Prosím vás, spravte mi malý web…

Keď som v roku 1997 robil prvé webstránky, takmer nebolo treba nič vedieť. Dnes je situácia taká, že na výrobu menšieho webu by to chcelo tím niekoľkých géniov. Tí by mali mať poruke grafika, marketéra, stratéga, psychológa, reklamného típka a v niektorých prípadoch možno aj nájomného škrtiča. Komplexita, s akou sa teraz musia vyrábať weby (aby aspoň trocha fungovali) začína byť dosť náročná.

A čo najhoršie – zadávateľ to spravidla zvonka nevidí. Laik nedokáže posúdiť, či web, ktorý mu dodávateľ dal je O.K., alebo je to len rýchlokvasený burčiak, čo už zajtra bude skysnutý.

Lenže potom za vami príde klient. Napríklad začínajúci živnostník, alebo eseróčka. Rozpočet zatiaľ neexistuje, ani peniaze vo vrecku. Ale poznáte sa osobne, ste predsa kamaráti.

Počuj…“, začne. “ty tuším robíš s tými webmi. Nespravíš mi taký nejaký malý web? Fakt, nič náročné! Pár stránok o našej firme, službách. Kontakt. Žiadny éšop, nič náročné.

V minulosti som takto párkrát už zobral kamarátšaft prácu. Sú to zvyčajne tie najhoršie zakázky aké existujú. Povedať nie je hlúpe. Zapýtať peniaze tiež. Tak kývnete.

  • Kým váš kamarát ešte nemá nič, má len abstraktnú predstavu, že čokoľvek by bolo lepšie, než nič.
  • Keďže je to kamarát, prácu nechcete odflánkuť. Naopak, dáte si záležať.
  • Keď už niečo vyrobíte, situácia sa zmení. Už začne mať názor. Niečo sa mu nepáči, bude chcieť prerábať.
  • Keďže to je zadarmo, necíti tlak na rozpočet a niekedy vymýšľa zmenu za zmenou, najmä ak ani nevie odhadnúť náročnosť niektorých úloh.
  • Čokoľvek spravíte, čoskoro sa ukáže, že by to mohlo byť lepšie. Že by mohlo zarobiť viac. Stačilo by len tuto… aha… toto trocha prerobiť. A toto pridať.
  • Býva veľký problém povedať dosť, doteraz som pre teba robil týždeň zadarmo a teraz buď skončime, alebo začni platiť.

Toľko problematika osobných vzťahov. No a teraz poďme na ten malý a jednoduchý web. Prečo by s tým mala byť nejaká veľká práca? Veď to predsa stačí dať WordPress, nejakú šablónu, napísať pár slov, cvaknúť niekoľko fotiek a je to! Či? Áno, presne tak sa to robí. Lenže zvyčajne to nie je práca na pol hodinku. Pozrime si teraz bleskový prehľad, čo v praxi znamená, ak by ste si chceli vytvoriť nový web. Práve ste si zriadili živnosť. Chcete opravovať topánky. Alebo ste masér a ponúkate svoje zázračné ruky. Chcete web.

Prvou možnosťou je odfláknuť to. Potom je to naozaj práca na hodinku.

Úlohaminúty
Zriadenie domény a hosting10
Nastavenie hostingu10
Inštalácia wordpress5
Nastavenie wordpress5
Hocijaká šablóna s dizajnom5
Nejaký text20
Spolu55

Na konci práce máte web, ktorý je. Váš kamarát nech si láme krk a robí čo chce. Väčšinou nebude vedieť nič upraviť ani zmeniť a buď vás musí žiadať o pomoc, alebo bude naštvaný, že ste kamaráti a takto mu odfláknete robotu…

Ako úplné minimum sa dá za seriózne pripravený web označiť až projekt, ktorý dá zmysel. Obchodný. Inými slovami – premení návštevníkov na platiacich zákazníkov.

Najmenej hodinu budete debatovať o tom, čo ten web vlastne má “robiť”. Aký je jeho účel. Najmä u začínajúcich živnostníkov sa zvyčajne stretávam s tým, že nemajú ani hrubú predstavu o marketingu.

Medzi internetovými marketérmi je obľúbený príklad zo South Parku, pretože dokonale vystihuje situáciu začiatočníka v biznise.

Teória úspechu zo seriálu South Park. Tam zaznela marketingová stratégia známa aj ako The Underpants Gnomes Theory Of Success. Video.

  1. V prvej fáze budeme zbierať staré spodky.
  2. Druhá fáza zatiaľ nie je jasná.
  3. Tretia fáza je zisk.

Podobne niekedy uvažuje aj začínajúci podnikateľ.

