Analýza kľúčových slov pre prax

Človek, ktorý niečo chce nájsť, väčšinou vie čo chce. Otvorí si napríklad Google a naťuká tam „oprava obuvi“. Odklepne a dostane okolo 150-tisíc výsledkov. Samozrejme, že začne skúmať od prvých stránok. Navyše používateľ Google už vie, že medzi prvými bývajú naozaj kvalitnejšie výsledky. Čo to pre vás marketérov znamená? Čím vyššie vo výsledkoch vyhľadávania bude vaša firma, tým väčšiu návštevnosť bude mať vaša stránka.

To je teoretický údaj, ktorý väčšinou platí, hoci sú aj výnimky. Neskôr si ukážeme, že ak máte dobre zvolený názov stránky, môžete mať vyššiu návštevnosť aj na tretej pozícii. Stačí, ak stránky na prvej a druhej pozícii majú mizerný názov.

Príklad: Ak skúsite hľadať „chudnutie“, na prvom mieste nájdete môj web chudnutie-ako.sk. Mojim marketingových cieľom je, aby ľudia našli web o chudnutí, pretože na ňom nájdu informácie, ktoré potrebujú. Keby môj web bol na desiatom mieste, málokto by ho objavil. Ľudia sú pohodlní. Kliknú na prvé dva, tri, štyri odkazy a väčšinou tam už nájdu, čo hľadali. Obvykle ich už viac nezaujíma. Preto je dobré byť vo vyhľadávaní medzi prvými.

Konkurenčné kľúčové slová

Ak chcete osloviť nezamestnaných, bolo by neefektívne zaplatiť listovú kampaň, v ktorej by každému občanovi štátu bol zaslaný ponukový list. Dokonca by nemalo zmysel, keby ste mali adresár všetkých nezamestnaných. Stačí na miestnom úrade práce zavesiť inzerát. Tam zvyčajne chodia nezamestnaní. Aj to len tí aktívni (lebo tam vôbec idú) a sú zblízka (lebo tam patria). Podobne uvažujte aj pri návrhu informačnej architektúry vašich stránok.

  • Je neefektívne bojovať o všeobecné a konkurenčné slová.
  • Zamerajte sa na presne cielené, málo konkurenčné slová.

Viem, to závisí aj od oblasti v akej podnikáte. Pri opravovni obuvi by ste mohli byť vo výsledkoch vyhľadávania za pár týždňov prví takmer bez použitia optimalizačných techník. V tomto segmente je na internete málo stránok a skoro všetky sú spravené skôr zle, ako dobre. Stačí spraviť normálnu, kvalitnú stránku a „zvalcujete“ trh. Pokiaľ si však zvolíte nejakú lukratívnu oblasť, bude to ťažšia úloha. S priemerným riešením už nevystačíte. Je náročné dostať sa na prvé miesto vo vyhľadávaní všeobecného kľúčového slova. Efektívne je mať dobrú pozíciu na kľúčové slovo, ktoré hľadá síce málo ľudí, ale tí už presne vedia, čo chcú. A tieto pozície ešte mnohý konkurent neobjavil.

Predávam svoju knihu Ako dosiahnuť úspech.

  • Návštevník, ktorý hľadá slovo „úspech“ môže chcieť všeličo, ale či mu predám svoju knihu, to naozaj neviem.
  • Návštevník, ktorý hľadá slová „kniha úspech“ sa už mojím zákazníkom stane oveľa ľahšie. On hľadá knihu o úspechu, ja jednu takú predávam.

Najmenej návštevníkov hľadá frázu „úspech kniha veselý“. Je ich málo, ale možno polovica z nich si moju knihu kúpi, pretože presne to hľadali. (Ostatní si ju prečítajú na internete zadarmo. )