3 časté a hlúpe chyby ktoré vidíme na firemných weboch

Dnes sa pozrime na úplne zbytočné chyby, ktoré diskvalifikujú firemný web. Bude to trocha technická téma, ale nedajte sa odradiť. Budem písať čo najjednoduchšie. Tento článok nie je návod, ako ich odstránite, ale skôr upozornenie pre majiteľov webov. Akciu potom môžete delegovať na svjich dodávateľov webu.

Firemné weby často neplnia svoju funkciu. Dôvod? Až príiš často maličkosti a hlúposti.

  • Celkom zbytočné chyby
  • a často sa dokonca dajú opraviť ľahko a rýchlo.

Len o nich firma nevie a tak má síce web, ktorý “beží”, ale neplní svoju funkciu. Ak máte svoj firemný web, alebo blog, spravte si 3 rýchle testy. Tie vám napovedia, či je všetko v poriadku.

Najskôr si ale v duchu odpovedzte na túto otázku:

Zarába vám web, alebo inak plní svoju funkciu?

Ak vašou odpoveďou je áno, pravdepodobne ani nemusíte čítať ďalej. Isteže to čo funguje sa zvyčajne dá aj vylepšovať. Ale to je téma na iný článok. Inými slovami:

  • Keď ste si zriadili web, asi ste to robili pre nejaký účel. Aby vám tam chodili návštevníci a niečo spravili. Čítali, nakupovali, telefonovali vám, alebo objednávali.
  • Teraz už web máte. Robia vaši návštevníci to, čo ste plánovali? Prijímate z webu objednávky, alebo volajú vám?

Ak áno, všetko je zrejme v poriadku.

No často vidíme firemné weby, ktoré neplnia svoju funkciu. Často kvôli hlúpym chybám, ktoré by sa dali napraviť možno celkom ľahko. Niektoré z nich si dnes preklepneme. Ak zistíte, že váš web takú chybu obsahuje, viete ju pomenovať. V tej chvíli vám ju môže váš dodávateľ webu obratom opraviť.

Chyba číslo 1: Neskontrolovali ste si, či váš web je dohľadateľný

Túto chybu zistíte rýchlo a ľahko. Zoberte svoj mobilný telefón (nie počítač!) a cez vyhľadávač Google sa pokúste svoju firmu nájsť.

  1. Ak zadáte názov firmy, mali by ste byť na prvom, alebo určite na jednom z prvých miest výsledkov.
  2. Skúste však ale nájsť aj to, čo vo firme klientom ponúkate. Možno sú to plastové okná, možno vlnené ponožky. Skúste to hľadať a všímajte si, či takto je možné nájsť vašu firmu v rozumnom čase. Na prvej, najviac druhej strane výsledkov.

Tieto dva testy vám ukážu, či sa váš web vôbec dá nájsť. Samozrejme – konkurencia nespí. Ak na prvých miestach medzi výsledkami nie je vaša firma, tak máte problém. Ľudia “z internetu” nájdu konkurenciu a nie vás.

Tento problém rieši niečo, čo sa volá SEO optimalizácia a internetový marketing

Nie je to raketová veda, dnes už to vie robiť dosť ľudí. Buď si o tom niečo prečítajte, alebo si najmite SEO konzultanta. Niekedy vám pár hodinová konzultácia prinesie viac prospechu, ako niekoľko mesačné tápanie. Každý, kto robí SEO aspoň trocha profesionálne zvyčajne “na prvý pohľad” vidí chyby. A ihneď z nich odvodí riešenia.

Poznámky:

  • Prečo to máte kontrolovať cez mobilný telefón? Pretože dnes už väčšina používateľov vašej stránky používa telefóny a nie počítač. Vyhľadávače ukazujú trocha iné výsledy vyhľadávania pre mobilných návštevníkov.
  • Vo výsledkoch vyhľadávania je často veľa reklám. Tie môžu posunúť váš web tak hlboko, že takmer nie je možné ho nájsť. Potom je to pre vás prinajmenej informácia, že možno je čas investovať do reklamy.

Chyba číslo 2: Neskontrolovali ste si svoj web

Kliknite teraz na svoj web vo výsledkoch vyhľadávania. Vžite sa do úlohy svojho zákazníka. Možno predávate vysávače. Váš zákazník chce vysávač kúpiť. Čo uvidí po príchode na váš web? Vysávač? Potom je všetko v poriadku. No niekedy zistíte, že po príchode na web sa zobrazuje len nejaká lišta a možno nič iné. Inými slovami zistíte, že:

  • nie je možné rýchlo identifikovať o čom váš web je,
  • nedá sa v ňom nič poriadne spraviť (nie, nikto nebude hľadať lupu a loviť prstami v drobných písmenkách),
  • web je pomalý.

