Od tradičného vyhľadávania k odpovediam AI

Kedysi bol Google hlavným zdrojom návštevnosti a investície do tvorby webových stránok a ich optimalizácie pre vyhľadávače boli vysoko efektívne. Zriadili ste si web a ak bol zaujímavý, tak prišli návštevníci a tí ho čítali. Ak ste tam mali návštevníkov, mohli ste na webe zarobiť a vďaka tomu sa vám oplatilo ho prevádzkovať. Aj keby ste to nerobili pre zisk - čítali vás a tým váš web dával zmysel. Pomohol.

S príchodom Google Ads však začal Google viac monetizovať svoju platformu prostredníctvom reklamy, čo mierne zatienilo bežné weby. Neskôr sa objavili affiliate weby a online lekárne, ktoré masívne investovali do SEO a marketingu, čo viedlo k intenzívnej konkurencii v oblasti tvorby obsahu a získavania spätných odkazov. Po slovensky: na vašom webe bolo stále menej čitateľov. Nenašli ho už tak ľahko - ľahšie našli tie weby, ktoré do viditeľnosti investovali viac.

Dnes sa však Google mení z tradičného vyhľadávača na odpovedač a umelá inteligencia tento trend ešte urýchľuje. Používatelia získavajú odpovede priamo od AI (AI = umelá inteligencia), bez potreby navštevovať jednotlivé webové stránky. AI nástroje poskytujú používateľom priame odpovede. Načo by čiateľ chdil na váš web? AI tie informácie často "vie" na základe obsahu vytvoreného inými, bez toho, aby títo tvorcovia získali návštevnosť alebo odmenu. To môže to viesť k:

  1. Strate motivácie pre tvorcov obsahu: Bez návštevnosti a monetizácie sa prevádzkovanie webových stránok stáva neudržateľným, čo môže viesť k poklesu množstva nového obsahu. Veľa webov zanikne. Tento proces už beží.
  2. Degradácii zdrojov pre AI: AI modely sú trénované na veľkých množstvách dát z internetu. Ak sa tvorba nového obsahu spomalí alebo zastaví, AI nebude mať aktuálne informácie na trénovanie a aktualizáciu svojich modelov.

AI môže potom pripomínať psa, ktorý sa chce živiť vlastným chvostom. 

Dôsledky pre AI a digitálny ekosystém budú prosté - nerovnováha v ekosystéme: Ekonomický model, kde jedna strana (AI) získava hodnotu bez adekvátnej kompenzácie zdrojov (tvorcovia obsahu), je asi z dlhodobého problematický. Iba, že by nás niečím prekvapil.

Transformácia vyhľadávania: Nové výzvy a príležitosti

Google ako odpovedač

Google už nie je len vyhľadávačom, ale aj odpovedačom. Prostredníctvom funkcií ako „featured snippets“ a „knowledge panels“ už dávnejšie poskytuje priame odpovede vo výsledkoch vyhľadávania. To vedie k rastu tzv. zero-click searches, kedy používateľ nájde odpoveď bez potreby kliknúť na akýkoľvek odkaz. Tieto zmeny znižujú návštevnosť organických výsledkov a nútia podniky hľadať nové spôsoby, ako zaujať používateľov. Na tento problém som upozorňoval už v roku 2010 v knihe Tvorba webu od A po Zisk. Už v tom čase služba Google images slušne začínala decimovať viaceré obrázkové blogy.

Vplyv umelej inteligencie na vyhľadávanie

AI asistenti ako ChatGPT poskytujú okamžité a pre orientačný pohľad často dosť presné odpovede, čím znižujú potrebu prehľadávať viacero webových stránok. Umožňujú aj personalizáciu odpovedí na základe predchádzajúcich interakcií a preferencií používateľa.

Inými slovami: ak mám web o chudnutí, návštevníci tam už časom ani neprídu. V Google alebo na ChatGPT sa o chudnutí dozvedia dosť veľa. Mnohým to celkom s prehľadom postačí. To je vcelku slušný K.O. úder pre mnoho marketingových modelov.

