Poskytnite zákazníkom podrobný popis produktu

V marketingu platí zásada, že treba prezentovať výhody a nie vlastnosti produktov. Pomôžte zákazníkovi vyriešiť jeho problém, splniť jeho túžbu. Nepopisujte vlastnosti a technické parametre produktov, ale úžitok, ktorý váš výrobok prinesie zákazníkovi. Čo bude mať zákazník z toho, ak si vašu službu či výrobok kúpi? Radosť? Úsporu? Prestíž? Zdravie? Silu? Kvalitu? Luxus? Zmieňte sa o tom.

Príklad: Ak kupujem fotoaparát, nekupujem 10-megapixelový snímač. Kupujem si jemné detaily obrázka, kupujem prekrásne krajinky. Môžete zákazníkom prezentovať krásne fotografie nafotené tým prístrojom. Možno návštevníci dostanú chuť nafotiť si také isté. Ak predávate vodotesné puzdra na fotoaparáty, neargumentujte vodotesnosťou do hĺbky 10 metrov. Ukážte fotografiu rodiny v bazéne. Napíšte: Chodíte s blízkymi plávať? Takýto obrázok odfotíte vo vodotesnom puzdre vaším fotoaparátom…

Nedostatočný popis produktu

Každý produkt, ktorý predávate by ste mali poctivo popísať, odfotografovať, napísať jeho výhody a nevýhody.

Príklad nepopísaného produktu za 464 eur. Čo spravia návštevníci? Pozrú si konkurenciu a budú milo prekvapení.

Viem, nie je to jednoduché popísať jeden výrobok. Ak máte obchod, v ktorom budete predávať stovky, či tisícky produktov, vyrobiť takéto množstvo originálnych popisiek je náročná úloha. (Aj preto, že ak chcete robiť obchod, asi nechcete byť spisovateľom…)

Myslite na Murphyho zákony: Skôr než začnete, musíte najskôr spraviť niečo iné. Často sa stretnete s ponukami, kde je o produkte napísaná jedna či dve vety, niekedy chýba aj fotografia produktu. Popis býva väčšinou stručný, alebo je to nič nehovoriaca reklamná fráza. O produkte sa takmer nič nedozviete.

Najmä IT e-shopy sa často spoliehajú, že predsa ak predávajú súčiastky, kupujú to len odborníci a tým iste stačia úsporné parametre.

Klasická ukážka – popis žiadny. Nie je jasné aká múka, aké zložky, energetická hodnota…

Navyše programoval to klasický idiot – je jasné, že hodnotenie zákazníci nedajú veľmi často.

  1. Prečo im teda pri KAŽDOM produkte neukázať, že o hodnotenie produktu nikto nemal záujem?
  2. Navyše zákazník MUSÍ… a už nečíta. Nič nemusí. Akurát e-shop nebude mať hodnotenia zákazníkov.

Ono to vyzerá super, že máte v predajni niekoľko stovák produktov. Ale pokiaľ sú produkty zle popísané, tak predaj v takomto elektronickom obchode pravdepodobne nebude až taký dobrý. A jediné, čo vám zostane, je útočiť na „city“ návštevníka aspoň cenou. Pretože nemáte nič iné, čím by ste zaujali.

  • Máte produkt, ktorý predáva ďalších 20 e-shopov.
  • Máte fotografiu toho produktu. Tú istú má každý shop.
  • Máte možno dve-tri vety, že je to najúžasnejší produkt na svete. Tie vety má aj každý váš konkurent.
  • Máte svoje pohodlie pri príprave vášho podnikania.

Záver? Nemáte nič, čím by ste sa líšili. Možno váš elektronický obchod má modrú farbu. Konkurent zvolil zelenú farbu a ďalší použil strakatú.

Čím sa môžete v takej konfigurácii odlíšiť? No, farbou, veľkosťou písma a cenou. To je stratégia, ktorá vás k úspechu asi nedovedie. Pretože ak sa odlišujete len cenou, máte malú maržu. Ak máte malú maržu, tak sa vám neoplatí na tom webe usilovne pracovať, popisovať produkty, alebo zveľaďovať ho. Ste radi, že prežívate.

Jedna kniha, jeden popis, 3 e-shopy.

Ochrana popisiek produktov proti krádeži

Pýtal som sa niekoľkých majiteľov e-shopov prečo neuvádzajú viac informácií a technických parametrov. Dostal som odpoveď, ktorá by nezainteresovanému asi ani nenapadla: „Len čo by som uverejnil dlhší text o produkte, konkurenti môj originálny text si proste skopírujú, často aj s mojimi fotografiami, a umiestnia ho na svoje vlastné weby“.

