Kvalita návštevnosti

Je síce fajn mať čo najvyššiu návštevnosť, ale to nemusí platiť mechanicky. Účelom webovej stránky je dosiahnuť cieľ. To sa nedá dosiahnuť s akýmkoľvek návštevníkom. Lepšie si to ukážeme na príklade.

Príklad: V miestnom amfiteátri bude zajtra desaťtisíc ľudí. Vy si tam otvoríte stánok, kde budete predávať pečené klobásky. To bude dobrý biznis, nie? Pri takom veľkom množstve ľudí si pravdepodobne mnohí z nich kúpia vašu klobásku a vy dobre zarobíte. A teraz sa pozrime na kvalitu návštevnosti. Čo sa stane, ak ten amfiteáter bude plný vegetariánov, pretože tam bude prednáška o tom, že klobása môže spôsobiť rakovinu? Okolo vášho stánku naozaj prejde veľa návštevníkov, aj si prečítajú cenník, aj do očí sa vám pozrú. Ale pravdepodobne si nikto nič nekúpi, pretože vy nemáte sójové klobásky. A odídu preč. Spoľahli ste sa len na hrubú silu. A tá v marketingu nefunguje vždy.

Niekto vám ponúkne internetovú reklamu, pomocou ktorej sa na vašu stránku začnú doslova valiť tisícky ľudí denne. To vyzerá na skvelú investíciu. Ale ak sú to ľudia, ktorí nič nekúpia, pretože oblasť vášho podnikania ich nezaujíma, tak investícia sa zmení na stratu. V najlepšom prípade môžete dúfať, že sa vytvára povedomie o vašej značke. Budete mať síce vysokú návštevnosť, ale bude to návštevnosť nízkej kvality z hľadiska konverzie týchto ľudí na zákazníkov.

Poďme na opačný koniec možností. Na vašu stránku možno príde len malé množstvo návštevníkov. Dvadsať denne. Ak ale všetci budú takí, ktorých vaše podnikanie vážne zaujíma, budete mať vysokú mieru konverzií. Táto návštevnosť je kvalitná. Štatisticky vyjadrené: ak zo 100 návštevníkov jeden človek niečo kúpi, máte jednopercentnú konverziu. Slušný výsledok. Ak na jeden predaj potrebujete len 50 návštevníkov, tak si môžete gratulovať ku výbornej, nadpriemernej konverzii. Ak však na váš web príde 10 tisíc ľudí, z nich si kúpi tovar len jeden človek (a nakoniec ho možno ani neprevezme od kuriéra) tak niečo nie je v poriadku. Buď je mizerná kvalita návštevnosti, alebo máte mizerne spravený web, alebo je vaša ponuka nezaujímavá.

Príklad vyhodnotenia cieľov na stránke: Pre nákup tovaru sa rozhodlo 1, 6% návštevníkov? To je solídna účinnosť.

Pri nastavovaní reklamy preto pozor na kvalitu návštevnosti. Dá sa preinvestovať veľa peňazí v zle nastavenej reklame. Dobre cielenou reklamou dosiahnete návštevnosť určitého počtu ľudí, ktorí sa o vašu oblasť podnikania naozaj zaujímajú. „Hrubou silou“ masívnej reklamy síce môžete zvýšiť počet zvedavcov, ktorí prídu na váš web, ale títo si zvyčajne nič nekúpia.

Hovorieva sa, že polovica investícií do reklamy je vyplytvaná a druhá sa minie efektívne, akurát sa nevie, ktorá polovica to je. V prostredí internetu viete pomerne presne identifikovať, ktorú polovicu investícií do reklamy máte zrušiť.

Prirodzená návštevnosť

Dobré je vedieť aj o tom, akým spôsobom sa kvalitná návštevnosť dá dosiahnuť. Ako nenásilne dostať na váš web tých, ktorým má čo povedať?

V súčasnosti by som za prirodzenú návštevnosť na internete označil návštevnosť ľudí, ktorí prichádzajú z vyhľadávačov. Niekto si chce cez internet kúpiť jablká a do vyhľadávača napíše „jablká“. Vyhľadávač mu nájde rôzne weby, ktoré sa zaoberajú ovocím a zeleninou. Máte web o jablkách? Zobrazuje sa medzi prvými výsledkami? Vyhľadávače vyhodnotili váš web ako relevantný. Preto ho vo výsledkoch vyhľadávania zobrazia na jednom z prvých miest, aby ho ľudia ľahko našli.

Ak návštevník týmto spôsobom vo vyhľadávači narazí na váš web je to ideálne, pretože za to nikomu nič neplatíte. Tento druh návštevnosti je pre vás cenný aj z týchto dôvodov:

  • Je to pre vás jasný signál, že váš web je zrejme urobený dobre, ak bol takto vyhľadávačmi „ohodnotený“.
  • Za ľudí prichádzajúcich z vyhľadávačov nemusíte nič platiť, iba to, že ste ten web museli vyrobiť.
  • Takáto návštevnosť bude zvyčajne dlhodobá, ak to robíte dobre, na ploche rokov bude rásť.

Návštevnosť a konverzia

Konverzia znamená premenu. Myslíme tým zmenu návštevníka webu na zákazníka. Obvykle je cieľom firemných webov dosiahnuť čo najviac konverzií. Čiže dosiahnuť to, aby si čo najviac návštevníkov vašej internetovej stránky kúpilo tovar, alebo služby, ktoré ponúkate. Vaša stránka funguje ako predajca, predavač alebo ponúkač vášho tovaru. Pokiaľ je stránka úspešná, zákazníci kupujú.

Konverzia však nemusí znamenať len predaj. Čokoľvek je cieľom vašej stránky, ak sa to splní, hovoríme o konverzii. Je vaším cieľom, aby sa návštevníci prihlásili na odoberanie vašej e‑mailovej služby, ktorou im budete zasielať novinky? Potom konverzia je, ak vám návštevník pošle svoju e-mailovú adresu a súhlas zasielať na ňu správy.

Na webe môžete mať a merať viacero cieľov. Ak to je trocha možné, vždy ich sledujte.