Obsahový marketing v praxi

Píše Miro veselý.

Obsahový marketing (content marketing) je jedna zo stratégií predaja na internete. Využíva ho mnoho firiem a webov. Koncept je taký, že vytvoríte nejaký obsah (väčšinou text, ale môžu to byť fotky, videá…). Tento obsah samotný môže vytvoriť záujem o kúpu produktov alebo služieb.

  • Starý model: Som vodoinštalatér a ponúkam vám moje služby. Vyznám sa v tesneniach, gumičkách, ba aj v rúrkach. Kúpte si ma a ja vám utesním všetko čo kvapká.
  • Model obsahového marketingu: Článok o tom, ako vyriešiť kvapkajúci vodovod. Ukážky, návod, tipy, triky. V jeho závere kontakt na autora článku s ponukou služieb.

Nájsť inzerát vodoinštalatéra nie je ľahké – sú ich stovky a prakticky ničím sa od seba nelíšia. Možno niektorí vodári nosia fúzy. Ale to nie je to odlíšenie, ktoré hľadáme. Ak ale jeden z nich napíše web o oprave vodovodu, je veľmi pravdepodobné, že ten web nájde mnoho jeho potenciálnych zákazníkov. Tí zistia, že si to síce vedia opraviť aj sami, ale kto by už na to kupoval vybavenie? A koho najať? No predsa ten čo napísal ten článok sa v tom zjavne vyzná. Má tam niekde telefón?…

Toto je koncept content marketingu. Keď sa tento slovný pojem pred pár rokmi objavil, bolo to vlastne len pomenovanie toho, čo na internete mnohí robíme už dlhé roky.

Jednoducho obsah sa môže stať dobrým predavačom. Možno len tým, že si zapamätáte autora na rozdiel od desiatok iných ponúk.

Toľko k teórii, čo je to obsahový marketing. No a teraz sa posuňme.

Ak chcete aby váš obsah niekto čítal, musí sa niečo stať. Na váš web sa musí návštevník dostať . To nie je tak jednoduché, ako by sa zdalo. Máte vlastne k dispozícii zhruba 3 smery, ako na to.

  1. Zaplatiť reklamu. To je najmä v začiatkoch drahé riešenie a platiť treba trvale. Táto možnosť sa hodí vtedy, ak váš zisk bude tak vysoký, že investícia do reklamy sa doň “vopchá”. Ak po zaplatení reklamy predávate a zostane vám zisk, potom je to najjednoduchšia a najrýchlejšia cesta do cieľa.
  2. Sociálne siete. Hit posledných rokov, ktorý vychádza z predpokladu, že ľudia budú zdieľať všetko a tak vďaka sociálnym sieťam získate “zadarmo” kopu návštevníkov. Platí to v niektorých oblastiach. Skúste, uvidíte. No v praxi to často znamená platiť si reklamu len za to aby tú reklamu sociálne siete ukázali. Reálny efekt býva niekedy žalostný. Navyše aj keby ste vedeli vymyslieť perfektný príspevok o vodárine, ten príspevok je do troch dní “mrtvy”. Koniec, musíte vymyslieť ďalší. A to nevymyslíte zakaždým inak. (Ak viete denne vymyslieť super zdieľaný príspevok, tak by bola hlúposť živiť sa vodárinou…)
  3. SEO a SEM. Donedávna najlepšia z možností. Spravili ste potrebné kroky a váš web sa zobrazil vo výsledkoch vyhľadávania na niektorej z prvých pozícií. Výhodou bolo, že po úvodnej investícii to potom zvyčajne fungovalo aj roky. Táto metóda v súčasnosti tiež ustupuje do úzadia. Po prvé konkurencia to vie tiež, takže “vyhrá” ten kto má viac dukátov v mešci. Po druhé vyhľadávače už dávno ukazujú najskôr reklamy, potom svoje služby (obrázky, videá, rôzne panely) potom zas svoje iné služby a potom niekde vzadu sa krčia aj oné slávne “prvé” výsledky zo SEO.

Z týchto dôvodov teda dnes musíte vo väčšine prípadov siahnuť po marketingovom mixe, kde najskôr spravíte prvotriedny web a potom pomocou rôznych kanálov zaistíte aby tam prišli návštevníci.

Zadarmo to už asi nebude

Zadarmo sa na prvé miesta vyhľadávačov asi nedostanete. Nielen ja, ale viacero autorov sme to už testovali. Ja sám som robil testy v roku 2016 a 2017.

