Zverejnite svoje ceny

Mnohé firmy taja ceny svojich výrobkov a služieb. Na webe nájdete všetky informácie a podrobnosti, ale keď chcete zistiť, koľko daná vec stojí, nemáte šancu. Niekedy dokonca nájdete bizarné ponuky typu: dajte nám kontakt a my pošleme cenník.

  • Často to vidno u distribútorov, ktorí nechcú, aby si koncoví zákazníci ľahko zistili aké majú marže.
  • Niekedy je cena „tajná“ len preto, že aktuálny cenník sa príliš často mení. Možno v závislosti od kurzu.
  • Alebo firma nemá vyriešenú automatickú aktualizáciu cenníka.

Ak nezverejníte ceny, mnoho ľudí vám utečie

Príklad: Keď chcem na internete niečo kúpiť a nájdem stránku, kde sa nedá hneď a ľahko zistiť cena, idem preč. Nemám čas a ani chuť sa s nejakými huncútmi beťárskymi ťahať za prsty, nech vyzradia cenu. Na internete je veľká konkurencia. Málokedy sa stáva, že by rovnakú službu v porovnateľnej kvalite nemalo päť alebo šesť ďalších firiem.

S cenníkom nerobte drahoty. Ak ste obchodníci, tak viete, že cena je základným parametrom pri rozhodovaní o nákupe. To je rovnaké, ako keby ste napísali „Predávame zaujímavý produkt iba za 500 eur. Ak chcete vedieť, čo tak lacno predávame, napíšte nám a my vám to prezradíme“. Myslíte si, že by sa vám niekto ozval? Takto obrátené to znie absurdne, viem. Ale to je to isté.

Neuverejniť ceny je nevýhodné pre vás ešte z jedného dôvodu. Napíšete „predávame fotoaparát za skvelú cenu a keď chcete vedieť za koľko, tak nám napíšte“. Čo sa stane? Budú vám písať väčšinou ľudia, ktorí majú čas, nemajú čo robiť a nudia sa. Takí sú väčšinou skôr chudobnejší. Sú zvedaví viac na cenu, ako na samotný fotoaparát. Začnú sa vám hromadiť maily s otázkami „koľko u vás stojí ten fotoaparát? “ Ale tí ľudia vo väčšine prípadov nič nekúpia, pretože sú zvedaví len na cenu. A vaša odpoveď ich ťažko uspokojí. Hľadajú diskont, zľavy, cenové dno. Vy si skrývaním ceny pridávate len prácu navyše. Budete komunikovať s ľuďmi, ktorí sa len tak ponevierajú po internete. Vy stratíte nejaký čas, napíšete cenu. Ten človek sa vám už aj tak nikdy neozve. Baví vás míňať pracovný čas na e-mailovanie so zvedavcami a okoloidúcimi? Obchodníci by sa mali radšej venovať zákazníkom, ktorí majú o ich službu vážny záujem a aj vyššiu cenu považujú za prijateľnú.

Ak sa niekto zaujíma hlavne o cenu, zvyčajne sa zaujíma len o najnižšiu cenu na trhu. A tú vy určite nemáte, pretože keby ste ju mali, tak to tam radi napíšete. Veľkými písmenkami. Inteligentný človek, ktorý si chce takýto fotoaparát kúpiť a vidí, že robíte s cenou drahoty si povie „títo to asi majú riadne predražené, keď taktizujú s cenou“. A vôbec vám nenapíše.

Vo väčšine prípadov máte podobné ceny, ako konkurencia. Je nezmysel utajovať ceny.

Niektoré firmy sa snažia škrtiť informácie o cenách s argumentom, „aby konkurencia neponúkla menej“. Konkurencia si vaše ceny zistí rovnako rýchlo, ako ktorýkoľvek zákazník. Napíšu vám z nejakej anonymnej e-mailovej adresy a vedia, čo chcú vedieť.

Povedzme, že ste oveľa lacnejší, alebo oveľa drahší, ako väčšina vašich konkurentov. To už je odlíšenie. Prečo máte najlepšie ceny na trhu? Alebo prečo sú u vás najvyššie ceny? Prečo sa oplatí kupovať u vás? A už máte argumenty silnejšie, než cena.

Príklad: Chcete si objednať plastové okná. Prídete na web dodávateľa, prezentácia vás zaujme. Nezistíte však, ani len orientačne, v akej cenovej hladine sa táto firma pohybuje. Viem, tieto firmy dúfajú, že im zatelefonujete. Ich schopný obchodník vás už nejakým spôsobom zlomí, aby ste kúpili práve u nich.

Ste firma, ktorá predáva výrobky na mieru a neviete dať konkrétnu kalkuláciu? Vyrábate plastové okná? Ste tlačiar? Pracujete vo finančnom poradenstve? Dajte na web aspoň orientačné cenové relácie. Urobte fotografie niekoľkých hotových zákaziek, napíšte rozmery okien, zadanie zákazníka a cenu, čo to stálo. A pokojne tie ceny navýšte o 20%. Niektorých ľudí tým asi hneď odradíte, ale mnoho ďalších začne vážne uvažovať o kúpe. A tí sa vám aj ozvú.

Príklad: Tlačiar pred stanovením ceny knihy potrebuje vedieť počet výtlačkov, druh papiera, typ obálky a väzby, termín a podobné údaje. Nie je problém na internete uverejniť „ukážkové ceny“ často objednávaných zákaziek. Tlačiar môže publikovať ukážku konkrétneho plagátu s uvedením počtu výtlačkov, použitého papiera a iné podrobnosti a zároveň cenu tejto zákazky. Vytvorte priemerné príklady najčastejších objednávok pre svoje typické zákazky, ktoré si u vás zákazníci objednávajú. Ukážkové ceny môžu nakoniec vyvolať aj zmenu pôvodného rozhodnutia zákazníka.

Dávajte na web svoje ceny a nežiadajte od ľudí, aby vás kontaktovali. To je plytvanie s časom vášho návštevníka, to je neúcta k nemu. No a o veľký, tučný bod menej vo vašej dôveryhodnosti.