Aké kľúčové slová zvoliť?

To je prvá a hlavná zložka internetového marketingu. Je to hlavné strategické rozhodnutie, ktoré musíte urobiť v súvislosti s vaším webom.

Príklad: Ak som majiteľ činkárne, spravím si web, ktorým chcem do nej prilákať čo najviac záujemcov o bodybuilding. Web teda nazvem činkáreň. Je to síce slangový výraz, ale moji návštevníci mu rozumejú. Text je zrozumiteľný, logický, stránka prekrásna a napriek tomu ju nájde málo ľudí. Čo sa stalo? Neanalyzoval som kľúčové slová. Riadil som sa len podľa vlastného názoru. Prvú možnú príčinu by som možno zistil pri analýze ako ľudia postupujú pri hľadaní posilňovania. Zistil by som, možno, že vôbec nepoužívajú slovo činkáreň! Hľadajú spisovné slovo „posilňovňa“. Mnohí hľadajú aj nespisovné slovo „posilovňa“. Zistil by som, že ľudia hľadajú slová, ktoré na mojom webe vôbec nepoužívam, napríklad, „fitcentrum“, „fitness“, „fitnes“. Hneď ako mám tieto informácie, môžem začať tvoriť omnoho efektívnejšiu stratégiu webu. Pridať nové články o fitness, o strojoch na posilňovanie a podobne. Po nejakom čase sa zdvihne návštevnosť webu.

Keby som zriaďoval web pre malú posilňovňu, určite by som dal napísať a publikovať mnoho článkov. Týkali by sa konkrétnych kľúčových slov. Ktorých? To by som odhadoval podľa toho, čo by asi tak mohlo zaujímať ľudí z mojej cieľovej skupiny. Teda ľudí, ktorí by mohli začať do mojej posilňovne chodiť dvíhať činky. Týmto spôsobom by vznikol pútavý web. Bol by textovo rozsiahly. Obsahoval by mnohé z tých kľúčových slov, ktoré môžu priviesť budúceho zákazníka do našej posilňovne.

Ak prispôsobíte svoje texty tomu, aké kľúčové slová ľudia naozaj pri vyhľadávaní používajú, je veľká šanca, že váš web aj nájdu. Musia však na ňom nájsť kvalitný obsah (kvalitný podľa návštevníkov), inak to celé nemá zmysel.

Príliš manipulovať s vyhľadávačmi nemá cenu. Vyhľadávače sa snažia ponúkať svojím návštevníkom relevantné a hlavne kvalitné weby. Neriadia sa len tým, čo je na stránke, ale aj mnohými inými faktormi. Preto sa sústreďte na tvorbu kvalitného obsahu, nie na taktizovanie ako vyhľadávače okabátiť a donútiť ich zobraziť váš web ako prvý.

Stratégia tvorby informačnej architektúry znie: Analyzujte, akým spôsobom hľadajú ľudia váš produkt. Poskytnite primerané odpovede na tie otázky, ktoré ľudia dávajú vyhľadávačom.

Koľko kľúčových slov patrí na jednu stránku?

Upozornenie: nasledujúce rady sa v priebehu času menia. V súčasnosti je lepšie napísať optimálny text a nechať na umelej inteligencii vyhľadávačov, aby ho pochopili. No trocha mu môžete pomôcť aj tým, že doň predsa len primiešate zopár kľúčových slov.

Optimalizujte na jednej stránke len jedno slovo, alebo jednu kľúčovú frázu. Alebo ak ide o zložitejšiu oblasť tak jednu úzku tému. Inými slovami: jedna stránka jedna myšlienka.

Príklad: Ak sa venujete zatepľovaniu budov, neriešte v jednom článku zateplenie, úpravu fasád, stavanie lešenia a záruku. Spravte radšej 4 rôzne stránky. Jednu o zateplení, druhú o úpravách fasád, tretiu o stavbe lešení a na štvrtej sa venujte zárukám.

SEO z pohľadu používateľov

SEO (optimalizácia pre vyhľadávače) je názov látky, ktorá je témou tejto knihy. Občas sa dá aj dnes počuť názor, že SEO je podvod. Odporcovia SEO vychádzajú z predpokladu, že:

  • Tí, čo robia SEO sú podvodníci, alebo
  • ak by to aj fungovalo, je to nekalá manipulácia.

