O sebe nehovorte!

Zaveďte autocenzúru. Vyhláste zákaz, aby sa na vašom webe objavili slová, ako „ja“, „my“, „náš“. Nahraďte ich slovami „vy“, „váš“. Dá sa to.

Cieľom firemného webu je čitateľa zaujať. Ak to chcete dosiahnuť, musíte poznať jednu zaručenú spoločnú črtu vašich zákazníkov. Je to egoizmus. Každý jeden človek je egoista, zaujíma ho predovšetkým on sám. Potom veľmi dlho nič. Až potom nasledujú záujmy rodiny, priateľov, známych. Potom znova dlho nič. A tam, v diaľke, kam už ani nedovidieť, je taká maličká bodka. To ste vy. Tak málo ho zaujíma, čo ponúka vaša firma. A ešte oveľa menej, čo vy píšete na webe.

Na váš web prichádzajú čitatelia, ktorí nie sú zvedaví na nejaké vaše úspechy, či na to, čo dokážete. Prichádzajú k vám len preto, že riešia nejaký svoj problém. Majú úlohu, či cieľ. Chcú rýchlo nájsť to, čo potrebujú. Čo nájde zákazník – egoista – na slovenských firemných weboch? Máločo by ho zaujalo.

Naša firma vznikla v roku 1876. Momentálne máme 300 zamestnancov. Sídlime v Bratislave, Žiline a v Košiciach. Sme členmi SUAJs a KAKIM-u. Sme lídrami v oblasti trápenia zákazníkov zbytočnými informáciami. Naše špeciality:

  • radi sa chvastáme a vydržíme s tým naozaj dlho, dlhšie, ešte dlhšie
  • máme sa radi
  • chválime sa, pretože ak sa človek sám nepochváli…
  • sme proste najlepší

Naše ceny vás zaujmú. Navštívte nás. Naši predavači sa vyznajú a dokážu si poradiť s každým zákazníkom. Aj s hlupákmi, takže ani vy neváhajte a príďte!

Takýto úvod možno imponuje generálnemu manažérovi. Ale čitateľa neupúta. Ako zaujať návštevníka, ktorý hľadá firmu? Nijako. Nikto nehľadá vašu firmu. Návštevníci hľadajú riešenie svojho problému. V textoch na webe teda celkom zrušte písanie typu MY. Nepíšte o sebe „naša firma hubí mravce“. Prejdite na riešenie problémov vašich čitateľov „Ako sa rýchlo zbaviť mravcov“. Takže pre inšpiráciu ešte jeden príklad.

  • Zle: „Naša ponuka: Dávame zľavu, ktorú od nás…“
  • Dobre: „Šanca získať: Teraz zľava, ktorá vám ušetrí…“

Osvedčilo sa písať texty štýlom, akoby ste chceli osloviť plénum. Okrem toho, že tak oslovujete ľudí prirodzene to rieši aj problém, či návštevníkom vykať, alebo tykať. Tu však firmy často narážajú na problém s gramatikou. Často sa zamieňa písanie ypsilonu a písmena „i“ v prídavnom mene pred podstatným menom.

Ak oslovujete zákazníkov cez web, píšete v množnom čísle.

Keď už sme pri gramatike, pozrime sa aj na ďalšiu častú chybu. Písanie veľkých písmen v oslovení z úcty k zákazníkovi. Ak píšete text „ponúkame vám“, oslovenie „vám“ na webe píšte vždy s malým písmenom. Veľké písmeno v oslovení sa používa len pri korešpondencii (osobnej, firemnej) v priamom písomnom styku. Na firemný web, do článkov, reklám, katalógov píšte malé písmeno. Vaša stránka je verejne prístupný dokument, nie je to priamy písomný styk.

Miro Veselý

Ponúkam vám služby:

Text

PR články, e-booky, príspevky na sociálne siete.

Video, obraz, zvuk

Spracovanie fotografií, videa a podcastov

Marketing

Tvorbe názvu, značky, loga, či sloganu.

Máte záujem o spoluprácu? Napíšte mi e-mail a poďme na to!
mv@mix.sk

Miro Veselý

Pracujem na živnosť od roku 1998. V poslednom čase som okrem marketingu a písania začal pre klientov natáčať a strihať aj videá. Ako relaxáciu po práci využívam kolobežkovanie na športovej kolobežke.

crossmenu