Keď som v roku 1997 robil prvé webstránky, takmer nebolo treba nič vedieť. Dnes je situácia taká, že na výrobu menšieho webu by to chcelo tím niekoľkých géniov. Tí by mali mať poruke grafika, marketéra, stratéga, psychológa, reklamného típka a v niektorých prípadoch možno aj nájomného škrtiča. Komplexita, s akou sa teraz musia vyrábať weby (aby aspoň trocha fungovali) začína byť dosť náročná.
A čo najhoršie - zadávateľ to spravidla zvonka nevidí. Laik nedokáže posúdiť, či web, ktorý mu dodávateľ dal je O.K., alebo je to len rýchlokvasený burčiak, čo už zajtra bude skysnutý.
Lenže potom za vami príde klient. Napríklad začínajúci živnostník, alebo eseróčka. Rozpočet zatiaľ neexistuje, ani peniaze vo vrecku. Ale poznáte sa osobne, ste predsa kamaráti.
"Počuj...", začne. "ty tuším robíš s tými webmi. Nespravíš mi taký nejaký malý web? Fakt, nič náročné! Pár stránok o našej firme, službách. Kontakt. Žiadny éšop, nič náročné."
V minulosti som takto párkrát už zobral kamarátšaft prácu. Sú to zvyčajne tie najhoršie zakázky aké existujú. Povedať nie je hlúpe. Zapýtať peniaze tiež. Tak kývnete.
Toľko problematika osobných vzťahov. No a teraz poďme na ten malý a jednoduchý web. Prečo by s tým mala byť nejaká veľká práca? Veď to predsa stačí dať WordPress, nejakú šablónu, napísať pár slov, cvaknúť niekoľko fotiek a je to! Či? Áno, presne tak sa to robí. Lenže zvyčajne to nie je práca na pol hodinku. Pozrime si teraz bleskový prehľad, čo v praxi znamená, ak by ste si chceli vytvoriť nový web. Práve ste si zriadili živnosť. Chcete opravovať topánky. Alebo ste masér a ponúkate svoje zázračné ruky. Chcete web.
Prvou možnosťou je odfláknuť to. Potom je to naozaj práca na hodinku.
Úloha | minúty |
Zriadenie domény a hosting | 10 |
Nastavenie hostingu | 10 |
Inštalácia wordpress | 5 |
Nastavenie wordpress | 5 |
Hocijaká šablóna s dizajnom | 5 |
Nejaký text | 20 |
Spolu | 55 |
Na konci práce máte web, ktorý je. Váš kamarát nech si láme krk a robí čo chce. Väčšinou nebude vedieť nič upraviť ani zmeniť a buď vás musí žiadať o pomoc, alebo bude naštvaný, že ste kamaráti a takto mu odfláknete robotu...
Ako úplné minimum sa dá za seriózne pripravený web označiť až projekt, ktorý dá zmysel. Obchodný. Inými slovami - premení návštevníkov na platiacich zákazníkov.
Najmenej hodinu budete debatovať o tom, čo ten web vlastne má "robiť". Aký je jeho účel. Najmä u začínajúcich živnostníkov sa zvyčajne stretávam s tým, že nemajú ani hrubú predstavu o marketingu.
Medzi internetovými marketérmi je obľúbený príklad zo South Parku, pretože dokonale vystihuje situáciu začiatočníka v biznise.
Teória úspechu zo seriálu South Park. Tam zaznela marketingová stratégia známa aj ako The Underpants Gnomes Theory Of Success. Video.
Podobne niekedy uvažuje aj začínajúci podnikateľ.
Nuž a rovnaká predstava potom je aj o webe.
Preto počas úvodného rozhovoru zvyčajne nestačí hodina. Skôr sa to podobá na psychoanalýzu, kým vylákate nejakú predstavu o tom, čo na webe vlastne má byť. Nakoniec z rozhovoru zvyčajne vypadnú nejaké výstupy. O čom písať, pre koho, ako získame fotografie, kto ich nafotí... Pozrime si teraz pre zaujímavosť príklad orientačnej časovej náročnosti výroby bežného malého firemného webu. Pár stránok. V zozname nie je zahrnuté všetko čo sa robí, je to skôr orientačná, minimalistická schéma.
Jasné, ak robíte tieto veci často, dostanete sa na trocha lepší čas - kopu vecí budete mať pripravených, lebo sa robia vždy rovnako. Ak s tým nerobíte takmer denne, zabijete oveľa viac času, ako píšem v príklade.
Úloha | minúty |
Zriadenie domény a hosting | 10 |
Nastavenie hostingu | 10 |
Inštalácia wordpress | 5 |
Nastavenie wordpress | 20 |
Výber plug-inov | 20 |
Inštalácia plug-inov a nastavenie | 20 |
Nastavenie a výber formuláre, telefóny, majl | 20 |
SEO nastavenia pluginu | 10 |
Zriadenie a implementácia GA | 10 |
Výber šablóny | 20 |
Kúpa šablóny | 5 |
Úprava šablóny | 20 |
Výroba menu a štruktúry | 10 |
Nastavenie hornej a spodnej šasti webu | 10 |
Spolu | 190 |
Ak budete robiť sústredene a bez vyrušovania, tak zhruba za 3 hodiny práce máte postavenú hrubú kostru webu.
Ak budete vyberať šablónu s kamarátom, pridajte ďalšiu najmenej hodinu rozhodovania či tú, alebo onú. Ešte horšie dopadnete, ak kamarát chce šablónu zadarmo - sú aj také, ale ťažšie sa hľadajú. Najhoršie dopadnete, ak zákazník chce za šablónu, ale predstavuje si, že ju poriadne zmení na svoje potreby. To potom vyžaduje často programátorinu a veľa úprav v kóde = ďalšie hodiny plus. To býva jednoduchšie navrhnúť dizajn na mieru.
V tejto chvíli však web nie je funkčný! Nie je v ňom nič. Je čas pridať obsah. Ale ako je to u začínajúcich firiem zvykom - nemajú nič. Niekedy ani hrubú predstavu. A tak sadnete a hovoríte spolu o tom, o čom by sa vlastne na tom webe mohlo byť. Tá práca aj tak prischne na vás, pretože s webom a písaním máte viac skúseností než obuvník / lekár / montér / masér či iný špecialista, ktorému "ten sloh fakt nikdy nešiel".
Keby sme chceli aspoň minimálne potlačiť web smerom k rozjazdu, čas začneme počítať na hodiny. Nie na minúty. V tabuľke som napísal úplné minimum. Skôr počítajte niekoľkonásobok.
Bloková schéma tvorby obsahu webu.
Úloha | hodiny |
Rokovanie o čom bude web | 1 |
Zistíme kľúčové slová | 1 |
Spravíme informačnú architektúru | 1 |
Navrhneme a napíšeme 4 články | 4 |
Provizórne logo (kúpiť / kresliť / sken / retuš) | 1 |
Nemáme fotky. Fotiť, alebo vybrať a kúpiť | 1 |
Spojiť pripravený obsah a "dať" ho na web | 2 |
Overiť, či je web ok v mobiloch, počítačoch | 0,5 |
Opraviť čo nefunguje, doladiť | 1 |
Vložiť web do GWT, prípadne ďalších služieb | 0,5 |
Overiť, či všetko funguje ako má (nie, nikdy na prvý raz) | 1 |
Spolu | 14 |
Mnoho z týchto úloh je tvrdá kombinácia práce a rozmýšľania. Obe žerú čas.
Máme za sebou okolo 17 hodín práce, čo sú 2 pracovné dni. V praxi to trvá zvyčajne viac, najmenej dvojnásobok, ak sa to má spraviť dobre.
Mimochodom správne by v každej fáze vývoja webu malo nasledovať užívateľské testovanie. Výsledky, ale aj medzivýsledky treba ukázať aspoň pár ľuďom. Ako reagujú? Vplýva to na nich tak, ako sme plánovali? Na to zvyčajne nebýva rozpočet ani čas.
Máte hotový web. Ak to v tejto chvíli uzatvoríte a necháte tak, nič sa nestane. Na web nikto nikdy nepríde. Nik sa o ňom nedozvie.
Nakoniec vám za pár týždňov známy ešte príde vynadať, že vám a internetu veril, ale nič z toho. Jasné - veď práca práve teraz ešte len začína.
Schéma stratégie webu.
Úloha | hodiny |
Plán marketingovej stratégie | 1 |
Nastavenie reklamného systému | 1 |
Linkbuilding | 2 |
Spísanie nejakých PR článkov | 3 |
Zriadenie komunikácií na sociálnych sieťach | 1 |
spolu | 8 |
Teraz by to chcelo spraviť plán, ako sa váš web má vlastne dostať do povedomia. Aspoň povedomia vyhľadávačov tak, aby poslali aspoň zopár ľudí aj na váš nový web.
Takže teoreticky sme za 3 človekodni vyrobili web, ktorý už začína žiť svojím životom. V praxi skôr potrvá týždeň až dva, ak to má dávať zmysel aj po stránke kvality.
Kopu dôležitých vecí som ani nerátal.
Po tejto radovánke však práca nekončí. Budete musieť vedieť povedať:
Tieto údaje sú potrebné pre následnú analýzu ROI (či sa vám vrátili investície do projektu).
Ak viete povedať, ktorí klienti sa stali vašimi zákazníkmi vďaka webu, viete povedať, či investícia do reklamy generuje zisk, alebo stratu. Či investícia do webu dala zmysel a oplatí sa ho rozšíriť. Alebo či sa oplatí zavrieť krám a skúsiť to s niečím iným?
Po tejto analýze totiž viete povedať, ako to celé funguje a ako by sa to dalo prípadne zlepšiť.
A to je teda trocha dlhšia odpoveď na otázku, koľko stojí vyrobiť malý web. Ak to niekto chce po známosti a kamarátskej linke zadarmo, vzniká problém.
No a pokiaľ sa vás to pýta zadávateľ ako zákazník, potom mu treba naceniť reálny rozpočet.
Dosť často sa stáva, že firmy od jednania odskočia hneď ako im poviete, že orientačný rozpočet sa pohybuje na úrovni od 1000 eur za web s niekoľkými stránkami a dohromady ničím iným. Žiadne veľké roboty, nič špeciálne. Reálnejšie číslo bude okolo 3000 eur.
Jasné, na trhu sú dodávatelia, ktorí vám sľúbia web už od 80 eur. Skúste si však overiť, čo presne za tie peniaze dostanete.
Ponúkam vám služby:
PR články, e-booky, príspevky na sociálne siete.
Spracovanie fotografií, videa a podcastov
Tvorbe názvu, značky, loga, či sloganu.