Trendy v internetovom marketingu

Píše Miro veselý.

Tak ako vo všetkom, aj na internete sa veci postupne menia. Kedysi ľudia začínali hľadať informácie v katalógoch, dnes skôr na vyhľadávačoch. Kedysi sme kupovali noviny, dnes čítame blogy. Kedysi sa hľadali fotky, dnes už videá. Predtým sme spolu debatovali cez ICQ, dnes ľudia klebetia na Facebooku. Podobné zmeny zaznamenáva aj dizajn, druh ovládania jednotlivých stránok. Menia sa technológie – predtým internet znamenal počítač s veľkým monitorom. Dnes máte návštevníkov s malými notebookmi, iní surfujú cez malý displej v mobilnom telefóne.

Sledujte tie zmeny, ktoré prebiehajú pomaly a preto nenápadne

Prechádzate sa po meste a porovnávate, ako vyzeralo pred pätnástimi rokmi a teraz? Nenájdete už v ňom mnohé bývalé obchody. Niektoré z nich sa už presťahovali do obchodných centier. Iné skrachovali. Keď chcete niečo kúpiť, idete do obchodného centra, tam kúpite všetko a idete rovno domov. Nie cez mesto. Kedy ste boli posledný raz v centre mesta len tak?

Obchody sa presťahovali tam, kde je väčšina ľudí. Je tu trend zhromaždiť čo najväčšiu silu ľudí a potom im niečo predať. Obchodné centrá sú toho ideálnym príkladom. Pár obchodov, nejaký hypermarket, kino, kaviarničky nech sa ľudia môžu posadiť, zabaviť, stretávať a pohrkútať si. Pridáme klimatizáciu, takže v lete im nebude teplo, v zime im nebude zima. Čo sa stane? Budú tam chodiť. Vznikne nové centrum spoločenského života. Tradície? História? Kultúra? Rozmanitosť? Zabudnite. Ak ľudia budú chodiť do nákupných centier, budú tam kupovať. Ak budú kupovať tam, nebudú kupovať v malých obchodoch v meste. To je stratégia obchodných centier a je úspešná. Malé regionálne obchodíky potichu krachujú. To je trend. To je to, čo si treba všímať a ak sa dá, tak aj predvídať.

Rast internetového trhu

Nenápadne nám tu rastie ešte jeden veľký trh. Internet. Máme aj internetové obchody. Rast internetového trhu nie je viditeľný. Možno preto, že do internetu zvonka nevidieť – nevidno koľko je tam práve teraz ľudí. (No dosť veľa!)

  • Ak navštívite niektorú „kamennú“ predajňu, môžete pomerne dlhý čas stráviť v rade pri pokladni. Predavač vám neporadí neraz ani len smer, kde tovar hľadať.
  • Skúste si ten istý tovar objednať na internete. Za pár minút to máte aj s registráciou. Porovnajte to s časom nákupu v kamennej predajni. Na internete je viac informácií, objednávate kedy sa vám to hodí a tovar vám kuriér donesie až do dverí. Často za lepšiu cenu, ako v nákupnom centre.

Na internete je rovnaký trend – kumulácia biznisu tam, kde sa zhromažďujú ľudia. A internet je platformou, kde sa sústreďuje veľa ľudí. Len ich nie je vidieť na prvý pohľad. Nie sú dav. Nesprávajú sa, ako masa, ktorú vidieť.

Informačná doba v ktorej žijeme je charakteristická tým, že nemáme takmer na nič čas. Prečo? Roztrieštime svoju pozornosť na priveľa maličkostí. Máme priveľa možností niečo sa dozvedieť, niečo vytvoriť, alebo urobiť. Sú nepreberné možnosti, ako si odpočinúť, zabaviť sa, zabiť čas. Rozdrobí to našu pozornosť na drobnosti a nezostane nám kapacita na dôležité veci.

Predstavte si konkrétnu situáciu. Chcete kúpiť sporák. Pôjdete do mesta, zistíte kde sú najbližšie elektropredajne. Keď dve-tri obídete zistíte, že majú všade zhruba rovnaké sporáky. Zabijete tým celé popoludnie. Ten istý sporák sa na internete dá kúpiť pár kliknutiami myšou. Za dva-tri dni vám ho prinesú domov a vy ušetríte niekoľko hodín chodenia, vybavovania. Často dokonca kúpite aj lacnejšie. Elektronický spôsob nákupu oslovuje čoraz viac ľudí a tento trend je jednoducho tu. S tým nepohneme.

Trendy na internete môžeme často dosť presne sledovať. Je lepšie sa im včas prispôsobiť, ako nimi byť zvalcovaní.

Tip: Zaujíma vás, ako sa v čase vyhľadávalo nejaké slovo alebo skupina kľúčových fráz? Skúste si pozrieť trends.google.com. Pomocou tohto nástroja môžete vidieť niektoré trendy. Pre zaujímavosť a ilustráciu som dal porovnať 3 slová.

  • Facebook je fenomén, ktorý prudko rastie a nikto nevie, ako to zmení tvár internetu. Každopádne, pre niektorých sa Facebook stáva synonymom slova internet. Každý by túto silu používateľov rád marketingovo podchytil, avšak zatiaľ nikto presne nevie, ako.
  • ICQ je donedávna populárny formát online komunikácie. Po nástupe Facebooku je zjavne vytláčaný, podobne ako mnohé iné podobné komunikačné formáty a technológie.
  • Slovo online rastie spolu s Facebookom. Ako rastie počet ľudí s trvalým prístupom k internetu a celková rýchlosť pripojenia, stále väčší záujem je o online služby, o okamžitú komunikáciu. Rýchlosť je trend. Buď hneď, alebo nič. Žijeme netrpezlivú dobu. V biznise sa tomu musíte prispôsobiť. V osobnom živote by som neradil.

Graf z roku 2010. V súčasnosti už ICQ ani nenájdete… Neskôr sa ukázalo, že slovo online už nie je tak trendové – stalo sa samozrejmosťou. Ak niekto dnes hľadá trebárs video, už nemusí hľadať “online”.

Tako vyzerá trendovosť slova Facebook koncom roku 2017. Dobré vedieť skôr, než sa pustíte do nejakej drahej kampane na tomto nástroji. Bublina už pomaly pľasne a je otázne, ako to bude fungovať ďalej.

Pomocou nástroja Google Trends môžete robiť dlhodobejšie strategické úvahy o tom, čo nás asi tak čaká. Ktorá technológia je na ústupe, čo je práve moderné a ktoré témy už zapadajú prachom.

Vyhľadávaním slova „voľby“ viete usúdiť, kedy sa konali… Alebo názov televíznej show dáva tušiť, kedy sa konala. Kým v dobe ošiaľu jej venovalo pozornosť naozaj veľa občanov, pár mesiacov potom je poľná tráva márnou slávou.

Balík kníh
Motivačný balík kníh:
Ako som schudol 35 kíl
Jedálniček na chudnutie
Ako schudnúť rýchlo
Rýchlokurz chudnutia
Ako dosiahnúť úspech
39,90 €
Kúpiť
Kniha
Najpredávanejšia kniha:
Jedálniček na chudnutie
v nej nájdete
plán chudnutia
90 receptov
kopu motivácie
19,90 €
Kúpiť