet je pre vás zaujímavé prostredie. Ak oslovujete konzervatívnejšiu časť publika, starších, alebo menej technicky orientovaných, potom internet nemusí byť úplne ideálne médium. Mnoho ľudí z tejto cieľovej skupiny nemusí byť ešte trvale pripojených na internet. Málo o ňom vedia, nemajú skúsenosti, nedôverujú internetu, alebo nevedia hľadať a podobne.

Ak oslovujete prevažne pasívnu časť populácie, internet ich nemusí zasiahnuť vôbec. Táto cieľová skupina sa dá asi účinnejšie osloviť z televízie, rozhlasu a iných mediálnych kanálov. Ak na internete sú, nebudú mať veľa skúseností a skôr sa budú zdržiavať na „svojich“ osvedčených stránkach.