Určite cieľ webu a cieľovú skupinu

Nevytvárajte web, pokiaľ nemáte presne definované ciele.

Príklad: Je zbytočné, aby ste si kúpili lopatu a mali ju doma v obývačke len tak. Ak s ňou nemienite pracovať, tak vám bude len prekážať. Môžete ju však mať na stene, ako žart. To je potom cieľ. Keď príde návšteva a uvidí na stene ako exponát lopatu, pozastaví sa nad originálnou dekoráciou domácnosti. Ak tú lopatu máte na pobavenie, tak splnila svoj účel. Tak isto je zbytočné budovať web, ak nemáte jasné, čo ten web má pre vás robiť, alebo na čo je určený. Ak nemáte cieľ, neviete, čo dať na web. A kým nemáte cieľ, je celkom jedno, čo naň dáte.

Firmy často nemajú jasné, aký bude cieľ ich webu. Nemajú predstavu, ako by zarábal, čo by na ňom mohlo byť, len vedia, že by mali mať svoj vlastný web. Ako cieľ si dajú „mať web“. V zadaní pre kreatívcov potom zaznie niečo takéto: „Chceme mať web s perfektným dizajnom, krásny, omračujúci, fantastický, aby návštevník omdlel, keď ho uvidí. Krásne neónovo modré nápisy. Niečo také ako má môj konkurent, len iné. Nech tam máme veľký názov, fotku riaditeľa (bude mať radosť). Aha, toto je naša budova, povedzte, že sme sa presťahovali a hlavne nech je to celé krásne…“

A ako na splnenie takejto predstavy? Zaplatíte si najdrahších umelcov, ktorí vám vymyslia fantastický dizajn. Máte web, ktorý je na prvý dojem fantastický a zaujímavý. Aspoň podľa majiteľa firmy. Taký web však zvyčajne nemá žiadny rozumný obsah. Návštevník sa na ňom nič nedozvie, takže ani nemá zmysel, aby sa na ňom zdržiaval. Ruku na srdce! Ak chcem vidieť krásny web, pôjdem na nejakú dizajnérsku stránku.

Profilujte svoj web – spôsob výberu cieľov

Vyberte si dva, tri, možno štyri ciele, ktoré chcete vaším webom dosiahnuť a tie urobte kvalitne. Nesnažte sa z jedného webu „vytĺcť“ takpovediac všetko. Predstavte si web ovocinára:

  • Môže poskytnúť online predaj ovocia,
  • predaj ovocia veľkoodberateľom,
  • zoznam predajní pre maloodberateľov,
  • informácie o skladovaní ovocia,
  • vytvoriť z návštevníkov komunitu,
  • demonštrovať hlboké znalosti,
  • komunikovať s médiami,
  • mať tam kalkulačky,
  • hľadať zamestnancov.

Ak sa pokúsite všetko natlačiť na jeden web, ľudia sa v ňom stratia!

Mnohí návštevníci internetu sú neuveriteľne povrchní. Pamätajte, že nemôžete chcieť bojovať naraz „na všetkých frontoch“, ktoré internetové stránky umožňujú. Preto odporúčam: vyberte si čo najmenej oblastí, ale tie urobte perfektne.

Aj na webe platí, že je lepšie špecializovať sa. Nerobte jeden univerzálny web, ktorý síce robí všetko, ale nič poriadne.

Pri výbere cieľov je dobré klásť si konkrétne otázky

Čo môže byť naším marketingovým cieľom? Nasledujúce otázky vám môžu pomôcť pri inšpirácii:

  • Majú ľudia na vašom webe niečo kúpiť?
  • Majú vám posielať svoje kontakty?
  • Majú sa niečo dozvedieť?
  • Majú sa s vami telefonicky spojiť?
  • Alebo sa majú zasmiať a odísť?
  • Pokochať sa krásnou fotkou vašej sexi sekretárky?

Svoj cieľ nastavte tak, že ho odvodíte od možného cieľa zákazníka. Aký cieľ môžu sledovať návštevníci webu? Táto otázka môže znieť aj nepríjemnejšie: „Prečo by niekto mal vôbec na váš web prísť? “. Uvažujte o cieľovej skupine návštevníkov aj takto: Akým spôsobom ľudia hľadajú to, čo my poskytujeme?

  • Čo môžu chcieť?
  • Riešia nejaký problém?
  • Vieme im pomôcť?
  • Čo ich môže zaujať?
  • Čo by ocenili?
  • Čo by sa im páčilo?
  • Čo by ich odradilo?
  • Ako rýchlo by našli inde na webe to, čo potrebujú?
  • Budú takí ľudia ochotní aj niečo u nás kúpiť?

Pomocou podobných otázok viete dospieť k nápadom. Čo by mohlo byť na vašom webe zaujímavé? Nuž a tiež môžeme rozmýšľať o tom, či vám takto získaní návštevníci môžu nejakým spôsobom aj zarobiť. Aby sa nestalo, že získate publikum, ktoré rado tlieska, ale inak neplánuje u vás nič kupovať.

Keď už máte svoj cieľ jasný, môžete urobiť ďalší krok pomocou otázky, ako daný cieľ dosiahnuť? A hneď si môžete položiť sériu zaujímavých otázok:

  • Čo vieme urobiť, poskytnúť?
  • Bude to niekoho zaujímať?
  • V čom sme lepší ako konkurencia?
  • V čom sme iní ako konkurencia?
  • Čo vieme také, čo by bolo ťažké napodobniť?

Toto sú otázky, na ktoré potrebujete jasné odpovede. Užitočné je najmä zvážiť, čo vieme ponúknuť také, čo sa dá ťažko napodobniť. Ak máte niečo, čím sa viete odlíšiť a čo sa ťažko napodobní, potom môžete nasadiť vyššie ceny.

Tip: Najťažšie sa napodobňuje intelektuálny produkt. Myšlienky, nápady, znalosti, skúsenosti.

Prekrytie cieľov: Je výhodné, ak sa ciele návštevníkov a naše ciele prekrývajú. My chceme na webe poskytovať informácie o produkte XY. Návštevníci takéto informácie hľadajú. Potom náš web bude pre nich atraktívny.