Špionáž

Či už plánujete zriadiť si nový web, alebo vylepšiť ten starý, oplatí sa poznať konkurenciu. Z takých informácií viete zložiť obraz vašej ďalšej internetovej stratégie.

  1. Môžete nájsť oblasti, ktoré konkurenti nemajú pokryté. To je ideálna situácia! Dnes sa to už stáva zriedkavejšie, ale treba sa aspoň pokúsiť nájsť voľný priestor. Potom sa totiž môžete veľmi ľahko a rýchlo dostať práve v takej tržnej nike do popredia. Potom sa oplatí investovať do tvorby obsahu a s nie veľkou investíciou zaujmete dobré pozície vo vyhľadávačoch.
  2. Môžete zistiť, že viacero konkurentov má niektoré oblasti či témy ošetrené perfektne. Potom by snaha prevalcovať ich bola buď nereálna, alebo neprimerane drahá. (Jasné, prevalcovať silou sa dá všetko, ale investované náklady sa na slovenskom trhu nemusia vrátiť ani po rokoch…) V takej situácii je jednoduchšie investovať do vhodne nastavenej relamy.
  3. Často však budete niekde uprostred. Vaša konkurencia často nemá internetové stránky optimalizované vôbec. Potom aj s veľmi malým úsilím a investíciou viete dosiahnuť výborné výsledky.

Ako odhalíte, čo sa na vašom trhu deje? Ako postupovať?

Najjednoduchšie je použiť špecializované nástroje, ktoré dokážu tieto informácie “vylúpnuť” z internetového priestoru. Nástroje ako SemRush, Majestic SEO, Ahrefs a ďalšie v tom môžu veľmi pomôcť.

Takéto nástroje sa dajú objednať aj na krátke obdobie, potom investícia nie je vysoká. Žiaľ, chce to isté skúsenosti kým sa naučíte “čítať” výsledky. Ak teda robíte jednotlivý projekt, výhodnejšie bude, ak si analýzu dáte vypracovať niekomu, kto má skúsenosti. Pokiaľ sa však internetovým marketingom zaoberáte trvale a pre viacero webov, potom je výhodnejšie naučiť sa to.

Upozornenie: uvedené a podobné nástroje na slovenskom trhu nemusia fungovať tak, ako by ste potrebovali! Pre menšie a malé weby vám často neukážu žiadne hlbšie výsledky. Pre trocha väčšie weby síce ukážu dáta, ale môžu byť skreslené, zaťažené štatistickými chybami z malých čísiel. Pre väčšie weby ale fungujú vynikajúco.

Pridajte sa
do diskusnej
skupiny

Aj bez podobných nástrojov viete rýchlo odhadnúť, ako vyzerá vaša konkurencia. Zadajte vyhľadávať typické slová vo vašom segmente. Napríklad “plastové okná”, alebo “vodoinštalácia”. Aktuálne vyzerá situácia tak, že:

  • Na plastové okná je internet doslova preplnený reklamami a v organických výsledkoch ide firma za firmou, všetko k veci. To je signál, že konkurencia je silná. Bude treba veľa kalkulovať, či sa na tak tvrdú frázu dokážete “prebiť” niekam do popredia. Ak v tomto biznise sú peniaze, asi sa investícia oplatí. Ale vidíme, že mnoho iných už dosť investovalo.
  • V oblasti vodárov a inštalatérov je situácia úplne iná. Reklamy takmer žiadne. V organických výsledkoch vidíte chaos – nejaká firma, zopár katalógov… To je pomerne slabá konkurencia, ktorú by malo byť pomerne jednoduché poraziť. Skôr, než nadšene začnete investovať do tvorby webu a obsahu, položte si otázku, ako je toto možné? Je totiž riziko, že ak v danom segmente je málo peňazí, investícia sa nemusí oplatiť. Možno ľudia hľadajú lacného inštalatéra vo svojom najbližšom okolí. Vy ste však možno stredne drahá firma a neobjednali by si vás, aj keby ste sa im ponúkali priamo pri dverách s brašnou náradia na pleci.

Jednoducho pri návrhu stratégie internetového marketingu a rozpočtu je dobré poznať aj konkurenciu a jej úspešnosť na internete.