  1. Zriadil som web, na ktorom bola umiestnená jedna kniha. Podľa Google by to malo byť dokonalé. Prirodzený text, odborne spracovaná téma, dlhé články.
  2. Aktuálne máme pre jedného zákazníka už vyše pol roka hotový firemný web. Nastal problém s otvorením prevádzky (kvôli kolaudácii) takže sa otvorenie firmy nečakane posunulo o veľmi dlhý čas. Nechtiac tak máme prvotriedny test – hotový web plný kvalitného textu.

Na obidvoch weboch je spravená práca tak ako treba. Vyhľadávač o nich vie. Jediné, čo sme nespravili je dotiahnutie niektorých prvkov SEO. Teda vlastne niečo ako manipulácia s výsledkami vyhľadávania. Výsledok? Nulová návštevnosť na obidvoch weboch. Záver: Ak spravíte prvotriedny web presne podla Google guidelines, tak vám to jednoducho nebude nič platné. Návštevnosť bude nula. Nie málo. Ale nula.

Jasné, vieme aj “bezplatne” spraviť rôzne kroky, aby ten web začal fungovať. Vyžiada si to však pár desiatok hodín práce, pretože ide o konkurenčnú oblasť. Takže zadarmo to nie je. Hodina práce sa totiž dá vyčísliť. Trebárs aj tak, že si položíte otázku, či investovaný čas do tvorby SEO podpory webu neviete speňažiť oveľa lepšie.

Takže pýtajte sa, či sa vám investícia času vôbec vráti. Vzhľadom na to, ako prudko narastá konkurencia na internete, je to otázka na mieste!

Ak teda vyrábate firemný web, potom by som odporúčal nasledovnú stratégiu. Je to úsporná stratégia – s minimálnou námahou a rozpočtom.

  1. Vytvorte pomerne jednoduchú firemnú stránku. Slovo jednoduchosť je tu kľúčové.
  2. Nažeňte na ňu pár tisíc návštevníkov cez reklamu. To, mimochodom, nie je až tak drahé.
  3. Odmerajte výsledky. Ak ste zarobili, pokračujte. Ak ste nezarobili zastavte sa a zistite prečo.
  4. Keď vám to funguje, môžete začať investovať do podpory projektu. Zaplaťte za rozvíjanie content marketingovej stratégie, písania článkov, SEO…

Všetka tá nadstavba okolo vašej webstránky je totiž zbytočná, ak o váš produkt, či službu zákazníci nemajú záujem. Tam potom môžete napumpovať do reklamy aj SEO veľa dukátov, a nič sa vám nevráti. Preto je táto stratégia ideálna najmä ak len začínate s nejakým produktom, alebo službou.

  1. Za 100 eur môžete na web dostať okolo 1000 návštevníkov. V konkurenčných oblastiach trocha menej hláv.
  2. Z 1000 návštevníkov by malo niečo od vás kúpiť aspoň 5 až 10 ľudí.

Počítam skôr pesimistické odhady, lebo s novo nastaveným webom a reklamou asi spravíte dosť chýb. Vyladenie webu a reklamy na vysokú efektivitu trvá nejaký čas. No ak ľudia budú kupovať tak viete, že je čas pustiť sa do práce. Asi máte dobrý produkt – hlasovali o tom vaši návštevníci svojou peňaženkou. Tam sa oplatí začať sa venovať content marketingu. písať blog, články, filmovať videá. No a ak nekúpi nikto nič? Tak ste práve zaplatili stovku za prieskum, ktorý vám povedal, že niečo v obchodnom reťazci máte veľmi zlé. Buď je zlý samotný produkt, či služba. Alebo web. Alebo samotná reklama. Vtedy zastaňte a skúmajte.

Akonáhle však vidíte, že vám to asi bude fungovať, potom je čas pustiť sa aj do content marketingu. Môže vám akcelerovať biznis.

Obsah teda stále je kráľ. Ale bez poddaných by to nešlo len tak si kraľovať!

Balík kníh
Motivačný balík kníh:
Ako som schudol 35 kíl
Jedálniček na chudnutie
Ako schudnúť rýchlo
Rýchlokurz chudnutia
Ako dosiahnúť úspech
39,90 €
Kúpiť
Kniha
Najpredávanejšia kniha:
Jedálniček na chudnutie
v nej nájdete
plán chudnutia
90 receptov
kopu motivácie
19,90 €
Kúpiť