Ľudia si z internetu bežne kradnú texty. Tento „zvyk“ vidíme dokonca aj v novinách, či v televízii. Možno ste už aj vy našli článok, alebo obrázok, ktorý je podpísaný „zdroj: internet“. Ako keby publikovaním na internete zanikali autorské práva.

Viem, obchodovanie na internete je niečo ako džungľa, kde víťazí najsilnejší. Ak publikujete dobrý popis produktu, rýchlo ho nájdete na desiatich ďalších internetových obchodoch. Čo s tým? Neviem.

Ochrana textu

Na internete existujú nástroje, ktoré dokážu identifikovať, že váš text je použitý aj na inom webe. Služba copyscape.com dokáže nájsť, kde všade sa určitý úsek textu objavuje.

Mohli by ste sa spojiť s právnikom a upozorniť vykrádačov, že ten text je vaším majetkom a že sa s nimi plánujete súdiť. Nie som presvedčený, či je to zvládnuteľná cesta.

Ak mám internetový obchod, chcel by som, aby bol kvalitný. Aby som svojmu návštevníkovi poskytol perfektný popis produktu, kvalitné fotografie. Myslím si, že toto je moja úloha, ktorú mám a môžem riešiť. Hneď ako začnem už pri tvorbe webu uvažovať, že text mi môže niekto ukradnúť, už neriešim to, či mám dobrý popis produktov. Už sa zaoberám konkurenciou. Z pocitov žiarlivej lakomosti radšej budem informácie okliešťovať, aby to, čo by som vytvoril, nemohli ukradnúť. Tým poškodím seba i svojich návštevníkov.

Zamerajte sa radšej na svoj web a popisujte svoje produkty precízne. Riešte to, čo máte robiť vy. Má váš zákazník dostatok informácií? Je spokojný s vašim webom? Toto sú otázky pre vás.

Ochrana obrázkov

Podobne ako pri kradnutí textov, ani ochrana obrázkov nie je jednoduchá. V niektorých prípadoch nie je ani možná. Na internetových shopoch potrebujete mať fotografie produktov.

Nefotí sa to ľahko. Ako fotograf vám viem povedať, že je to niekedy náročná výzva získať kvalitné fotky výrobkov. Tiež by ma nepotešilo, ak by som vyrobil náročnú, drahú fotografiu a o týždeň by som zistil, že pomocou mojej ťažko získanej fotografie veselo predáva ďalších päť internetových obchodov. Rovnaký produkt, ktorý by mohli zákazníci kúpiť u mňa.

Konkurenti to ale budú môcť predávať lacnejšie – odpadli im predsa starosti s písaním textu a s fotením. Text si skopírovali, fotografie prevzali. Dobrý biznis, takto podnikať na cudzí účet. A rozumiem tomu, že to autora môže naštvať i znechutiť.

Čo proti tomu? Málo. Pozrime sa, čo sa dá robiť.

Vodoznak v obrázkoch: Vodoznak je bežný spôsob ochrany pred krádežou. Do obrazovej časti fotodokumentácie si niekde nabok dám nápis s logom môjho elektronického obchodu a mám pocit, že to je vyriešené.

Ale aj tu je problém. Pretože ak vodoznak vložíte diskrétnym spôsobom, aby to nebolo nápadné, nie je nič jednoduchšie, ako vodoznak odstrihnúť. A rovnakú fotku môže konkurent zverejniť u seba…

Takže tadiaľto cesta nevedie. Mnohí volia drastickejšiu cestu. „Buchnú“ vodoznak na kríž cez celý obrázok, ako pečiatku.

Bác! Toto je náš majetok. Tento obrázok je náš! Tak brutálne opečiatkovaný obrázok už konkurencia neukradne. Je otázne, ako takto opečiatkovaný obrázok pôsobí na zákazníka.

Ja som v tomto smere za veľkorysé riešenie. Ak tam chcete dať svoje logo, odporúčal by som ho dať skôr nabok, diskrétne, nenápadne, citlivo. Radšej elegancia, ako hrubá sila. Viem, že sa to ľahko odstráni. Ale ak dáte svoje logo majetnícky cez stred obrázka, je z toho cítiť lakomosť, žiarlivosť, strach z konkurencie, zdôrazňovanie seba. A to asi nie sú práve tie vlastnosti, aké chcete demonštrovať pred zákazníkmi. Veľké logo cez produkt pôsobí egoisticky. MY! Toto je náš výrobok, naša fotka.

Čo môžete robiť v situácii keď váš obrázok niekto ukradne? To isté, čo v prípade textu. Málo, až nič. Môžete sa súdiť, môžete to nechať tak. Myslím si, že energeticky menej náročné je ignorovať to. Kým by ste doriešili spor s jedným vykrádačom, zistíte, že ďalší dvaja veselo prevzali vaše materiály. Ak vás vykrádajú, nedá sa s tým asi nič urobiť. Asi ste dobrí…