  1. Budem poskytovať službu.
  2. Neskúmam ako ju ponúknem, či je o ňu záujem.
  3. Zisk.

Nuž a rovnaká predstava potom je aj o webe.

  1. Vyrob mi nejaký web, kámo.
  2. ?
  3. Zisk.

Preto počas úvodného rozhovoru zvyčajne nestačí hodina. Skôr sa to podobá na psychoanalýzu, kým vylákate nejakú predstavu o tom, čo na webe vlastne má byť. Nakoniec z rozhovoru zvyčajne vypadnú nejaké výstupy. O čom písať, pre koho, ako získame fotografie, kto ich nafotí… Pozrime si teraz pre zaujímavosť príklad orientačnej časovej náročnosti výroby bežného malého firemného webu. Pár stránok. V zozname nie je zahrnuté všetko čo sa robí, je to skôr orientačná, minimalistická schéma.

Jasné, ak robíte tieto veci často, dostanete sa na trocha lepší čas – kopu vecí budete mať pripravených, lebo sa robia vždy rovnako. Ak s tým nerobíte takmer denne, zabijete oveľa viac času, ako píšem v príklade.

Úlohaminúty
Zriadenie domény a hosting10
Nastavenie hostingu10
Inštalácia wordpress5
Nastavenie wordpress20
Výber plug-inov20
Inštalácia plug-inov a nastavenie20
Nastavenie a výber formuláre, telefóny, majl20
SEO nastavenia pluginu10
Zriadenie a implementácia GA10
Výber šablóny20
Kúpa šablóny5
Úprava šablóny20
Výroba menu a štruktúry10
Nastavenie hornej a spodnej šasti webu10
Spolu190

Ak budete robiť sústredene a bez vyrušovania, tak zhruba za 3 hodiny práce máte postavenú hrubú kostru webu.

Prípravná fáza tvorby webu

Ak budete vyberať šablónu s kamarátom, pridajte ďalšiu najmenej hodinu rozhodovania či tú, alebo onú. Ešte horšie dopadnete, ak kamarát chce šablónu zadarmo – sú aj také, ale ťažšie sa hľadajú. Najhoršie dopadnete, ak zákazník chce za šablónu, ale predstavuje si, že ju poriadne zmení na svoje potreby. To potom vyžaduje často programátorinu a veľa úprav v kóde = ďalšie hodiny plus. To býva jednoduchšie navrhnúť dizajn na mieru.

V tejto chvíli však web nie je funkčný! Nie je v ňom nič. Je čas pridať obsah. Ale ako je to u začínajúcich firiem zvykom – nemajú nič. Niekedy ani hrubú predstavu. A tak sadnete a hovoríte spolu o tom, o čom by sa vlastne na tom webe mohlo byť. Tá práca aj tak prischne na vás, pretože s webom a písaním máte viac skúseností než obuvník / lekár / montér / masér či iný špecialista, ktorému “ten sloh fakt nikdy nešiel”.

Keby sme chceli aspoň minimálne potlačiť web smerom k rozjazdu, čas začneme počítať na hodiny. Nie na minúty. V tabuľke som napísal úplné minimum. Skôr počítajte niekoľkonásobok.

Tvorba obsahu na web

Bloková schéma tvorby obsahu webu.

Úlohahodiny
Rokovanie o čom bude web1
Zistíme kľúčové slová1
Spravíme informačnú architektúru1
Navrhneme a napíšeme 4 články4
Provizórne logo (kúpiť / kresliť / sken / retuš)1
Nemáme fotky. Fotiť, alebo vybrať a kúpiť1
Spojiť pripravený obsah a “dať” ho na web2
Overiť, či je web ok v mobiloch, počítačoch0,5
Opraviť čo nefunguje, doladiť1
Vložiť web do GWT, prípadne ďalších služieb0,5
Overiť, či všetko funguje ako má (nie, nikdy na prvý raz)1
Spolu14

Mnoho z týchto úloh je tvrdá kombinácia práce a rozmýšľania. Obe žerú čas.

