Ak máte texty na váš web pripravovať priamo vy, naštudujte si tému písania. Je o tom napísaných dosť kníh. Stačí dodržiavať odporúčania a zaznamenáte úspech. Aj ja vám na rozohriatie teraz dám pár tipov, ktoré sú už preverené.
Čo pod pojmom „obsah“ rozumiem? Obsah je článok, fotografia, produkt, alebo niečo, čo sa nachádza na jednej jedinej stránke vášho webu a na ostatných už nie.
V prvom rade je dôležité oddeliť pojmy dizajn, obsah a menu.
Už sme si tieto prvky ukazovali, ako vyzerajú. V tejto časti sa zameriame len na písanie, fotografovanie, nahrávanie či inú tvorbu jedinečného obsahu pre každú jednotlivú stránku.
Obsahom stránok môžete významnou mierou ovplyvniť, akým spôsobom a či vôbec našu stránku nájdu vo vyhľadávačoch návštevníci.
Ak na stránke internetového časopisu kliknete na nejaký konkrétny článok, tak tento je obsahom. V prípade internetového obchodu bude obsahom produkt, ktorý chcete predať. Obsahom bude fotografia autorádia, jeho technické parametre, cena, spôsob dodania, termín dodania, prípadne názory iných používateľov či recenzia na tento produkt. Toto všetko spadá do kolónky internetový obsah.
Všetky weby majú jeden problém. Hlad po obsahu. Po vhodnom texte. Po dobrom obrázku.
Zo zložitých spôsobov, ako sa odlíšiť od konkurencie je vytvoriť dobrý obsah webu asi najlepšou voľbou. Mizerný obsah nájdete úplne všade.
Prejdite si bežné firemné weby, alebo e-shopy. Nájdete medzi nimi prevažne úradníckou rečou písané táraniny, marketingové klišé, nafúknuté prázdne frázy, reklamu. Už ste také stránky určite videli.
Takýto obsah nehovorí absolútne nič. Je to vata, prázdne frázy, samozrejmosti odpísané z učebnice. V takomto texte nenájdete žiadne odlíšenie od konkurencie, iskru, nápad. Ak vám táto ukážka nepripadala smiešna, alebo aspoň absurdná, radšej sa vôbec nepúšťajte do písania textov na váš web. Prenechajte túto prácu niekomu inému.
Zaujímavé je, že väčšina návštevníkov internetu dokáže okamžite rozoznať, že takýto obsah je mizerný a obídu váš web širokým oblúkom.
Ľudia, ktorí nevedia dobre písať a musia, niekedy volia komický, pseudoseriózny štýl. Taký autor chce spraviť dobrý dojem, a preto používa neprirodzený slovník. Text býva kostrbatý a obsahuje ťažkopádne formulácie namiesto jednoduchých výrazov.
Možno ste už čítali v tomto štýle nejakú zápisnicu, alebo nejaký úradný dokument.
Príklad: Vzájomný stret dvoch osobných štvorkolesových motorových vozidiel v zmysle interaktívnej kolízie s následnou ujmou na zdraví na strane občana, ktorý jedno z predmetných inkriminovaných motorových vozidiel zároveň v tom časovom úseku a na mieste stretu aj viedol…“;
V ukážke je samý slovný balast. Rovnaký obsah sa dá vyjadriť aj vetou „Dve autá sa zrazili, vodič jedného je zranený.“
Inštitúcie majú svoj vlastný odborný, oficiózny, predpísaný či zaužívaný štýl písomného vyjadrovania. V zápisnici úradníka ho trpíme, aj keď si myslíme svoje. Takýto žargón vytvárajú ľudia, ktorí nemajú s písaním skúsenosti. Hovorový štýl písaného textu sa im vidí príliš nedôstojný. Preto hľadajú spôsob ako skrášliť to, čo chcú povedať, aby to vyzeralo učenejšie, či odbornejšie. Výsledkom je, že jednoduché veci sa povedia zložito.
Namiesto „tlačíme vizitky“ sa napíše „Je potrebné uviesť, že operujeme v prostredí trhového segmentu printovej grafiky, pričom dominantnou zložkou nášho portfólia je kreatívna a tvorivá realizácia merkantil tlačovín.“
Neskúšajte zosmiešniť svoju firmu týmto „pseudodôstojným“ štýlom. Na internet voľte skôr voľný hovorový štýl. Stručne, jasne, jednoducho. Bez ozdôb a cudzích slov.
Potrebujete jednoducho dobrý text. A ako to už býva, všetko čo je dobré je nedostatkové. Nie je také jednoduché napísať dobrý článok a to ani v prípade, že sa v danej oblasti vyznáte.
Tip na písanie: Najlepšie texty sú také, ktoré hovoria práve to, čo čitateľ chce počuť. Ak je už takmer rozhodnutý pre kúpu, hľadá článok, ktorý ho v rozhodnutí utvrdí. Potvrďte vo svojich článkoch na webe správnosť rozhodnutia pre kúpu. Nič sa nestane ak to uvidia, tí, ktorí pre kúpu nie sú rozhodnutí. Tí to čítať nebudú. Podporíte však tých, čo sú už „nalomení“, ale ešte nie úplne.
Ponúkam vám služby:
PR články, e-booky, príspevky na sociálne siete.
Spracovanie fotografií, videa a podcastov
Tvorbe názvu, značky, loga, či sloganu.