Je podnikanie na internete perspektívne?

Spočiatku bolo na internet pripojených málo ľudí. Postupne sa pridávali zvedaví a počítačovo orientovaní. Tí sú i dnes ochotní skúšať nové technológie, alebo nové informácie. Internet spočiatku vyžadoval mnohé znalosti a zručnosti. S postupujúcim časom sa internet stáva jednoduchším, lacnejším a dostupnejším.

Dnes už na ňom nájdete veľa ľudí aj bez technických znalostí. Rýchlo pribúdajú nové skupiny používateľov. Čím viac ľudí internet používa tým viac ho používajú aj ľudia, ktorí o ňom ešte nedávno nahlas pochybovali. Na internet sú dnes pripojení mnohí produktívni ľudia. Gramotní, zamestnaní, solventní, aktívni. Internetové prostredie to je veľká masa ľudí, ktorí internetovému dianiu venujú pozornosť neraz aj niekoľko hodín denne. Mnohí začínajú opatrne „presedlávať“ z televízie na internet. Internet sa už berie ako samozrejmosť. Na internete si hľadáme dodávateľov a kupujeme od nich. Pred kúpou tovaru či služby na internete hľadáme recenzie či názory na produkty u užívateľov. Internet teda je prostredie, kde sa dnes mnohí ľudia rozhodnú či niečo kúpia a aj od koho to kúpia.

Príklad: Chcem si kúpiť videokameru. Skôr než pôjdem do obchodu, najprv cez internet nahliadnem do internetových diskusných skupín. Budem skúmať: Čo o tejto kamere píšu jej existujúci užívatelia? Sú s ňou spokojní? Neodporúčajú kúpiť niečo iné? Neobjavila sa nejaká chyba, ktorá by ma odradila od kúpy? Namiesto čítania superlatívov výrobcu kamery v katalógu idem na internet a rýchlo zistím, či tá kamera je naozaj dobrá.

Na internete ľudia hľadajú aj kontakty.

Príklad: Ak chcem nájsť kľúčovú službu, nebudem predsa chodiť po meste. Idem na internet, nájdem na ňom firmu v blízkom okolí a potom tam zavolám, alebo tam idem osobne. Taký je trend.

Ak o sebe na internete nedáte vedieť, predbehnú vás firmy, ktoré sa na internete správne zviditeľnia. Príchod informačnej doby znamená potrebu získavania informácií.

Ako veľa peňazí treba na začiatok?

To záleží na tom, čo viete a čo plánujete.

Nemám peniaze, ale mám nápad

To je ideálna pôda pre začínajúcich tvorcov webov, pre začínajúceho živnostníka. Kto má vedomosti o technológiách a dokáže urobiť web, môže s takmer nulovými nákladmi vytvoriť internetový projekt. Na internete sa totiž dá začať aj s minimom peňazí, ale potom musíte veľa vedieť. Využívajte svoje nápady a priebežne sa učte, ako ich realizovať!

Mám peniaze, ale nemám nápad

Peniaze nestačia. Neopakujte po iných to, čo už na internete existuje. Ak investujete peniaze na nesprávnom mieste, neprinesie to efekt. Skôr než začnete investovať, mali by ste vedieť „čo presne chcete“. S dobrým finančným zázemím môžete odštartovať smelé projekty.

Nejde totiž o peniaze, ale o nápad

Ak sa človek internetu nevenuje, nemá ani predstavu, ako by sa dal využiť. Je bežné, že majiteľ firmy alebo manažér sa skôr venujú obchodovaniu, ako počítačom. Ak sa však internetu nevenujete, nedostanete ani nápad, ako ho využiť v svojom podnikaní. Potom vidíme, ako vznikajú weby doslova bez nápadu. Weby typu „internetová prezentácia firmy“. Asi viete, ako málo ľudí sa zaujíma o firemné prezentácie.

Chcete vytvoriť niečo zaujímavejšie?

  1. Stanovte si ciele. To je vaša prvá úloha. Čo chcete dosiahnuť? Stanovte merateľné ciele. Na internete môžete ľahko testovať, či stratégia ktorú ste zvolili je účinná.
  2. Stanovte rozpočet. Web sa dá vyrobiť aj lacno, ak máte dostatok vedomostí. Ak ich nemáte, môžete váš rozpočet rozdeliť na tretiny. Tretinu investujte do technologickej prípravy webu. Do programovania, webhostingu, dizajnu… Druhú tretinu rozpočtu použite na tvorbu obsahu. Písanie textov, fotografie, publikovanie dát, technických údajov, výroby rôznych materiálov na stiahnutie. Tretiu tretinu rozpočtu si rezervujte na propagáciu webu po jeho spustení. Toto rozloženie môžete zmeniť, je to len orientačný návrh.
  3. Zabezpečte návštevníkom pohodlie. Ak vytvoríte web, ktorého výroba príliš nenaruší vaše pohodlie, tento web vám zvyčajne veľa nezarobí. Pohodlie musí mať návštevník, nie tvorca webu.

Keď je webová stránka dobre pripravená, tak je pre návštevníka jednoduchá a pohodlne sa mu ovláda. Ale to, čo je jednoduché a pohodlné pre návštevníka vzniklo väčšinou náročným procesom, nepohodlným pre jeho tvorcu. Pri tvorbe webu preto musíte rozmýšľať, testovať, skúšať, hľadať a redukovať. A to je nepohodlné. Našťastie sa to ani mnohým vašim konkurentom nebude chcieť robiť. Tak máte šancu predbehnúť ich.

Delegujte prácu, nie myslenie

Majiteľ môže prácu na internetovom projekte delegovať do rúk špecialistom. V jednej oblasti je však majiteľ, či projektový manažér nenahraditeľný. V určení cieľov a stratégie. To nemôžete delegovať na nikoho. Pri určení stratégie vám síce môžu pomáhať konzultanti, ale konečné rozhodnutia sú len vašou úlohou. Rozmýšľanie nedelegujte.

Taktické kroky môžete delegovať svojmu pracovnému tímu a dať im úplnú voľnosť. O tom, ako web bude vyzerať by mal rozhodnúť špecialista na dizajn, nie vy.

Vytvorte pracovný tím. Časy Leonarda da Vinciho na internete skončili niekedy na prelome tisícročí. Vtedy schopný človek vystačil aj sám. Nemusel sa s nikým radiť a mohol vzniknúť výborný projekt. V súčasnosti je už konkurencia na internete príliš tvrdá.

Vy ste stratég, manažér, ktorý príde s nápadmi. Vy určíte, čo chcete dosiahnuť. Budete potrebovať dizajnéra. Taktiež „spisovateľa“, ktorý sa vyzná v písaní textov na web. Často budete potrebovať aj fotografa, marketéra, človeka z reklamnej branže, programátora a podobné profesie.

Nevyrábajte web za každú cenu

Nevyrábajte web, ak neviete presne načo vám vlastne bude. Pokiaľ niečo od webu očakávate, potom to robte vážne, so stratégiou, s presnými zámermi a cieľmi. Má vám generovať zisk? Dôveru? Návštevníkov? Má nahradiť printovú reklamu? Stanovte, čo očakávate a ako sa vaše očakávania budú následne merať. Až potom príde na rad otázka, ako na to.