Na tieto skutočnosti nepotrebujete byť expertom. Stačí sedliacky rozum. Ak sa po kliknutí na váš web 10 sekúnd len čaká, tak máte vážny problém. No a ak web vyzerá na mobile nejak takto, tak viete, že to nie je celkom to, čo vám pomôže.

Nepríjemne často narazíte pri vyhľadávaní cez mobil na stránky, ktoré nie sú pripravené na to, aby sa s nimi pracovalo cez mobil. Niekedy to súvisí s tým, že autor webu vám kedysi pred 10 rokmi spravil skvelú (a možno poraidne drahú) prezentácuiu vo Flashi. Ten sa už ale roky nepoužíva.

Takto vyzerá web, ktorý je spravený zle. Pritom Flash už niekoľko rokov nie je možné zobraziť na mnohých počítačoch a telefónoch.

Veľmi rýchlu analýzu vášho webu vykonáte cez nástroj PageSpeed Insights. Dáte tam svoju stránku a dáte ju analyzovať.

Nemusíte o webe nič vedieť – ak váš výsledok je niekde nad 75/100 tak zrejme je všetko dôležité v poriadku. Netešte sa ale – dosiahnuť 100/100 je pomerne problematické a niekedy nemožné. Ak máte zlý výsledok, spojte sa s dodávateľom vášho webu, nech to opraví. V tomto nástroji je aj zoznam krokov, ktoré treba spraviť, aby sa web uviedol do poriadku. Dokonca ak máte chybné obrázky, môžete si tam hneď stiahnuť správne verzie.

Tip: Požiadajte kamaráta, mamu, sestru či švagrinú, aby na vašom webe pred vami spravili požadovanú úlohu. Na mobilnom telefóne!

  • Ak máte eshop, nech si kúpia aspoň jednu vec.
  • Ak predávate služby, nech si ich objednajú.

Neraďte im. Možno budete šokovaní, ako sa im nedarí nájsť nejaké tlačítko, alebo ako zložito sa musí vyplniť  formulár, ktorý možno ani nie je potrebný. Rýchlo odhalíte, čo v praxi vašim návštevníkom môže brániť v tom, aby u vás kúpili, či objednali.

Chyba číslo 3: Nespravili ste technickú analýzu hotového webu

Táto úloha už nie je celkom pre začiatočníka. Skôr je to upozornenie. Dnes stále viac firemných webov vzniká na WordPresse. Je to výhodné riešenie pre vývojárov a lacné pre zadávateľa. Aj tento web čo čítate je postavený na WordPresse.

Pre WordPress existuje mnoho krásnych šablón! Pár (desiatok) eur a váš web okamžite dosiahne luxusný vzhľad.

Upozorňujem však – tieto šablóny sú predajný tovar. Nie sú navrhnuté tak, aby skvele slúžili na VAŠOM webe. Ich prvoradým záujmom je, aby ste ich VY KÚPILI. To znamená, že efekty sa vám budú páčiť a budete ich chcieť na svojom webe. Problém je v tom, že váš web predáva službu, alebo produkt. Nie efekt. Efekty potom môžu brániť návštevníkom webu aby si všimli to dôležité. Možno si nevšimnú to drobulinké tlačítko “objednať”, petože ich pozornosť púta veľká animácia nejakej postavičky.

Bestsellerom medzi šablónami pre firmy je šablóna Avada.

Táto šablóna však je extrémne náročná na spracovanie. Inými slovami – web na nej postavený sa bude načítať veľmi dlho. Preto v prípade, že svoj web staviate na WordPresse a hotových šablónach, dajte si spraviť hlbšiu technickú analýzu.

  • Veľmi často tieto témy obsahujú hrubé chyby.
  • Slidery s obrovskými obrázkami, ktoré sú efektné pri predvádzaní webu, ale zavadzajú návštevníkovi, ak má niečo spraviť.
  • Dátovo obrovské knižnice so skriptami, ktoré kým sa nenačítajú (na pomalom pripojení) tak návštevník nevidí nič.
  • Veľké FullHD obrázky, ktoré dramaticky spomalia prehliadanie webu a rýchlo čerpajú dáta.
  • Priveľa liniek na stránke, mnohé sú často chybné – to sa týka najmä starších webov. Za roky sa všeličo pomení a možno z vášho webu odkazujete na dávno neexistujúce, alebo zmenené zdroje. Dajte si to opraviť (ručne by ste to robili pridlho).

