Tvorba informačnej architektúry webu

Informačná architektúra webu je honosnejší názov pre návrh štruktúry a obsahu webu. Pri tvorbe budeme analyzovať, čo ľudia hľadajú. Predávate MP3 prehrávače?

  • Na frázu „MP3“ je konkurencia taká vysoká, že prakticky nemáte šancu dostať sa na čelo výsledkov. To by ste museli dať na web stovky článkov. K tomu nejaké MP3 nahrávky zadarmo.
  • Na frázu „MP3 prehrávač“ je konkurencia extrémne vysoká. Pred vami je veľa silných hráčov.
  • Na slovo „MP3 prehrávač názov, typ“ je konkurencia „len“ vysoká. Tu už máte reálne šance zaujať rozumnejšie pozície vo výsledkoch. Ale stále budete len jeden z desiatok obchodov, ktoré medzi sebou bojujú hlavne cenou.

Čo s tým? Skúste na to ísť inak, ako vaši konkurenti. Čo tak skúsiť to celkom opačne? Nepopisujte na vašom webe len váš produkt. Publikujte aj články o tom, čo váš produkt robí, alebo ako sa už využíva. Skúste písať o živote s vašimi výhodami.

  • Ak predávate MP3 prehrávače, predávate príjemné trávenie voľného času. Píšte o behu, o cvičení, o prechádzkach, o ceste vlakom. Tam sa hodí počúvať hudbu. Píšte o kapelách, o divadelných hrách. To sa dá počúvať vo voľnom čase na prehrávači. Píšte o slúchadlách. Píšte o tom, ako previesť staré kazety a LP platne do MP3. Píšte o bezpečnosti chodca so slúchadlami. O tom, či počúvať hudbu v prírode, alebo zažívať to ticho.
  • Ak predávate vysávače, predávate čistotu domova. Čo zaujíma ľudí, ktorí chcú mať doma čisto? Píšte o čistej domácnosti, bezprašnom byte bez alergénov, o rodinnom živote. O manželoch čo nepomáhajú. O vtákoch (robia prach) a o psoch čo púšťajú chlpy. Ako ich možno vysať.
  • Ak predávate bicykle, predávate výlety do prírody, zdravie, pohyb. Píšte o tom, čo by mohlo zaujímať ľudí, ktorí bicyklujú. O navigácii, mapách, oblečení a zaujímavých bicyklových výletoch.

Táto stratégia má niekoľko výhod. Oblasti záujmov bývajú menej obsadené konkurenciou, než názvy produktov. Stratégie optimalizácie tak budú menej náročné. Je to princíp daj a dostaneš. Ľudia si radi prečítajú zaujímavé informácie. Možno neskôr dostanú chuť aj niečo si kúpiť. Možno u vás, ak si prečítaním niekoľkých článkov vytvorili vzťah k vášmu webu.

  • Ak píšete o výsledkoch, je jasné, že sa vo veci vyznáte, možno ste aj fanúšik danej oblasti. Najlepšie výsledky v predaji dosiahnete ak predávate rovnakým ľuďom, ako ste vy. Vzbudíte dôveru.
  • Ľahšie sa vám píše, ak nemusíte stále niečo predávať. Máte viac priestoru na to, o čom zaujímavo písať.
  • Jeden článok môže podporiť predaj viacerých značiek jedného druhu výrobku. Môžete ho ukončiť linkami na výber vhodného prehrávača u vás a to bez ohľadu na jeho značku.
  • Napísať o kávovare stranu textu je dosť náročné. Skúste napísať dvadsať strán. Ale ak budete písať o pohode pri káve, o povzbudení, o kaviarňach, o vôni, o pražení... odrazu si nestíhate zapisovať nápady, čo všetko by sa dalo napísať.

Nepokúšajte sa príliš predávať tovar. Predávajte nápady, nálady, atmosféru, emócie. A ak na to niekto dostane chuť, môže si u vás na to kúpiť „vstupenku“. Píšte o krajinkách a západoch slnka, ako sa dajú nafotiť. O tom, aký zážitok je ísť s rodinou na výlet do prírody a zaznamenať okamihy letného dňa. A čitateľ, ktorý len hľadá tip, kam na výlet s rodinou nájde váš web. Prejde pár tipov a možno dostane chuť kúpiť si fotoaparát. Možno nie, ale už u vás bol a možno sa vráti. Keby ste len predávali fotoaparáty, asi nikdy sa o vás nedozvie, ani si vás nezapamätá. Internetových predajničiek s fotoaparátmi je ako maku, ničím sa nelíšia. Vy musíte pridať niečo navrch.

