Firemná webová stránka môže plniť viaceré funkcie, čo záleží od cieľov. Pozrime sa na prehľad možností, ako rôzne sa dá využiť webstránka.
Web ako výklad
Web môže plniť funkciu výkladu. Či máte predajňu, alebo ponúkate službu, web stránka vám bude slúžiť ako „vchod“, vstup do predajne. Akú funkciu má výklad? Výklad na ulici by mal okoloidúceho zaujať a vlákať do predajne.
Výklad jasne ukáže o aký obchod ide, aký tovar tam môžeme kúpiť. Ak obchod predáva odevy, vo výklade budú figuríny, na ktorých bude vidieť, či predáva dámske kostýmy, alebo športové oblečenie. Budú tam cenovky, aby okoloidúci videl, v akej cenovej relácii sa tovar pohybuje. Prípadne uvidíte aktuálny oznam, že prebieha výpredaj letného oblečenia.
Tieto funkcie by mala na prvý pohľad plniť každá jedna internetová stránka na firemnom webe.
Web ako predajca
Návštevník sa na internete správa rovnako, ako po vstupe do nákupného centra. Možno niečo hľadá. Alebo sa len obzerá. Možno sem zablúdil a zabíja čas. Prezerá si stránky, kliká, premiestňuje sa z webu na web. Pritom možno rozmýšľa o niečom úplne inom, ako o tom, čo vidí. Možno pritom počúva správy, alebo jedným okom sleduje film na druhom monitore počítača. Preto by mal firemný web návštevníka zaujať. Potom možno aj prilákať do obchodu (ako výklad) a presvedčiť svojou prezentáciou (ako komunikujúci predavač).
Web by mal plniť tieto funkcie takmer okamžite. Návštevník by mal v priebehu troch sekúnd mať úplne jasno, kam sa dostal. Ak predávate klince, okamžite mu má byť jasné, že sa dostal na webovú stránku železiarstva. Nemal by rozmýšľať, či sa dostal na zábavný server alebo server technického dizajnu.
Web ako obal i obsah produktu
Web môže slúžiť ako obal produktu – výrobku, alebo služby. Aby sme rozlíšili fyzický obal a internetový obal, uvediem príklad z kamenného kníhkupectva.
V kníhkupectve si často knihu všimnete podľa jej obálky. Môžete ju chytiť do rúk. Prezrieť, poťažkať si ju. Prípadne si prelistujete pár strán. Kúsok si aj prečítať. Nakoniec sa rozhodnete, či ju kúpite alebo nekúpite.
V internetovom kníhkupectve knihu často nájdete podľa obsahu cez vyhľadávač. Nie podľa názvu, alebo obálky. Web stránka musí nahradiť fyzický kontakt čitateľa s danou knihou. Musí mu sprostredkovať tento zážitok inak. Musí to proste celé dobre vyzerať – to je náhrada za obal knihy.
Web ako nástroj budovania dôvery
Dôvera je základom obchodu, preto si zaslúži vašu prioritnú pozornosť. Ešte sa k nej preto vrátime podrobne od strany 35.
Web ako náhrada za kamennú predajňu
Nepotrebujete budovať predajňu v meste, ak chcete predávať tovar. Stačí mať internetový obchod.
Web ako vyhľadávač nových a potenciálnych zákazníkov
Firemný web môže slúžiť aj ako nástroj na vyhľadávanie nových zákazníkov, či klientov. Pomocou internetu vás môžu nájsť aj ľudia, ktorí by sa o vás iným spôsobom nikdy nemuseli dozvedieť.
Web ako vyhľadávač zamestnancov
Vhodne sformulovaná ponuka na pracovnú pozíciu je trvale prístupná a web vás môže spojiť s vašimi budúcimi spolupracovníkmi.
Web ako nástroj reklamy, alebo reklamná plocha
Často môže byť web lacnejším a efektívnejším reklamným kanálom, ako štandardné reklamné formáty. Mnohé firmy, po zriadení webovej stránky prestali inzerovať v časopisoch. Zistili, že cez internet im prichádza dostatočné množstvo zákazníkov. Nemusia už platiť plošnú reklamu.
Web ako informátor
Ak takto využijete web, uľahčíte prácu sekretárky či oddelenia, ktoré má na starosti informovanosť zákazníkov. Na webe lekára si pacienti môžu nájsť informácie, vďaka ktorým pacient ušetrí čas a odbremení sa vyťaženosť zdravotnej sestry.
Web ako nástroj na udržiavanie vzťahu so zákazníkom
Pomocou webu môžete pravidelne komunikovať so zákazníkmi. Môžete im dávať rady, ako využívať vaše výrobky, poskytovať servis, technickú podporu, pripomínať sa, pomáhať...
Web ako nástroj demonštrácie odbornosti
Na webe môžete prezentovať svoje odborné vedomosti. Môžete publikovať články, alebo technické riešenia, ukázať, čo všetko vo vašej firme dokážete.
Web ako tvorca komunity
Na vašom webe sa môže vytvárať komunita ľudí. Tí sa vo vašej firme alebo s vašimi produktmi dobre cítia. Možno im pomáhajú, alebo ich uznávajú. Ich vzájomná komunikácia je prospešná pre všetkých.
Web ako testovacie laboratórium marketingu
Môžete ľuďom dávať otázky, sledovať okamžité reakcie zákazníkov. Môžete si otestovať, ktorá forma reklamy bude najúčinnejšia. Na webe je jednoduché merať účinnosť marketingových stratégií.
Web ako prvá línia kontaktu s médiami
Médiá sa môžu rozhodnúť, že o vás, alebo o vašom výrobku chcú niečo napísať. Je výhodné, ak si na vašom webe nájdu oficiálne podklady. Ilustračné fotografie produktov, logá, technickú dokumentáciu a podobne.
Web ako aktualizovaný cenník
Web môže slúžiť tiež ako určitý aktualizovaný cenník, alebo ako katalóg.
...ale nechcite všetko naraz!
Web nemôže plniť všetky funkcie rovnako dobre a naraz. Preto vám odporúčam, profilujte ho. Nech plní dve-tri funkcie, ale perfektne.