To je len rýchly výpočet problémov, aké často vidíme na firemných webeoch.

Medzi bežné chyby patria aj maličkosti ako to, či je  web s www, alebo bez www. Ak fungujú obideve verzie, vyhľadávače to môžu vnímať ako duplicitu a penalizovať. Preto si skontrolujte aj to, ako sa správajú opačné lomítka na vašom webe. Napríklad tento článok má adresu

ak napíšete čokoľvek iné, malo by sa to vždy zmeniť cez redirect 301 na horeuvedený formát. To znamená že

  1. miro-vesely.sk/marketing/chyby-na-weboch
  2. www.miro-vesely.sk/marketing/chyby-na-weboch/
  3. www.miro-vesely.sk/marketing/chyby-na-weboch

tieto tri príklady by boli chybné, ak by sa na nich dal zobraziť obsah. Sú to maličkosti, ktoré môžu spraviť problém a pritom ich náprava býva tiež len maličkosť.

Ako sa robí technická a obsahová analýza

Sľúbil som, že v tomto článku vás nebudem obťažovať “techařinou”. Takže odporúčam, najmite si SEO konzultanta, alebo niekoho, kto zaistí marketingový a technický dozor. Už aj za jeden človekodeň sa dá vyrobiť dostatočne podrobná analýza. U malých webov stačí pár hodín. Získate tak štúdiu, podľa ktorej vám váš súčasný dodávateľ webu opraví všetky dôležité chyby.

  • Možno váš web robí niekto, kto sa vyzná v kódovaní, alebo v grafike. Nemusíte mu mať až tak za zlé, že sa možno nevyzná úplne vo všetkom.
  • Možno váš web vyrábala malá firma a poriadne ste pritlačili na rozpočet. Niekedy potom nie je priestor dodať riešenie so všemožnými optimalizáciami.
  • Možno ste web robili na kolene. To dôležité tam je a stačí ak dostanete zoznam chýb, čo opraviť.

Každopádne, zvyčajne sa po náprave najhrubších technických a obsahových chýb váš web postupne začne stávať predajným nástrojom. Po troche začnú chodiť objednávky. Tak viete, že ozdravný proces bol úspešný. Preto je výhodné, ak si občas dáte spraviť technickú analýzu svojho webu.

Nástroje

Ak si web robíte sami, potom si môžete technickú analýzu spraviť aj sami. Existuje mnoho nástrojov, ktorými sa dá vizualizovať celá štruktúra webu.

Na obrázku web, ktorý aktuálne opravujem.

  • V analýze štruktúry vidieť viacero “zabudnutých” stránok, na ktoré už nijaká iná stránka neodkazuje. Sú označené sivou farbou. Pre majiteľa webu sú to dôležité stránky, ale za roky prevádzky sa na ne postupne zabudlo. Dnes sa na ne normálnynávštevník nijako nemôže prekliknúť.
  • Modrou farbou sú označené odkazy na dynamickú URL. V kóde každej stránky webu sa nachádza aj parameter <link rel=’shortlink’ href=’http://www.example.com/?p=123′ /> s odkazom na dynamickú URL, ktorá aj tak bude presmerovaná nazad. Generuje to chybne nastavený plugin v šablóne. Uplne zbytočná chyba.

Na tomto príklade vidíte, že ak využijete rôzne nástroje na technickú analýzu, zvyčajne odrazu “vidíte”, čo ste predtým nemali možnosť jednoducho zistiť. Nezľaknite sa – aj keď vám taký nástroj oznámi, že na webe sú tisícky chýb, zvyčajne to znamená, že dizajnová šablóna, alebo nejaký plugin generujú problém a ten je na všetkých stránkach. Ak odstránite príčinu, chyby zmiznú.

Nezľaknite sa cien týchto nástrojov – mnohé sa dajú použiť jednorazovo, alebo v obmedzenej prevádke zadarmo. To zvyčajne stačí. Iné zas slúžia na dlhodobé monitorovanie technického stavu webu. Musíte si sami prepočítať, či sa vám oplatí tieto nástroje kupovať. Ak vás váš web živí, alebo je dôležitou súčasťou vášho marketingu, potom je dlhodobá a pravidelná kontrola a údržba nevyhnutná.