To, že sa zmenou obsahu webstránky zmení jej pozícia vo vyhľadávači netreba dokazovať. Stačí si to skúsiť. Zmeňte text na svojich stránkach a za pár týždňov uvidíte výsledky. Ale stále zostáva otázka, či to nie je zákerná manipulácia? Optimalizácia webu je nástroj.

Každý nástroj môžeme využívať, aj zneužívať. Niekedy dokonca aj používať nesprávne. Neoptimalizovaný web je zle využitý nástroj.

Ako vníma dobre optimalizovaný web čitateľ? Pozrime sa na konkrétny príklad.

Web o chudnutí som sa pri jeho vzniku rozhodol propagovať prostredníctvom SEO. Často počúvam názory spokojných návštevníčok asi v tomto zmysle:

  • Ani neviem, ako som vlastne našla tvoj web, ale pomohol mi schudnúť.
  • Hľadala som niečo o chudnutí a náhodou som našla tvoj web.
  • Podarilo sa mi nájsť tvoj web a odvtedy ho čítam.

Čitatelia nevedia, že existuje niečo ako marketingová stratégia, či akási optimalizácia pre vyhľadávače. Majú pocit, že na optimalizované stránky sa dostali buď náhodou, alebo svojou šikovnosťou pri vyhľadávaní. My vieme, že to nie je náhoda.

Ak máte kvalitnú stránku a máte dobre zvládnuté SEO, všetci budú spokojní. Vy preto, že návštevníci robia to, čo ste chceli, aby na webe robili. A návštevníci sú spokojní, lebo „náhodou“ našli presne to, čo potrebovali.

Ak by ste pomocou SEO dostali „na oči“ mizernú stránku, alebo stránku o niečom inom, než sa tvári byť, nezíska nikto. Vy budete naštvaní, pretože ľudia nespravia nič z toho, čo chcete, aby spravili. Návštevníci znechutene odídu, lebo u vás nenašli to, čo chceli nájsť.

Takže SEO stratégie berte ako nástroj na propagáciu. Nie je to nástroj na manipuláciu.

Internetový návštevník je síce povrchný, ale zároveň ťažko manipulovateľný. Preto pripravte kvalitný obsah. Skúsenosť: Skúšal som v minulosti rôzne spôsoby ovplyvniť ľudí.

  • Prilákať čitateľov na bombastický názov ale fádny článok.
  • Atraktívnou reklamou ich dostať na nudný web.
  • Písať umelé pochvalné komentáre v diskusii.
  • Umelo klikať na priaznivé hlasovanie v hodnoteniach.

Nič z týchto a podobných pokusov nemá zmysel, nefunguje to. V tomto je internet zaujímavý – ak sa niečo páči väčšine, pocítite to. Ak nie, nedosiahnete zmenu žiadnymi umelými zásahmi.

  • Napíšte dobrý článok a ľudia ho budú čítať a posielať si ho navzájom. Zadarmo, bez vyzvania a radi.
  • Napíšte zlý článok, zaplaťte, aby ho veľa ľudí videlo a oni ho nebudú ani len čítať. Nejako to vedia vycítiť, že je zlý.

Internetová komunita je masa ľudí, ktorá má určitý druh vkusu, názorov. Riadi sa síce čiastočne rebríčkami, ale ak tie rebríčky umelo zmeníte, okamžite sa nimi riadiť prestanú. Je to zaujímavý fenomén.

Internetový čitateľ je presný indikátor. Ak je niečo úspešné, reklamou tomu môžete dramaticky pomôcť. Ak to ale nie je podľa ľudí zaujímavé, reklamou sa len zbavíte peňazí, ale nezmeníte postoj návštevníkov.

Je to vlastne zaujímavý paradox. Internetový čitateľ je povrchný. Lieta ako včielka z kvetu na web. Robí to rýchlo a akýmsi šiestym zmyslom dokáže pritom bleskove rozpoznať, či našiel kvalitu, alebo odpad. To všetko bez toho, aby musel čítať. Zvláštne. Čo s tým? Prispôsobte sa tomu.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest