Prispôsobte web potrebám návštevníka

Pri tvorbe webu myslite na to, čo môže chcieť návštevník. Ak to viete, tak to spravte dobre viditeľné. Ak predávate tovar, tak by návštevník mal dostať „na oči“ najpredávanejšie položky. S cenami a s informáciou, kedy ich dostane, ak ich kúpi.

Návštevníka v obchode zvyčajne zaujíma či máte tovar, ktorý on chce, a koľko stojí. Máte tovar na sklade? Ako rýchlo mu ho pošlete? Ak návštevníka zaujmete, potom bude o kúpe uvažovať. Možno si prezrie technické parametre daného produktu, za akých podmienok ho predávate, či poskytujete záruku, či kuriér nebude drahý a podobne.

Tvorte web očami zákazníka

V marketingu platí základné pravidlo: vždy myslieť tak, ako zákazník. Čím viac budete svoj biznis vidieť očami zákazníka, tým úspešnejší budete vo svojom podnikaní.

Nepotrebné a potrebné informácie pre zákazníka

Občas vidíme mechanické transponovanie organizačnej štruktúry firmy do webových stránok. Firma má možno riaditeľstvo, obchodný úsek, mzdové, ekonomické, marketingové a právne oddelenie. Ale tieto informácie zákazníka nemajú prečo zaujímať.

Sústreďte sa len na to, čo zaujíma návštevníkov

Chcete, napríklad, predávať tenisky pre tínedžerov. Čo zaujíma vašich návštevníkov? Rýchlo zistíte, že mladí nevyhľadávajú reťazec „tenisky pre tínedžerov“.  Hľadajú často slovné spojenie „tenisky hip-hop“. Keďže ich hľadajú, asi ich aj kúpia. Vytvorte teda web s ponukou tenisiek, aké nosia hip-hoperi.

Myslieť ako zákazník pri tvorbe webu znamená overiť si, ako naozaj vaši potenciálni zákazníci tovar hľadajú. Najlepšie si to ukážeme na príklade z občianskej inzercie.

Pozrime sa teraz na tento prístup na trocha konkrétnejšom príklade. Budeme hovoriť o slovách kúpa – predaj.

Kúpa či predaj?

Keď chcem predať mačku, v inzeráte uvediem „predám bielu mačku“. Čo iné by som mal napísať? Myslím ako predajca a v prostredí inzertného webu netreba uvažovať, ako návštevník.

Ale ja chcem, aby môj inzerát našiel aj niekto vo vyhľadávači. Chcem, aby každý záujemca o mačku našiel môj inzerát. Ten človek asi vôbec nevie, že existuje nejaký inzertný web. Nepríde naň hľadať. On začne hľadať na Google. Chcem, aby sa môj inzerát zobrazil aj vo výsledkoch vyhľadávania Google.

Ako myslí a čo urobí človek, ktorý prichádza na internet so zámerom kúpiť si mačku? Naťuká do Google „kúpim mačku“. Slovné spojenie „kúpim mačku“ ho však neprivedie na môj inzerát s textom „predám mačku“. Čo s tým?

Ak chcem predať mačku, mohol by som uvažovať o takej formulácii inzerátu, ktorá by obsahovala obidve slovné spojenia, teda že predám aj kúpim mačku. Môj inzerát by bol síce obšírnejší, ale obsahoval by obe slovné spojenia. Napríklad:

Predám mačku. Je tu niekto kto si práve hovorí „kúpim mačku“? Super, ak chcete kúpiť mačku, potom ste na správnej adrese. Ja mačku predám. Je to biela mačka, parametre má štandardné. Má dvojnásobný počet labiek ako očí a polovičný počet chvostov v porovnaní s počtom uší. Fúzikov má nepočítane po oboch stranách zobáčika. 🙂 Ak chcete kúpiť mačku, napíšte mi na… Predám túto mačku za 30 €. Kto sa pýtate prečo predám mačku, je to preto, že cestujem na rok do zahraničia.“

Viem, taký text vyzerá trocha nezvyklo. Obsahuje však tie kľúčové slová, ktoré zaistia, aby váš inzerát mal šancu nájsť človek, ktorý chce kúpiť mačku. Či už bude hľadať predaj mačky, alebo kúpu mačky, môj inzerát by mal objaviť vo výsledkoch.

Ak budete brať do úvahy, ako myslí ten, kto chce nájsť vaše služby a ako ich asi bude hľadať, máte podstatne vyššiu šancu na úspech. Viac o tejto téme si povieme v časti o budovaní informačnej architektúry a štruktúry vášho webu.

Riešte problémy vašich zákazníkov

Spomeniem aspoň dva problémy, ktoré potrebujete pri práci s internetom ošetriť – problém s názvami produktov a problém s gramatikou.

Ako na názvy produktov

Aby bol názov zaujímavý, v internetových časopisoch sa často volia expresívne výrazy.

  • Keď prišli na trh digitálne fotoaparáty, ktoré boli ploské a tvarom a veľkosťou pripomínali kreditnú kartu, časopisy prinášali články typu „Štíhly trpaslík“.
  • Sedemnásťpalcový LCD monitor bol štíhly a redaktori sa predháňali v duchaplnostiach. Šup – už ste tu mali článok „Štíhla sedemnástka“.

Z hľadiska čítanosti papierového časopisu je to určite výborný nápad. Na internete je to problém. Pod pojmom „štíhly trpaslík“ bude málokto hľadať fotoaparát.

Pomenovanie musí byť „korektné“ z hľadiska presného typového označenia. Ak je to výrobok, mal by byť presne popísaný – číslo, názov, výrobca a podobne, so správnou gramatikou. Nepoužívajte expresívne výrazy, nepopisujte produkt básnicky, efektne, ani opisne. Názov článku je z pohľadu vyhľadávača jeden z najvýznamnejších prvkov, má najväčšiu váhu.

Problém je, že ľudia môžu niekedy výrobok hľadať nesprávnym slovným spojením, alebo nevedia, ako presne napísať odborný názov. Pred rokmi sme vyrábali web o psoch plemena hovawart. Rýchlo sme zistili, že je mnoho ľudí, ktorí by tento web radi navštívili. Nevedia ale, ako sa správne píše slovo hovawart. Kde má byť „v“, kde „w“, alebo ako to vlastne majú napísať.

Pohľad na to, ako rôzne hľadajú ľudia slovo hovawart.

Táto i ďalšie tabuľky ukazujúce, ako ľudia hľadajú sú vytvorené v nástroji Google Adwords. Nájdete ho na adrese

adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

Pomocou tohto nástroja si môžete pomerne presne overiť, ako ľudia na internete hľadajú to, čo vás zaujíma. Vaše služby, produkty, vaše informácie. V tejto chvíli nás zaujíma len situácia, keď veľa ľudí hľadá váš výrobok nesprávnym spôsobom. Je výhodné taký stav nejako ošetriť. Ako na to? Čítajte ďalej. Najskôr však preberiem ešte ďalšie situácie, ktoré môžu viesť k tomu, že ľudia hľadajú nesprávne slová.

Problémy s gramatikou

Typickým problémom môžu byť gramatické chyby. Predávate napríklad knihy a ponúkate titul od Roberta Kiyosakiho. Akokoľvek je tento autor svetoznámy a píše bestsellery, nemusí každý návštevník internetu presne vedieť, ako sa jeho priezvisko správne píše. Pre zaujímavosť som sa pozrel, ako hľadajú toto meno návštevníci v období leta 2010.

  • kiosaki              (hľadá okolo 130 ľudí denne)
  • kiyosaki            (správne to hľadá okolo 30 ľudí denne)
  • kyosaki             (hľadá okolo 20 ľudí denne)
  • kyiosaki            (hľadá okolo 8 ľudí denne)

Máte kníhkupectvo? Skúste na vašu stránku napísať článok o tom, že toto meno je pre našinca nezvyklé. O tom, že ľudia ho často píšu chybne + napíšte pár príkladov. Máte potom šancu predbehnúť vašu konkurenciu.

Toto je len príklad. Google pri známych frázach, ako svetoznáme meno automaticky ponúka opravu. V menej známych segmentoch môžete týmto spôsobom získať konkurenčnú výhodu vy.

Problém mávajú aj návštevníci, ktorí pri písaní nerozlišujú medzi tvrdým „y“ a mäkkým „i“. Hoci títo ľudia môžu na prvý pohľad pôsobiť ako negramotní, nemusí to tak byť. Poznáme ľudí, ktorí sú vysokoškolsky vzdelaní, ale gramatika sa na nich akosi nenalepila. Aj z roztržitosti sa môže pritrafiť, že ypsilon nepríde vždy tam, kam patrí.

Hrubých chýb vo vyhľadávaní je pomerne malé percento. Skúste si overiť, koľko ľudí hľadá vašu firmu, produkty, alebo službu s hrúbkou. „Pravnicke sluzbi“ hľadá denne jeden človek verzus 45 ľudí, ktorí gramatiku poznajú. Frázu „TV Markýza“ hľadajú dvaja chybne a 150 ľudí správne.

Návštevníci robia aj preklepy. Typické písmená pre preklepy sú „y“ a „z“.

Mnoho ľudí sa dostane k cudziemu počítaču a nevšimnú si, že na jeho klávesnici sú tieto dve písmená prehodené. Namiesto slova zoznam, napíšu „yoynam“

Ak predvídate tieto možné chyby, môžete ich na svojom webe ošetriť.

Percento takýchto chýb je malé. Ale v menšej firme môže byť každý návštevník navyše vítaný.

Ako ošetriť chybne vyhľadávané slová?

Zriaďte si na svojom webe jednu stránku, ktorá by mohla mať názov „bežné chyby“. Napíšte článok o tom, s akými preklepmi sa zvyknete stretávať.  Rozhodujúce je, aby sa návštevník dostal práve na váš web. A to aj napriek tomu, že spravil chybu. To je príklad, keď pri optimalizácii webu myslíte za návštevníka. Odhadnite, aké chyby by mohol spraviť a vyriešite vzniknutý problém za neho.