Blog ako marketingový nástroj

Mnoho ľudí dnes používa slovo blog. Niektorí dokonca nehovoria „pozrel som si na internete“, ale „pozrel som si na blogu“. Tento pojem je niektorými ľuďmi mylne považovaný za synonymum pre internet. Neraz aj pre webovú stránku, pre čokoľvek, čo má na internete nejaký textový obsah. Čo je to vlastne blog? Ako to začalo?

Pred niekoľkými málo rokmi neboli vyhľadávače také vyspelé ako dnes. Nájsť na internete zaujímavé, kvalitné informácie nebolo také jednoduché.

IT špecialisti, systémoví administrátori, webdizajnéri si začali viesť akési verejné denníky. Ľudia, ktorí sledovali čo sa deje na internete, snorili a o tejto svojej činnosti si viedli takzvaný log (v angličtine palubný denník). V počítačovej hantírke je log zápis toho, čo sa dialo. Vznikol tak názov web log, čiže „zápis toho, čo som robil/našiel na webe“. V angličtine sa potom web log stiahnutím skrátil na blog. Tieto blogy sa začali stávať populárne, pretože ich často viedli mienkotvorní ľudia, ktorí veľa vedeli. Ukázalo sa, že sa oplatí chodiť na tieto blogy. Každý deň tu boli čerstvé informácie, čo je na internete nové, zaujímavé a podobne. Slúžili ako filter. Ako sieť, ktorou sa dalo lepšie loviť v internetovom mori balastu. Ak blog viedol múdry IT špecialista, zvyčajne to, čo zaujalo jeho, zaujalo aj iných IT špecialistov.

Z hľadiska rozsahu blog pôvodne znamenal krátke články, neraz len URL adresy s krátkym popisom. Autor tam napísal: Práve som objavil zaujímavý web o posilňovaní a kulturistike, pozrite si na sportujeme.sk možno tam nájdete nejaké zaujímavé cviky. Ten istý autor iný deň napísal, že si práve kúpil dobrú knihu v kníhkupectve dobreknihy.sk ktoré sa špecializuje na osobný a manažérsky rozvoj.

Občan z davu si založil blog a z večera do rána sa stal takmer až novinárom. Reguloval určitú časť verejnej mienky. Mal vplyv na to, kam sa pôjde väčšina jeho čitateľov pozrieť. A neraz to boli státisíce návštevníkov. Ak to bola zaujímavá osobnosť, ak to bol človek, ktorý mal čo povedať, alebo mal vkus, ktorý vyhovoval mnohým návštevníkom, tak sa jeho blog stal navštevovaným a vyhľadávaným miestom.

Na internete je veľa ľudí, ktorí si chceli viesť svoje blogy. Tak vznikli aj služby, ktoré poskytujú blog zadarmo. Dnes si môže ktokoľvek založiť blog na počkanie. Napríklad na blog.sme.sk môžete začať publikovať svoje názory, tipy, postrehy, nápady. A získate stovky čitateľov v priebehu pár hodín.

Asi nikdy v histórii sa nedalo tak rýchlo zistiť, či viete alebo neviete zaujať publikum písaným textom.

Za tie roky sa zmenil charakter toho, ako blog zvykne vyzerať. Dnes sa z blogu stal skôr formát krátkych článkov. Cítiť príklon k písaniu dlhších textov, názorov, postrehov, pocitov. Ubúda linkovania na iné zdroje. Aj autori blogov si začínajú uvedomovať svoju silu a vplyv. Len tak pre nič za nič nebudú „ukazovať“ na iné weby. Aj sem už zavítala konkurencia.

Ak niekoho zaujíma politika, tak bude v blogu pravdepodobne očierňovať jednu politickú stranu a obieľovať druhú. Ak je to počítačový znalec, tak bude zrejme na svojom blogu písať o nových technológiách, či počítačoch. Blog sa stáva novým masmédiom. Načo kupovať noviny alebo časopisy? Môžete začať čítať názory „ľudí z davu“.

Mnoho firiem zistilo, že sa blog dá využívať v marketingových stratégiách.

Možnosti a výhody blogu pre firmy

Podľa môjho názoru mať firemný blog je väčšinou dobrý nápad. Pokiaľ firma na svojom blogu bude pravidelne publikovať informácie zo svojho fachu, môže významným spôsobom prispieť k dobrému menu firmy. Prostredníctvom blogu sa dá posilniť dôvera zákazníkov. Môžete získať prvo­triednu spätnú väzbu z diskusných príspevkov. Možno bude tvrdá – publikum diskutujúce na blogoch je niekedy surovo kruté. Ale získaná spätná väzba je neraz lepšia než by ste získali zložitými prieskumami verejnej mienky.

Na blogu totiž môžete so svojimi zákazníkmi či kritikmi diskutovať. Môžete byť konfrontovaní s názormi čitateľov, alebo ľudí, ktorí možno už dlhodobo používajú vaše produkty a služby. Môžete sa ľahko dostať do povedomia v určitej oblasti.

Viesť si vlastný blog nie je pohodlné. Chce to niekoho, kto bude ochotný písať v určitých pravidelných intervaloch články a takých ľudí nie je zase až tak veľa.

Miro Veselý

Ponúkam vám služby:

Text

PR články, e-booky, príspevky na sociálne siete.

Video, obraz, zvuk

Spracovanie fotografií, videa a podcastov

Marketing

Tvorbe názvu, značky, loga, či sloganu.

Máte záujem o spoluprácu? Napíšte mi e-mail a poďme na to!
mv@mix.sk

Miro Veselý

Pracujem na živnosť od roku 1998. V poslednom čase som okrem marketingu a písania začal pre klientov natáčať a strihať aj videá. Ako relaxáciu po práci využívam kolobežkovanie na športovej kolobežke.

crossmenu