Kto sú vaši konkurenti?

Vaším cieľom pri výrobe webu bude odpovedať si na otázku: „Ako vyrobiť taký web, aby sme sa dostali na jednu z tých prvých pozícií vo vyhľadávaní?“

Hľadajte však konkurenciu aj inde, ako vo výsledkoch vyhľadávania. Vážnych konkurentov nájdete aj na prvých výsledkoch vložených pomocou internetovej reklamy. Môžu tam byť celkom iné firmy. Aj to je však vaša konkurencia.

Konkurujte aj kamenným obchodom

Ďalšia oblasť, v ktorej môžete hľadať konkurenciu, je takzvaný kamenný svet. Zistite, v ktorých predajniach je možné šróbky kúpiť, a pozrite, či tieto predajne majú, alebo nemajú internetové stránky. Častým javom je, že aj úspešné a známe firmy z kamenného sveta nemajú žiadnu internetovú stránku. Dôvody môžu byť rôzne. Nemajú čas, alebo nevedia, či sa im to oplatí, ešte to neskúsili, majú to v pláne, nevedia, kde začať, zaspali na vavrínoch a podobne. Toto sú vaši konkurenti, ktorí možno nateraz ešte nie sú na internete, ale jedného dňa sa tam možno objavia. V tom prípade toto je pre vás tá správna doba „útočiť“ na internete na ich segment.

Internetový trh máte v takom prípade šancu dobyť ako prví. V tejto chvíli máte šancu ich na internete predbehnúť tak, že tento náskok už nedobehnú.

Príklad: Chceli by ste si kúpiť práčku, televízor, či fén na vlasy a nemáte prístup na internet. Tak pôjdete nakupovať. Na trhu máte na výber niekoľkých hráčov, ktorí predávajú bielu techniku. Obvykle pôjde o väčšie elektroobchody, pravdepodobne v reťazcoch. Možno 3 až 5 firiem. Nie sú medzi nimi veľké rozdiely. Ani medzi ich cenami. Aj tovar majú všetci takmer rovnaký. Otázka je, ktorý elektroobchod si vyberiete. Zrejme to bude jeden z troch najsilnejších reťazcov elektroobchodov. Pokiaľ máte internet a chcete si kúpiť bielu techniku tak zistíte, že tento trh je už dávnejšie obsadený – úplne inými firmami. Sú na ňom celkom iní hráči. Možno práve preto, že veľké firmy z kamenného sveta v istej chvíli podcenili nástup predaja na internete. Alebo podcenili príchod internetu a nevenovali mu takú pozornosť, aká bola potrebná. Medzitým v tichosti vyrástli veľké internetové obchody, ktoré tiež ponúkajú bielu techniku. A sú to giganty, nie nejaké malé predajničky riadené zo spálne talentovaného študenta. Ich ročný obrat sa ráta v miliónoch eur.

Pokiaľ chcete kúpiť bielu techniku (alebo čokoľvek iné) na internete, kúpite si ju skoro určite od úplne iných firiem, než aké sa nachádzajú v kamennom svete. Možno predtým spravíte ešte jeden „ťah“ mestom – tovar si pôjdete naživo ohmatať do kamennej predajne. Poradíte sa s predavačmi. Ale kúpite to na internete, pretože tam je to o niečo lacnejšie.

Krutá realita pre kamenných predajcov – oni platia sklady a predavačov a mnoho ľudí ich použije ako bezplatný servis. No kúpia u konkurencie na internete.

V dnešnej dobe sa preto veľké firmy z kamenného sveta pokúšajú vstúpiť na trh internetového predaja. Spravidla to však robia ťažkopádne. Chýba im ľahkosť skúsených hráčov. Obrovské reťazce sú zvyknuté na to, že si diktujú podmienky. Vnútia vám ešte aj smer pohybu po predajni. Vytvárajú však mizerné webové stránky. Cítiť z nich aroganciu, ťažkopádnosť a návštevník nemá veľa dôvodov zdržiavať sa tam.

Využite šancu

Ak zistíte, že nejaký váš úspešný konkurent z kamenného sveta ešte nemá internetovú stránku, je to pre vás signál: túto časť trhu by ste možno mohli obsadiť práve vy.

Viem, v internetovom predaji je situácia ťažšia, všetky lukratívne oblasti sú už obsadené silnými hráčmi. Presadiť sa teraz na trhu už nebude také jednoduché, ako pred pár rokmi. Ale hovorí sa, nikdy nehovor nikdy.

V praxi sa na každom trhu vyskytujú obvykle dve silné firmy. Ostatní sa ich pokúšajú nejakým spôsobom predbehnúť, alebo aspoň dobehnúť. Väčšinou skôr márne než úspešne. Ak máte pocit, že by ste v poradí mali byť trojka, alebo ešte nižšie, radšej túto oblasť opustite. Nájdite si segment, kde máte šance byť na prvom mieste. V praxi je najjednoduchšie dosiahnuť to tak, že vytvoríte nový trh. Ťažké na tom je nájsť nápad, čo také by to malo byť.

Miro Veselý

Ponúkam vám služby:

Text

PR články, e-booky, príspevky na sociálne siete.

Video, obraz, zvuk

Spracovanie fotografií, videa a podcastov

Marketing

Tvorbe názvu, značky, loga, či sloganu.

Máte záujem o spoluprácu? Napíšte mi e-mail a poďme na to!
mv@mix.sk

Miro Veselý

Pracujem na živnosť od roku 1998. V poslednom čase som okrem marketingu a písania začal pre klientov natáčať a strihať aj videá. Ako relaxáciu po práci využívam kolobežkovanie na športovej kolobežke.

crossmenu