Optimálne kľúčové slová

Hľadajte takú kombináciu kľúčových slov, ktorá vám prinesie čo najviac takých návštevníkov, ktorí sa neskôr zmenia na vašich zákazníkov. Budete vyberať kľúčové slová s takýmito vlastnosťami:

  • Musia priviesť správnych návštevníkov.
  • Máte šancu na dobrú pozíciu vo vyhľadávaní.
  • To všetko za čo najmenších nákladov.
  • Nechcete získať ľudí, ktorí ani presne nevedia čo chcú.
  • Chcete získať tých, ktorí hľadajú to, čo vy ponúkate.

Príklad nesprávnej stratégie: Mnoho ľudí hľadá „MP3 zadarmo“. V snahe získať čo najviac návštevníkov môžete optimalizovať svoj web, na ktorom predávate pesničky svojej hudobnej skupiny za 10 eur. Možno si poviete: „Väčšina z nich síce asi nič nekúpi, ale čo ak občas niekto áno?“

Čo sa však stane ak príde človek, ktorý hľadá pesničky zadarmo a zistí, že vy chcete, aby za pesničky platil? Naštve sa. Opustí váš web. Stratégia „lákania“ ľudí na slovíčko „zadarmo“ býva kontraproduktívna.

Pre vás slovo „zadarmo“ musí byť informácia, že človek, ktorý túto frázu zadal, predsa vôbec neplánuje platiť. Pokiaľ chcete ísť touto cestou, dajte na web svoje pesničky naozaj zadarmo. Nech si ich len pekne stiahnu. Možno nie v dokonalej zvukovej kvalite. A dajte tam aj možnosť kúpiť si ich na CD v plnej kvalite. Takto predáte viac CD, ako keby ste nedali zadarmo nič a hneď chceli číslo kreditky...

Ponúkate službu? Pokúste sa nájsť len tých ľudí, ktorí tú službu hľadajú. Tí asi budú ochotní za ňu zaplatiť. Nie je dobré lákať ľudí na niečo, čo nemáte, lebo oni nekúpia ani to, čo máte.

  • Kto všetko, alebo aké rôzne stránky sú pred vami?
  • Ako sa zobrazí vaša stránka v rámci vyhľadávania?
  • Aký má názov, aký má podnázov?
  • Sú tieto informácie, ktoré vyhľadávač o vašej stránke zobrazí, pre ľudí atraktívne?

Ak ľuďom ponúknete nezrozumiteľný alebo neatraktívny titulok, tak naň vôbec nekliknú, aj keby bol prvý vo výsledkoch vyhľadávania.

Klasický nešvár. Autori webu často nevedia, čo napísať. A tak sa zdravia. Vo vyhľadávači sa z takého odkazu nedá ani len vytušiť, o čom tieto weby sú. Kliknete na niektorý odkaz? Ja nie.

Ďalšia bežná chyba. Názov stránky je generovaný automaticky programom. Tvorca takéhoto webu nevie, že názov stránky je marketingovo možno najvýznamnejší parameter. To, čo je v názve stránky má vysokú prioritu pre vyhľadávače a môže fungovať ako reklamný slogan vo výsledkoch vyhľadávania.

Vaša stránka možno vo výsledkoch vyhľadávania bude tretia, alebo štvrtá. Ak máte dobre zvolený titulok, nevadí! Klikne na ňu aj tak viac ľudí, ako na zlý titulok na prvej pozícii. Preto nestačí mať svoju stránku medzi prvými vo vyhľadávaní na určitú frázu. Aj keď ste prví, dbajte na to, aby bol názov pre čitateľa atraktívny.

Tip: Pri hľadaní tipov na relevantné kľúčové slová môžete vyskúšať aj menej známy vyhľadávač quintura.com ktorý ukazuje „oblak“ relevantných slov týkajúcich sa hľadanej oblasti.

Na tomto obrázku vidíte ako vyzerajú výsledky vyhľadávania na menej kvalitnom vyhľadávači. Už tretia pozícia je celkom „od veci“ k téme chudnutie.

Miro Veselý

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú pri každom novom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý. V poslednom čase ma začalo baviť kolobežkovanie na športovej kolobežke.

crossmenu