Informačná architektúra webu je honosnejší názov pre návrh štruktúry a obsahu webu. Pri tvorbe budeme analyzovať, čo ľudia hľadajú. Predávate MP3 prehrávače?
Čo s tým? Skúste na to ísť inak, ako vaši konkurenti. Čo tak skúsiť to celkom opačne? Nepopisujte na vašom webe len váš produkt. Publikujte aj články o tom, čo váš produkt robí, alebo ako sa už využíva. Skúste písať o živote s vašimi výhodami.
Táto stratégia má niekoľko výhod. Oblasti záujmov bývajú menej obsadené konkurenciou, než názvy produktov. Stratégie optimalizácie tak budú menej náročné. Je to princíp daj a dostaneš. Ľudia si radi prečítajú zaujímavé informácie. Možno neskôr dostanú chuť aj niečo si kúpiť. Možno u vás, ak si prečítaním niekoľkých článkov vytvorili vzťah k vášmu webu.
Nepokúšajte sa príliš predávať tovar. Predávajte nápady, nálady, atmosféru, emócie. A ak na to niekto dostane chuť, môže si u vás na to kúpiť „vstupenku“. Píšte o krajinkách a západoch slnka, ako sa dajú nafotiť. O tom, aký zážitok je ísť s rodinou na výlet do prírody a zaznamenať okamihy letného dňa. A čitateľ, ktorý len hľadá tip, kam na výlet s rodinou nájde váš web. Prejde pár tipov a možno dostane chuť kúpiť si fotoaparát. Možno nie, ale už u vás bol a možno sa vráti. Keby ste len predávali fotoaparáty, asi nikdy sa o vás nedozvie, ani si vás nezapamätá. Internetových predajničiek s fotoaparátmi je ako maku, ničím sa nelíšia. Vy musíte pridať niečo navrch.
Hľadajte takú kombináciu kľúčových slov, ktorá vám prinesie čo najviac takých návštevníkov, ktorí sa neskôr zmenia na vašich zákazníkov. Budete vyberať kľúčové slová s takýmito vlastnosťami:
Príklad nesprávnej stratégie: Mnoho ľudí hľadá „MP3 zadarmo“. V snahe získať čo najviac návštevníkov môžete optimalizovať svoj web, na ktorom predávate pesničky svojej hudobnej skupiny za 10 eur. Možno si poviete: „Väčšina z nich síce asi nič nekúpi, ale čo ak občas niekto áno?“
Čo sa však stane ak príde človek, ktorý hľadá pesničky zadarmo a zistí, že vy chcete, aby za pesničky platil? Naštve sa. Opustí váš web. Stratégia „lákania“ ľudí na slovíčko „zadarmo“ býva kontraproduktívna.
Pre vás slovo „zadarmo“ musí byť informácia, že človek, ktorý túto frázu zadal, predsa vôbec neplánuje platiť. Pokiaľ chcete ísť touto cestou, dajte na web svoje pesničky naozaj zadarmo. Nech si ich len pekne stiahnu. Možno nie v dokonalej zvukovej kvalite. A dajte tam aj možnosť kúpiť si ich na CD v plnej kvalite. Takto predáte viac CD, ako keby ste nedali zadarmo nič a hneď chceli číslo kreditky...
Ponúkate službu? Pokúste sa nájsť len tých ľudí, ktorí tú službu hľadajú. Tí asi budú ochotní za ňu zaplatiť. Nie je dobré lákať ľudí na niečo, čo nemáte, lebo oni nekúpia ani to, čo máte.
Ak ľuďom ponúknete nezrozumiteľný alebo neatraktívny titulok, tak naň vôbec nekliknú, aj keby bol prvý vo výsledkoch vyhľadávania.
Klasický nešvár. Autori webu často nevedia, čo napísať. A tak sa zdravia. Vo vyhľadávači sa z takého odkazu nedá ani len vytušiť, o čom tieto weby sú. Kliknete na niektorý odkaz? Ja nie.
Ďalšia bežná chyba. Názov stránky je generovaný automaticky programom. Tvorca takéhoto webu nevie, že názov stránky je marketingovo možno najvýznamnejší parameter. To, čo je v názve stránky má vysokú prioritu pre vyhľadávače a môže fungovať ako reklamný slogan vo výsledkoch vyhľadávania.
Vaša stránka možno vo výsledkoch vyhľadávania bude tretia, alebo štvrtá. Ak máte dobre zvolený titulok, nevadí! Klikne na ňu aj tak viac ľudí, ako na zlý titulok na prvej pozícii. Preto nestačí mať svoju stránku medzi prvými vo vyhľadávaní na určitú frázu. Aj keď ste prví, dbajte na to, aby bol názov pre čitateľa atraktívny.
Tip: Pri hľadaní tipov na relevantné kľúčové slová môžete vyskúšať aj menej známy vyhľadávač quintura.com ktorý ukazuje „oblak“ relevantných slov týkajúcich sa hľadanej oblasti.
Na tomto obrázku vidíte ako vyzerajú výsledky vyhľadávania na menej kvalitnom vyhľadávači. Už tretia pozícia je celkom „od veci“ k téme chudnutie.