Je cestou začať viac optimalizovať? Písať lepšie články? Hmmm... Konkurencia v oblasti SEO a internetového marketingu je dnes intenzívnejšia než kedykoľvek predtým. Sú to závody v marketingovom zbrojení. Podniky investujú do tvorby kvalitného a podrobného obsahu v snahe prekonať konkurenciu a získať lepšie pozície vo vyhľadávačoch. Zvýšený dôraz na budovanie kvalitných spätných odkazov však vedie k preplnenosti trhu a znižuje efektivitu tradičných stratégií.

Veľké náklady na marketing (aby web vôbec mal šancu) môžu pohltiť zisk.

Autor webu alebo firma, ktorá sa chce presadiť namiesto prostého publikovania kvalitného obsahu (to akože dnes už fakt nestačí!) musí riešiť celkom iný biznis:

  • Linkbuilding, Kde získať kvalitné odkazy na web?
  • Sociálne siete. Treba publikovať tam, kde sú zákazníci a rozvíjať tak biznis nadnárodných skoro monopolných korporácií, ako je Meta. (Facebook, Instagram...).
  • PPC reklama. Zaplaťte, ak chcete byť videní. A proti vám stoja miliardové podniky ako je čínske Temu, alebo korporácie a najväčie firmy, ktoré predsa len akosi majú na to, aby sa v aukcii predstrčili pred vás.
  • Core Web Vitals. Rýchlosť načítavania stránok, interaktívnosť a vizuálna stabilita sú kľúčové pre lepšie hodnotenie vo vyhľadávačoch. Google kladie na tieto metriky čoraz väčší dôraz, čo znamená, že technická optimalizácia webu je nevyhnutná.
  • Lokálne SEO. S rastúcim významom miestneho vyhľadávania je optimalizácia pre miestne podniky nevyhnutná. To zahŕňa správu profilu Google My Business, získavanie recenzií a prítomnosť v miestnych adresároch.
  • Hlasové vyhľadávanie. Rastie počet vyhľadávaní prostredníctvom hlasových asistentov ako Siri, Alexa či Google Assistant. To vyžaduje optimalizáciu obsahu pre prirodzený jazyk a dlhšie, konverzačné frázy.
  • A kopu iných úloh...

To však znechutí nejedného tvorcu webu ešte aj pre to, ži iní budú chrlič obsah písaný robotmi. Už dnes nesústredený divák to nebude čítať. Možno požiada AI aby to pečítala sama a spravila z toho stručný výťah... Takže sa dá očakávať:

Inflácia hodnoty písaného textu a znižovanie pozornosti

V poslednom období sme svedkami integrácie AI priamo do vyhľadávačov. Spoločnosti ako Microsoft implementovali AI technológie do svojho vyhľadávača Bing prostredníctvom partnerstva s OpenAI. Google tiež predstavil svojho vlastného AI asistenta Bard. Tieto nástroje poskytujú používateľom ešte presnejšie a personalizovanejšie odpovede, čo môže zásadne zmeniť spôsob, akým ľudia interagujú s vyhľadávačmi. Okrem toho tu je ChatGPT a každú chvíľu prichádzajú nové a nové nástroje.

Ak plánujete pomocou webu riešiť svoj marketing, skôr než začnete, zvážte aj tieto okolnosti. Môže sa stať, že to, čo chcete povedať už čoskoro povie za vás nejaký cudzí stroj. A to, že ste chceli niečo predať alebo niekomu pomáhať nebude ani známe. Ten stroj to nespomenie a nikto sa o vás nedozvie.

Pre niekoho je to asi čierny scenár. Ak ste optimisti, tak šup do práce! Môžem sa mýliť.

Miro Veselý

Ponúkam vám služby:

Text

PR články, e-booky, príspevky na sociálne siete.

Video, obraz, zvuk

Spracovanie fotografií, videa a podcastov

Marketing

Tvorbe názvu, značky, loga, či sloganu.

Máte záujem o spoluprácu? Napíšte mi e-mail a poďme na to!
mv@mix.sk

Miro Veselý

Pracujem na živnosť od roku 1998. V poslednom čase som okrem marketingu a písania začal pre klientov natáčať a strihať aj videá. Ako relaxáciu po práci využívam kolobežkovanie na športovej kolobežke.

crossmenu