  • Ak chcete spraviť návrh webu, musíte zistiť, aké kľúčové slová používajú zákazníci. To chce nahodiť hneď niekoľko nástrojov a postupne z nich vytiahnuť dáta. Preskúmať weby konkurencie. To všetko zaberie čas. Preto tá hodina je skôr symbolická. V praxi len analýza kľúčových slov bez problémov zhltne aj človekodeň a ich následné spracovanie a overenie u klienta ďalší. Ten čas ale upresní veľa podrobností aj k marketingu, takže sa to zvyčajne oplatí.
  • Následne viete spraviť informačnú architektúru, čiže “čo kde bude”. A prečo. Z tejto analýzy potom vypadnú aj články, ktoré budete pre web potrebovať. Ak by to bol bežný menší web, kde budú trebárs 4 články = stránky o firme a jej produktoch či službách, tak počítajte s tým, že jeden článok napíšete tak za hodinu. (Rozsah článku okolo 1000 slov býva primeraný.)
  • Logo. Ak máte šťastie, váš známy vám dodá hotové logo (zvyčajne na vizitke). Stačí oskenovať. No keď vidíte výsledok, aj tak bude treba ho prerobiť. Ak logo ešte neexistuje, stačil by text, ale dá sa kúpiť niečo hotové za pár dolárov. Dá sa to risknúť, ale o tom zas v inom článku. Alebo nejaké logo narýchlo navrhnete – určite bude stačiť nejaký nápis. Každopásne – od prázdneho stola až po konkrétny súbor s logom, ktorý sa dá poslať na web v správnych veľkostiach naozaj neubehne 5 minút. Skôr pár hodín. V tabuľke som napísal žartovnú jednu hodinku.
  • Ďalšia symbolická hodina potom je napísaná na fotenie. Ak treba ísť fotiť produkty, alebo pracovníkov pri poskytovaní služieb, môže to zabrať ďalší človekodeň. Za hodinu môžete vyhľadať a kúpiť pár ilustrácií vo fotobanke, ale fotobankové obrázky už nejakú veľkú dôveru zvyčajne nebudujú.
  • Po týchto prácach konečne máte v rukách všetko, čo treba. Texty napísané, fotky vyretušované. Môžete ich postupne povkladať na jednotlivé podstránky webu. Web s pár stránkami “nakŕmite” pomerne rýchlo. Dá sa počítať s hodinou, možno dvoma. Nejde len o to, že skopírujete a vložíte text. Treba ho naformátovať. Doplniť fotky, pričom každá fotka sa musí aspoň trocha popísať. To sú síce maličkosti, ale keď každá zaberie len pár minútiek, súčtom v praxi býva celé dopoludnie.
  • Zvyčajne sa totiž začnú vynárať nové ťažkosti. Text treba preformátovať inak, aby lepšie pôsobil. Fotky možno poprehadzovať a podobne.
  • Následne web treba preklikať v rôznych prehliadačoch a na pár mobiloch. Sú na to síce aj služby, ktoré to spravia automaticky, ale nenahradia reálny pohľad. Zvyčajne sa potom niečo ešte musí opraviť a doladiť.
  • Nakoniec web treba ešte vložiť do nástrojov ako je Google Search Console čo je “sekunda”, plus nejaký čas na registráciu, aktiváciu a následné vykonanie rôznych rutinných operácií.
  • Nezaškodí oznámiť existenciu webu aspoň vyhľadávaču Zoznam, prípadne v niektorých oblastiach podnikania do významného katalógu firiem.

Máme za sebou okolo 17 hodín práce, čo sú 2 pracovné dni. V praxi to trvá zvyčajne viac, najmenej dvojnásobok, ak sa to má spraviť dobre.

Mimochodom správne by v každej fáze vývoja webu malo nasledovať užívateľské testovanie. Výsledky, ale aj medzivýsledky treba ukázať aspoň pár ľuďom. Ako reagujú? Vplýva to na nich tak, ako sme plánovali? Na to zvyčajne nebýva rozpočet ani čas.

Máte hotový web. Ak to v tejto chvíli uzatvoríte a necháte tak, nič sa nestane. Na web nikto nikdy nepríde. Nik sa o ňom nedozvie.

Nakoniec vám za pár týždňov známy ešte príde vynadať, že vám a internetu veril, ale nič z toho. Jasné – veď práca práve teraz ešte len začína.

Návrh marketingovej stratégie a ďalšie kroky

Schéma stratégie webu.

Úlohahodiny
Plán marketingovej stratégie1
Nastavenie reklamného systému1
Linkbuilding2
Spísanie nejakých PR článkov3
Zriadenie komunikácií na sociálnych sieťach1
spolu8

Teraz by to chcelo spraviť plán, ako sa váš web má vlastne dostať do povedomia. Aspoň povedomia vyhľadávačov tak, aby poslali aspoň zopár ľudí aj na váš nový web.

