Ako budovať spätné odkazy

Pred pár rokmi stačilo napísať e-mail pár desiatkam podobných webstránok a všetci linku na váš web celkom radi zaradili. Dnes sa už situácia začala meniť. Weby už nie príliš ochotne odkazujú na iné stránky. Požiadaviek toho typu už koluje priveľa.

Zriaďovatelia webov si začínajú uvedomovať, že taká linka má aj určitú komerčnú hodnotu.

Skoro denne dostávam ponuky typu „Máte super stránky, tak na ne umiestnite linku na moju firmu a obom nám to prospeje“. Myslíte si, že žartujem? Príklad takej ponuky vidíte na nasledujúcom obrázku:

Klasická ukážka amatéra v linkbuildingu. Tento autor si nedal ani len námahu napísať e-mail s mojou adresou. Správu hromadne rozoslal na mnoho adries. Prakticky chce, aby som mu spravil reklamu zadarmo.

  • Z pohľadu výmeny odkazov by to znamenalo, že mu darujem dosť zaujímavú návštevnosť a on mne nič.
  • Z pohľadu vyhľadávačov by to znamenalo, že môj dlhoročne overený web, ktorý má určitý kredit, ukáže na bezvýznamný, začínajúci projekt. Ja by som nestratil nič, on by však získal veľa.

Možno si poviete, že ak nič nestratím, prečo mu potom nepomôcť? Prečo som pes? Prečo som taký lakomý? Pretože takých ponúk mám 7 až 10 do týždňa. Keby som vyhovel každej, môj web by tým okamžite stratil dôveryhodnosť. Z pohľadu vyhľadávačov by vyzeral ako linkfarma. Tak sa v žargóne SEO hovorí stránkam, ktoré majú veľa odkazov na rôzne iné weby. Vyhľadávač by mohol začať môj web podozrievať, či náhodou nepredávam spätné odkazy. A mohol by ma penalizovať za pokus manipulovať výsledky vyhľadávania. V tom momente by som stratil všetko, čo som roky budoval. Ostalo by mi konštatovať „pre dobrotu na žobrotu“ a hľadať si niekde zamestnanie.

Predstavme si však, že na takúto výzvu predsa len zareagujete. Stránky určené na linky partnerov často vyzerajú takto:

Komu pomôže, ak v treťom stĺpci, ako siedma odhora pribudne vaša ikona? Ľudia si takéto zoznamy neprezerajú. Vyhľadávače nedávajú takmer žiadnu váhu jednému odkazu, ak je na stránke ďalších sto adries.

Výmena odkazov s inými webmi

Vyhľadávače dokážu rozlíšiť, čím sa zaoberajú jednotlivé stránky webu. Vyhľadávač ľahko zistí, že vaša stránka je na určitú tému. Lenže webov na rovnakú tému je veľa. Váš web. Weby vašich konkurentov. Weby záujemcov o rovnakú oblasť. Weby výrobcov, e-shopy. Časopisy na tú tému, recenzie…

Ako vyhľadávače automatizovane zistia, ktorý z webov bude pre čitateľa najzaujímavejší? Ktorý zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania najvyššie? Vyhľadávače vychádzajú z predpokladu, že ak je niečo zaujímavé, iné weby na túto zaujímavosť zvyčajne poukážu pomocou odkazu. Je to ako referencia.

Niekto možno má web o zdravej výžive a v texte spomenie, že zdravá výživa je dôležitá aj pri chudnutí. Ak sa mu páči môj web o chudnutí, v texte svojho článku uvedie možno niečo v duchu „…sú rôzne spôsoby ako schudnúť, vyberte si…“. To farebne zvýraznené je spätný odkaz.

Čitateľ stránky o zdravej výžive sa môže jediným kliknutím dostať aj na môj web.

Keď vyhľadávač pri prezeraní webu o zdravej výžive nájde tento spätný odkaz, preň je to informácia, že stránka o zdravej výžive odporúča svojich čitateľov na stránku o chudnutí.

Je to ako hlasovanie. Čím viac webov bude ukazovať na môj web, tým pravdepodobnejšie je, že môj web o chudnutí je kvalitný informačný zdroj. Tým vzrastie kredibilita môjho webu „v očiach“ vyhľadávača. Na vyššiu pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania sa zvyčajne dostane ten web, na ktorý ukazuje viac iných webov. No nemôžu to byť celkom ľubovoľné weby.

  • Jeden dôveryhodný web odkazujúci na moju stránku dá jej viac kreditu, ako keď na ňu ukáže niekoľko málo významných webov. Získať spätný odkaz z populárneho a známeho webu je vždy cenné a efektívne.
  • Ak je na nejakej stránke len jediný odkaz a to na môj web je to oveľa cennejšie, ako keď je odkaz na moju stránku zaradený na stránke medzi stovkou iných odkazov.
  • Ak na môj web o chudnutí ukazuje web zameraný na obezitu je to pre mňa významnejšie, ako keby na môj web o chudnutí odkazoval kamarát zo svojho webu o motorkách.

