Weby donaha! Pozrite si, čo konkurencia donedávna skrývala

Ešte donedávna sme weby vyrábali v úplnom utajení. Vymysleli sme si stratégiu, spravili sme web. Nikto nevedel odhadnúť, či to je úspešný, alebo neúspešný projekt. Boli síce niektoré signály (Alexa Rank a podobné) ale tieto služby nevedeli povedať prakticky nič o návštevnosti, ani stratégii. V poslednej dobe sa situácia značne mení.

Pribúdajú služby, ktoré vám o konkurentoch vedia povedať niekedy až nepríjemne veľa. Služby ako Ahrefs, Semrush sú známe. Žiaľ, na menších slovenských weboch často nemajú kapacitu získať podrobnejšie údaje.

Preto sa teším (aj neteším) že vzniká služba zacielená na slovenský trh. Je to nástroj z dielne semor.sk (áno, ide o rozšírenie známeho českáho systému s rovnakým názvom). Na ukážku si môžete službu vyskúšať bezplatne tu stačí ak tam vložíte doménu, ktorá vás zaujíma. V bezplatnej verzii však je dosť veľa obmedzení, takže uvidíte len časť dát.

Akým spôsobom tieto dáta môžete využiť? Možností je viacero. Môžete sa inšpirovať kľúčovými slovami konkurencie. Alebo posúdiť, kde konkurenčný web má slabiny a vy môžete “zaútočiť” práve v oblasti, ktorú konkurent nemá podchytenú.

  • Pri návrhu a výrobe webu pre klienta sa teda môžem rýchlo zorientovať v situácii. Ako sa darí jeho súčasným konkurentom? Čo robia zle? Čo dobre? To všetko vidím a môžem použiť ako “zbraň” pre svojho klienta. Často sa potom stane, že klientov web predbehne konkurenčné projekty.
  • Avšak, ovšem, ale, nýbrž, anyway: rovnako ľahko si potom aj moja konkurencia môže ľahko odvodiť, akú som použil stratégiu. No a tí sviniari zákerní, škaredí, konkurenční to potom môžu spraviť lepšie ako ja a predbehnú ma! Potvory. Tí hadi! Človek spraví web a nemôže si ani trocha zdriemnuť… 🙂

Jednoducho, čo vás o webe zaujíma, to si môžete pozrieť.

Čo sa dozviete o webe, ktorý vás zaujíma?

Začnime kľúčovými slovami. SEO konzultanti môžu hneď preskočiť ďalej. My si povedzme, čo sú to kľúčové slová. Sú to slová, alebo frázy.

  • Ak chcete vedieť, čo je to SEO konzultant, idete do vyhľadávaču a napíšete “SEO konzultant”. Vyhľadávač sa pokúsi nájsť stránky, na ktorých sa dá nájsť odpoveď na vašu otázku.
  • Budú to stránky, na ktorých sa slovo SEO konzultant nejakým spôsobom objavuje. Vďaka tomu sa na ne môžu dostať ľudia, ktorí takú tému hľadajú – možno hľadajú konzultanta, alebo chcú vedieť čo to je za služba.

No a to je celý princíp. Vďaka rôznym dátam vieme, že pojem SEO konzultant mesačne hľadá okolo 250 ľudí. A tým sa toto slovo stáva kľúčovým pre pritiahnutie týchto ľudí. Z praxi sa to potom skracuje ako “kľúčové slovo”. Kľúčové znamená, že je kľúčom k návštevnosti.

Teraz sa už môžeme pozrieť, čo vám SEMOR povedať, ak v ňom dáte analyzovať niektorý web.

Rozloženie pozícií

Prvá informácia hovorí o tom, ako sú rozložené pozície kľúčových slov. Analyzujme napríklad web na ktorom práve ste.

Dozviete sa, že po mnohých zmenách obsahu za tie roky Google tento web má spojený so 446 rôznymi kľúčovými slovami. V tomto grafe vidíme, že okolo 30 slov dosahuje prvé pozície vo vyhľadávaní, tie sú “vzácne”, pretože prinesú pár návštevníkov. Absolútna väčšina slov však je v pozadí na tretej až desiatej stránke vyhľadávania. Inými slovami – takto to vyzerá, ak web nie je nijako optimalizovaný. Dá sa síce nájsť, ale je takmer neviditeľný.

Konkurenti

Ďalšia služba ukáže, kto sú konkurenti sledovaného webu.

Pre účely recenzie nie je dôležité, kto konkrétne sa zobrazuje ako konkurent. Dôležité je, ako sa to analyzuje.

Systém porovnáva kľúčové slová všetkých domén. Za konkurenta potom označí weby, ktoré obsahujú čo najviac spoločných slov. Inými slovami ak je niektorý web zameraný na tému SEO konzultácií, tak zrejme bude mať veľa kľúčových slov na tému SEO konzultant, optimalizácia SEO a podobných. Veľmi podobne to bude aj na weboch vašej konkurencie.

Vďaka takémuto nástroju potom viete veľmi rýchlo zistiť, kto je váš (tematický) konkurent. Inými slovami

  1. Na akých ďalších weboch sa často obsah venuje rovnakej téme / oblasti a zároveň
  2. tieto weby majú aspoň trocha vybudovanú pozíciu vo vyhľadávačoch.

To znamená že keby existoval konkurenčný web, ktorý je spravený mizerne, nenájdete ho ani cez tento nástroj.

Porovnanie konkurentov

Ďalej tu nájdete možnosť zadať 3 rôzne weby. Systém porovná a zobrazí ich výsledky. Pri kľúčových slovách si potom pozriete, ktorý web je na lepšej pozícii, než váš.

Kľúčové slová

Tretím výstupom sú kľúčové slová, na ktoré sa daný web umiestňuje vo vyhľadávaní + pozícia na akej sa dané slovo nachádza + URL adresa na ktorú sa dostane návštevník.

Ak to viete využiť, pripravte si pudilár…

Tento nástroj spracováva objemné množstvo dát. V čase písania tohto článku mal systém v databáze vyše 23 miliónov rôznych slovenských stránok z vyše milióna rôznych domén a subdomén. Taká výpočtová kapacita sa nedá rozdávať zadarmo a preto pre prístup k plnohodnotným a podrobným údajom dostanú platiaci zákazníci.

Nástroj je ideálny pre SEO konzultantov, internetových marketérov a eshopy. Určite môže výrazne pomôcť aj copywriterom pri inšpirácii o čom písať, ako postaviť informačnú architektúru webu a podobne.

Autor systému Vít Michálek sa v tejto oblasti pohybuje už mnoho rokov. Bez problémov s ním môžete veci konzultovať a prichádzať s nápadmi, čo by ste potrebovali, aby tento nástroj zvládol. Je teda možné, že zakrátko na základe používateľských tipov a odporúčaní sa to celé ešte vylepší.