  • Marketingový plán mini-webu spravíte asi rýchlo. Zas si na hodinku sadnete s klientom. Podľa toho, aký má rozpočet. Ak nulový, tak následný marketing bude veľmi pracný pre vás – veď robíte zadarmo, tak prečo to nevyužiť? Ak ale je rozpočet, treba nasadiť reklamu. Tá zvyčajne dokáže veľmi rýchlo a relatívne s triezvym rozpočtom odpovedať na otázku, či web bude fungovať, alebo nie. Ale ani len tú reklamu nespravíte za 5 minút. Ide o to, že ak chcete zriadiť napríklad reklamy, tak aktivácia konta znamená nielen vyťukať údaje o firme, verifikovať všetko. Nejde len o to “vraziť” nejaké inzeráty a pár kľúčových slov. Ide o to vymyslieť texty tých inzerátov a to celé sa do hodiny vopchá len v prípade, že to plánujete odfláknuť. Taká reklama bude málo účinná a veľmi drahá.
  • V ideálnom prípade je na reklamu najvýhodnejšie najať špecialistu. Skúsený PPC špecialista vám spraví návrh rýchlo a zahrnie doň veľa skúseností. Vie odhadnúť, čo môže fungovať a čo by bolo len drahé, ale neúčinné. Vie rýchlo otestovať pár variant a rýchlo vyladiť kampaň tak, aby bola efektívna.
  • Linkbuilding je ďalšia téma, na ktorú som vyčlenil žartovné 2 hodiny. Lepšie je na to najať špecialistu. Ak to spravíte zle, môže to webu trvale ublížiť.
  • Písanie PR článkov a ich publikácia tiež zaberie nejaký čas, ale nezaškodí, ak o sebe dáte vedieť. V niektorom z časopisov sa tie články potom môžu objaviť a privedú k vám možno pár nových zákazníkov. (Za PR články nepovažujem tie odfláknuté texty, ktoré sa za bagateľ dajú objednať na “PR weboch” ktoré nenavštevuje vôbec nikto a sľubujú vám skvelý SEO potenciál.)
  • V niektorých oblastiach sa hodí aktivovať aj kanály na sociálnych sieťach. Aj to zaberie čas už len ak chcete zaregistrovať účet, vyplniť tam údaje o firme, pár viet, nejaký obrázok.

Takže teoreticky sme za 3 človekodni vyrobili web, ktorý už začína žiť svojím životom. V praxi skôr potrvá týždeň až dva, ak to má dávať zmysel aj po stránke kvality. 

Kopu dôležitých vecí som ani nerátal.

  • Napríklad dnes takmer nutné regionálne SEO nastavenie. To tiež v mnohých prípadoch rozhodne o výsledkoch.
  • No a často má klient predstavu o nejakej aplikácii, kalkulačke, rezervačnom systéme, emailingu a ďaľších bežných súčastiach webu.
  • Alebo sa ukáže, že treba zaškoliť sekretárku, aby vedela robiť s nejakou časťou aplikácie a vkladeť články.

Po tejto radovánke však práca nekončí. Budete musieť vedieť povedať:

  • Kto bude komunikovať s návštevníkmi? Budú písať majly, možno cez sociálne siete. To môže byť úloha ktorá zaberie aj pár hodín týždenne. Ak je to dobre nastavené, privádza aj platiacich klientov. Takže nedá sa to odfláknuť.
  • Kto bude aktualizovať obsah na webe a ako často? Ideálne je, ak na webe občas pribúdajú nové články či ukážky. Mŕtvy web aktualizovaný v roku 2003 veľa dôvery nevybuduje.
  • Kto bude analyzovať, ako to funguje? Aká je návštevnosť?
  • Kto a ako bude evidovať, ktorí zákazníci do firmy pribudli vďaka webu?

Tieto údaje sú potrebné pre následnú analýzu ROI (či sa vám vrátili investície do projektu).

Ak viete povedať, ktorí klienti sa stali vašimi zákazníkmi vďaka webu, viete povedať, či investícia do reklamy generuje zisk, alebo stratu. Či investícia do webu dala zmysel a oplatí sa ho rozšíriť. Alebo či sa oplatí zavrieť krám a skúsiť to s niečím iným?

Po tejto analýze totiž viete povedať, ako to celé funguje a ako by sa to dalo prípadne zlepšiť.

A to je teda trocha dlhšia odpoveď na otázku, koľko stojí vyrobiť malý web. Ak to niekto chce po známosti a kamarátskej linke zadarmo, vzniká problém.

  • Odfláknuť to pre kamaráta za hodinu asi nechcete.
  • Robiť týždeň celkom zadarmo asi tiež nie.

No a pokiaľ sa vás to pýta zadávateľ ako zákazník, potom mu treba naceniť reálny rozpočet.

Dosť často sa stáva, že firmy od jednania odskočia hneď ako im poviete, že orientačný rozpočet sa pohybuje na úrovni od 1000 eur za web s niekoľkými stránkami a dohromady ničím iným. Žiadne veľké roboty, nič špeciálne. Reálnejšie číslo bude okolo 3000 eur.

Jasné, na trhu sú dodávatelia, ktorí vám sľúbia web už od 80 eur. Skúste si však overiť, čo presne za tie peniaze dostanete.