Vyhľadávače takto vyhodnocujú weby automaticky, na zá­klade algoritmov, ktoré sú prísne tajné a stále sa vyvíjajú a vylepšujú. My vieme len približne, ako to celé funguje. Prečo sú algoritmy tajné? Mnoho firiem sa v minulosti snažilo umelo zlepšiť svoju pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania. Kupovali si spätné odkazy na iných weboch. Ale vyhľadávače nechcú, aby mali takto zmanipulované výsledky. Vyhľadávače preto hľadajú príznaky situácie, keď na nejaký web začnú náhle ukazovať umelo vytvorené, alebo dokonca platené spätné odkazy. Ak vyhľadávače rozpoznajú, že sa snažíte manipulovať výsledky vyhľadávania, potrestajú vás za to. Vaša stránka sa prepadne vo výsledkoch vyhľadávania na podstatne hlbšiu (alebo žiadnu) pozíciu.

Vaším cieľom je získať čo najviac webov, aby ukázali na vás. Nič iné. Ideálne je, ak sa web, ktorý má „ukazovať“ na vás tiež zaoberá tou oblasťou, ktorú rieši aj vaša stránka. Samozrejme, väčšina webov chce na výmenu aj od vás, aby ste ukázali na nich.

To však pre vyhľadávač znamená zrozumiteľnú informáciu, že ste si navzájom vymenili odkazy. To už nemá ten efekt, ktorý by ste potrebovali. Vaším cieľom je získať veľa odkazov smerujúcich ku vám. Nie veľa výmen odkazov. Prečo?

  • Váš zubár Gábor Vrták vám odporučí kefku Ďasnochlp 6000, aké dostať v lekárni Modrá Pilula na námestí. Zrejme pôjdete a kúpite si ju. To je odkaz. Lekár vás odkázal na produkt a predajcu. Vy lekárovi dôverujete.
  • Prídete do predajne kefiek a uvidíte tam veľký nápis: Najlepší zubár v meste je Gábor Vrták. Vycítite, že v pozadí je asi nejaká dohoda. My budeme nadháňať zákazníkov ku vám a vy ku nám. To už je výmena odkazov. Možno dokonca zubnú kefku ani nekúpite, ale pôjdete si ešte overiť, či je vlastne naozaj taká dobrá.

Výmena odkazov teda síce neublíži, ale zvyčajne ani neprinesie výrazný efekt. Takže ako na to, aby na vás ukazovali weby „len tak“ zadarmo? Poskytnite niečo jedinečné, nejakú službu, o ktorej sa oplatí písať autorom nezávislých webov, alebo blogerom. Vtedy máte šancu na úspech.

  • Váš kvalitný obsah zaujme tvorcov webov natoľko, že naň sami odkážu.
  • Váš kvalitný obsah následne zaujme návštevníkov prichádzajúcich cez ich odkazy.

Máte priemerný web, priemernú ponuku a priemerný vzhľad? Potom nie je dôvod aby na vás ktokoľvek odkazoval. Čo je horšie, ani na to, aby niekto u vás kupoval. Tak ako vždy, aj tu byť priemerným znamená dosiahnuť to, čo má priemer. A to znamená niečo medzi málo a takmer nič.

Vytvárajte preto spätné odkazy čo najprirodzenejšie. Prirodzený spôsob je, keď sa autori webov o ktorých ani neviete sami rozhodnú odkázať na vás. Môžete občas požiadať svojich dodávateľov, alebo zákazníkov, či by vám nespravili láskavosť a neuverejnili na vás linky.

Aby nové spätné odkazy neboli podozrivé, pridávajte ich vždy len po jednom! Nie je dobré, ak sa linka na váš web objaví naraz na desiatich rôznych weboch. Spravte si plán a raz za týždeň nájdite jeden web, ktorý možno pridá odkaz smerujúci na váš web.

Ak neviete kde s linkbuildingom začať, tu je pár tipov:

  • Zaregistrujte svoj web do významnejších katalógov na slovenskom internete. Nie takých, kde treba platiť. Len tam, kde to má reálny zmysel = je tam návštevnosť. Zoznam, Azet a podobné väčšie.
  • Oslovte všetkých známych, kolegov, dodávateľov a povedzte, že potrebujete pomôcť. Na rovinu požiadajte, že by ste chceli získať linku smerujúcu na váš web. Ak sa dá, berte, ak sa nedá, tak nič. Neponúkajte výmenu odkazov. Netreba, aby spomínali vašu firmu. Stačí ak v texte niektorého článku bude kľúčové slovo, alebo fráza doplnená o linku na vás.
  • Odkazy na niektorých weboch si môžete kúpiť. Nie som presvedčený, či je to najlepšia stratégia, ale niekedy je to cesta rýchla a účinná. Nie je však ľahké vypočítať a určiť cenu takého spätného odkazu. Je to vecou dohody. Sú na to aj služby, napríklad PlaCla.
  • Odkazy môžete získať, ak budete písať zaujímavé príspevky (a v nich občas uvediete odkaz) na známom verejnom blogu. To je jedna z najefektívnejších stratégií. Verejné blogy majú dobrý kredit a to čo napíšete vám poskytne nielen spätný odkaz, ale aj komunikáciu. Nie všade však je povolené vkladať linky.
  • Píšte na Facebook stránku krátke nápady či informácie a dávajte k nim odkazy.
  • Píšte v diskusných fórach a v podpise uveďte linku na svoj web. To, o čom vo fórach budete písať, musí niekomu pomôcť. Ak pri takom príspevku bude skromná adresa na váš web, nikoho to nepodráždi. Skôr si povedia, „Tento chlap vie, pomohol mi. Čo vlastne robí?“.
  • Tak, ako vo fórach, aj v diskusiách k článkom na iných weboch píšte príťažlivé a vecne podložené príspevky. Ak sa to hodí, občas uveďte linku na svoj web, ak to môže danú diskusiu nejako obohatiť.
  • Môžete si kúpiť priestor na webstránkach elektronických časopisov a uverejniť v nich platené PR články s linkami na váš web.
  • Môžete písať odborné články pre elektronické časopisy, alebo iné weby. Namiesto nároku na odmenu požadujte uverejnenie spätných odkazov na váš web v takom článku.
  • Oveľa náročnejšie, ale účinné je zriadiť si vlastné weby, ktoré na vás budú „ukazovať“. Publikujte na nich niečo zaujímavé, hodnotné, efektné. Vtipy, hodnotné rady, zábavné hry… Na taký web získate zvyčajne viac spätných odkazov. Ako bude rásť vo vyhľadávačoch jeho kredibilita, bude rásť aj vplyv ak z tohto webu odkážete na svoj pôvodný, firemný web. Variantom môže byť stratégia, keď súčasťou firemného webu je práve takáto poradenská zložka. Ak je dobre spravená, „vymámi“ spätné odkazy od nadšených návštevníkov aj bez pýtania.

Ako taký spätný odkaz má vyzerať?

Má 2 parametre: cieľ, kam smeruje odkaz a text, na ktorý sa dá kliknúť. Tento zobrazený text slúži ako kľúčové slovo.

Zlý odkaz: „Kliknite sem.“ Slovo „sem“ nie je kľúčové a nič neznamená. Dobrý odkaz „Tu sú rady ako schudnúť“. Kľúčová fráza „ako schudnúť“ je pre vyhľadávač zrozumiteľná. Preto sa oplatí mať kľúčové slovo v názve domény. Ľudia často odkazujú na weby takto: „Viac informácií na webe www.digi-foto.sk.“

Text použitý v spätnom odkaze teda formátuje tému, o čom asi je cieľová stránka.

Myslite na to, že väčšina tvorcov a autorov webu už dnes dobre rozumie tomu, ako ťažko sa získavajú spätné odkazy a akú majú cenu. Preto sa len málokto bude ponáhľať uviesť linku na váš web. V roku 2000 bolo webov málo a každý nový bol takmer až rarita, na ktorú sa oplatilo ukázať. Dnes sú webov desaťtisíce. Nikto sa neponáhľa odporúčať práve ten váš. Najmä, ak je komerčný.

Spätné linky potrebujete. Ak svoj web ešte len vyrábate, zahrňte budovanie spätných odkazov aj do marketingovej stratégie. Položte si otázku „Prečo by na náš firemný web mal dôvod ktokoľvek ukázať? “ Ak na túto otázku nemáte odpoveď, nezískate takmer žiadne spätné odkazy. Čo je horšie, asi to zároveň znamená, že máte len priemerný web.

Tip: Pokiaľ nemáte nápad, ako upútať pozornosť, skúste na web napísať, alebo ukázať niečo neočakávané.

Ako absurdne sa dajú použiť vaše produkty?

  • Akými spôsobmi sa dajú zničiť?
  • Ako bude vyzerať váš produkt, ak ho prejde parný valec?
  • Ako bude vyzerať výrobok ak na ňom budú desiatky motýľov? Alebo ježko?

Takéto nezvyklosti môžu vyvolať záujem blogerov a priniesť vám spätné odkazy. Možno si linku s vaším webom budú posielať ľudia e-mailom. Jednoducho dajte na svoj web návnadu, ktorá by chutila tým ľuďom, ktorí tvoria weby a píšu články.

  • Vytvorte užitočný nástroj na výpočet niečoho zložitého.
  • Pripravte niečo vtipné, duchaplné.
  • Šokujte, zabavte, vyvolajte niečím emóciu.
  • Publikujte niečo kontroverzné.

Ak na vás niekto ukáže, poďakujte. Ak o vás iní píšu, linkujú, odmeňte ich. Spomeňte ich na svojom webe, napíšte im e-mail a poďakujte.

A HLAVNE: Ak vám tento článok pomohol, prosím, zdieľajte ho a odkážte naň!

Fakt.