SEO

Pod skratkou SEO sa skrýva Search engine optimization. Čo znamená optimalizácia pre vyhľadávače. Podrobnejšie si môžete pozrieť článok What is Search Engine Optimization (SEO)? alebo What Is SEO / Search Engine Optimization?

Ono aj to SEO už má nejakú históriu. Preleťme si ju z rýchlika, tak ako som ju zažil.

Pred rokom 2000 sa nepoužívali vyhľadávače, ale katalógy. Vtedy sa “optimalizácia” dala dosiahnuť tak, že ste firmu nazvali tak, aby sa v abecednom poradí zobrazila medzi prvými. Preto veľa firiem používalo názov zčínajúci na A. Neskôr ich bolo priveľa a tak boli názvy ako AAAniečo…

Niekedy okolo roku 2000 stačilo, ak sa na web napísalo viackrát za sebou nejaké slovo. Aj keby to bola len zmysel nedávajúca dekorácia pozadia. Vyhľadávače totiž mechanicky zrátali počet slov na stránke. To, ktoré bolo použité najčastejšie, tak sa považovalo že to je téma, o ktorej stránka je. A tak ste niekde dole na stránke našli trebárs 100 krát zopakované slovo klince. Vyhľadávač potom takú stránku vyhodnotil, že je o klincoch.

Potom začala naháňačka

Vyhľadávače si čoskoro začali uvedomovať, že zobrazujú výsledky nie podľa toho, či je na stránke kvalitný obsah, ale podľa toho, ako šikovne manipuluje nejaký SEO mág s ich strojovou analýzou. Začal boj.

  1. Vyhľadávače začali penalizovať stránky, kde sa objavuje veľa opakovaných slov.
  2. Autori webov začali tieto slová skrývať. Dali ich bielou na bielu. Boli neviditeľné, ale fungovalo to.
  3. Vyhľadávače začali penaliovať za skryté texty.
  4. Autori webov začali písať text, ktorý vyzeral normálne, ale v skutočnosti bolo príliš často použité určité slovo.
  5. Vyhľadávače sa začali učiť, ako penalizovať stránky s príliš častým opakovaním slov (keyword stuffing)
  6. Autori začali pašovať kľúčové slová citlivejšie a rafinovanejšie. Pridali ďalšie metódy manipulácie.
  7. Vyhľadávače začali hľadať takéto vzorce a penalizovať ich.

Inými slovami, vznikol celý takpovediac priemysel SEO, ktorý sa zaoberá len tým, ako dosiahnuť, aby sa web dostal na prvé miesta vo vyhľadávaní.

Vyhľadávače zas nasadili umelú inteligenciu v boji rozponať SEO taktiky a znemožniť tak manipuláciu s výsledkami vyhľadávania.

Výsledok? Problém!

Dnes totiž bez taktík SEO a investície do mnohých a neraz rafinovaných postupov nedostanete web na dohľadateľnú úroveň.

Výsledkov vyhľadávania, ktoré nás v SEO zaujímajú je tak možno 10.

  • Najlepšie byť prvým.
  • Alebo aspoň v prvej trojke.
  • Alebo aspoň v prvej desiatke.
  • Ak ste s webom hlbšie, tak návštevnosť bude prakticky nulová.

SEO sa teda snaží dosiahnuť podľa možnosti tú prvú pozíciu. Lenže. Predstavte si, že vyrábate plastové okná.

  1. Firiem, ktoré vyrábajú plastové okná sú stovky. (Napríklad slovo okná obsahuje okolo 500 slovenských domén)
  2. Veime, že vyhľadávače už vedia brať do úvahy región, takže Košičanovi, ktorý hľadá stránky nejakého výrobcu neukážu firmu, ktorá pôsobí v Bratislave. (Alebo sa o to aspoň snažia.)
  3. Najmenej 50 z tých webov bude spravených slušne a s ohľadom na SEO.
  4. Ako sa chcete dostať na číslo jedna vo vyhľadávaní?

Asi zainvestujete do toho SEO. Spravíte dlhšie texty. Váš web stúpne. Všimne si to konkurencia. Aj oni napíšu dlhšie texty. Ešte viac nainvestujú do SEO. A ich web stúpne.

SEO je boj nielen s vyhľadávačmi, ale aj konkurenciou

Jednoducho už zas je to viac o peniazoch. Pred pár rokmi bolo SEO neznáma vec. Kto to ovládal, bol prvý. Najmä na Slovensku bola takmer nulová konkurencia. Stačilo spraviť pár ľahkých zmien a váš web raketovo vystrelil na špičku. Tomu zodpovedali aj obchodné výsledky.

Dnes je trocha iná situácia. Aby ste sa vyšplhali medzi prvé výsledky, už nestačí len šikovnosť a znalosti. Už to chce investíciu. Sú weby, ktoré investujú aj niekoľko tisíc eur mesačne do reklamy, tvorby obsahu, SEO a linkbuildingu…

Problémom, ktorý je v hre je veľkosť trhu. Od istej chvíle sa môže stať, že náklady na internetový marketing pohltia celý zisk.

Preto skôr, než sa pustíte do tvorby a propagácie webu, preskúmajte akí ďalší hráči už pôsobia na trhu. Na tom internetovom.