Výroba loga pre rida.sk

Navrhoval som logo a jednoduchú webovú prezentáciu pre krajčírku, ktorá vyrába ručne šité bábiky, zvieratká, bytové dekorácie. Spravidla ide o vizuálne jednoduché a milé tvary. Preto aj logo muselo zostať jednoduché. Keďže ide o ručne šité predmety, logo by malo byť čo najdôstojnejšie, aby podčiarklo spoľahlivosť a serióznosť. Nechcel som vizuál navrhovať tak, aby samotné logo pôsobilo ako podomácky ušitá grafika. Preto som použil celkom jednoduché písmo, ktoré na seba nepreberá žiadnu pozornosť.

Pri návrhu loga pre krajčírku som hľadal, ktorý symbol by mohol symbolizovať krajčírstvo vizuálne a jednoducho.

Prvé, čo grafikovi napadne je asi

  • Šijací stroj.
  • Nožnice.
  • Ihla a niť.
  • Centimeter.
  • Látky.

Z týchto ingrediencií sa ale variť nedá.

Nožnice sú zameniteľné za holičstvo. Šijací stroj je zložitý tvar a do jednoduchého loga sa nehodí. Sichrhajska (ja to nazývam pekne po slovensky istôtka) pripomenie punk, alebo nejaké provizórium. Centimeter je vhodný skôr pre výrobcu oblekov. Špuľka s niťou môže byť symbolom fabriky na výrobu nití. Preto som nakoniec pracoval len s motívom ihly s niťou.

Vizuálne je však ihla problematickým objektom, pretože v skutočnosti ju takmer nie je vidieť. Navyše je to tvar, ktorý u niektorých ľudí môže evokovať strach z pichutia. Preto som ihlu štylizoval na výrazne hrubšiu, než by v skutočnosti bola.

Takýto námet je vizuálne skôr agresívny a zamietol som ho.

Potom som experimentoval, či by sa nedala niť použiť, ako zmiernenie ostrosti ihly. Tak ale logo začína byť zložitým objektom. Odhliadnuc od toho, že to je skôr vulgárne, ako elegantné.

Zaujímavým kandidátom do finálneho výberu bola diagonálna verzia. Je tu však stále ten problém s hrotom. Diagonála je inak vizuálne skoro vždy lepší tvar, než zvislá, alebo horizontálna línia.

Nakoniec sa teda použila verzia, kde ihla smeruje bezpečne dolu a zároveň môže pripomínať značku na mape, ktorá objekt akoby kotví. Logo tak dostáva istú stabilizáciu a nitka môže byť vnímaná ako náznak vzletnosti, alebo symbol stužky.

Takže už to chcelo len dotiahnuť podrobnosti a farby.

Pre bežné použitie by sa symbol ihly mohol odlíšiť tonálne a niť by mohla mať červenú farbu.

V praktickej aplikácii by sa logo dalo používať, ako nášivka. Tým, že jeho súčasťou je aj doména prvej úrovne .sk sa automaticky zákazník dozvedá, kde nájde web krajčírky a zároveň je jasné, že ide o slovenskú produkciu.

V jednofarebnom použití je logo rovnako dobre použiteľné.

Toto je inak aj ukážka nie celkom doriešeného loga. Nie je pripravené na všetky situácie. Napríklad po výraznejšom zmenšení by nitka zanikala. Určite by bol problém po zmenšení rozpoznať ihlu. Detaily proste zmiznú.

Práve test zmenšením je dobrou kontrolou, či je logo navrhnuté konzistentne. A to moje veru nie je.

Zmenšenie na rozmer 30×50 pixelov zlikviduje informácie. Kto logo nepozná, na jeho malej verzii nebude vedieť posúdiť, čo tam vlastne je.

Toto je zvyčajne ten najväčší problém pri výrobe loga - ako získať konzistentné zobrazenie a zrozumiteľnosť na billboarde i na malej vizitke. Na tom zvyčajne grafik zabije niekedy aj desiatky hodín práce, ktorú nie je vidieť. Samozrejme, nie je to podmienka - niekedy je nápad ktorý sa dá načmárať na servítku a máte na stole svetoznáme logo. Inokedy sa trápite a nepodarí sa.

V marketingu známych firiem sa využívajú jednoduché symboly, ktoré sa potom od loga dajú oddeliť a slúžia samostatne. Napríklad Adidas má svoje 3 pásiky. Apple svoje nedojedené jablko.

U živnostníka sa dá navrhnúť a s úspechom použiť aj logo, ktoré by neznieslo všetky testy na čitateľnosť po zmenšení, alebo po jeho použití v zložitejšom pozadí. Predsa len bude asi použité inak ako logo Google, či Nike.

V prípade umelecko-remeselného podnikania však je vždy vhodné v návrhu počítať aspoň s verziami ako je jednofarebná, interpretácia. Potom sa dá logo použiť aj ako pečiatka, nášivka a podobne. Musí sa dať použiť na vizitke, alebo na menšom inzeráte či už v novinách, alebo na internete. Malo by nezaniknúť, ak by sa objavilo niekde medzi inými logami. Aspoň takéto základné situácie musí grafik pri návrhu loga rešpektovať.

Logo sme potom využili aj pri výrobe základného návrhu webstránky krajčírky. Zatiaľ v minimalistickom prevedení. Ak by ste mali komu darovať milý ručne vyrobený darček, môžete si objednať ručne šité bábiky od krajčírky Dariny na stránke rida.sk.

Miro Veselý

Ponúkam vám služby:

Text

PR články, e-booky, príspevky na sociálne siete.

Video, obraz, zvuk

Spracovanie fotografií, videa a podcastov

Marketing

Tvorbe názvu, značky, loga, či sloganu.

Máte záujem o spoluprácu? Napíšte mi e-mail a poďme na to!
mv@mix.sk

Miro Veselý

Pracujem na živnosť od roku 1998. V poslednom čase som okrem marketingu a písania začal pre klientov natáčať a strihať aj videá. Ako relaxáciu po práci využívam kolobežkovanie na športovej kolobežke.

crossmenu