Ako odmerať rýchlosť webu a dizajnovej šablóny?

Rýchlosť webu je dnes kľúčovým faktorom pri posudzovaní kvality webu. Ak máte pomalý web, pokojne ho môžete vypnúť a ísť sa venovať trebárs rybolovu. Prečo?

  • Ľudia z pomalých webov utečú.
  • Na pomalom e-shope kúpi len málokto.
  • Google pomalé weby posúva ďalej dozadu, aby neprekážali.

Preto je dobré, aby ste dali pozor na to, ako rýchlo funguje váš systém. Nechcem teraz démonizovať rýchlosť a hnať to do extrému. Väčšina bežných webov nedosiahne rýchlosť profesionálnych systémov. Taká rýchlosť sa v bežných cenových reláciách dosahuje ťažšie.

Samozrejme, veľmi rýchlo si viete web otestovať nástrojmi ako napríklad

Tieto tri nástroje vám prinesú rozumný vhľad do situácie, čo sa asi deje. Z mojej skúsenosti som si však všimol, že na presnejšie posúdenie situácie sa mi osvedčilo viac testov. Predsa len – mnohí máme weby na zdieľanom hostingu. Aj internetová konektivita rôzne kolísa a preto jednotlivé meranie stránky môže byť zaťažené nečakane početnými štatistickými chybami.

Častou úlohou je výber vhodnej témy – dizajnovej šablóny pre WordPress. Začiatočník sa pozerá najmä na to, či je “pekná”. Pokročilý už pozerá aj na to, či splní účel. Krása a ligotavý dizajn totiž môžu byť zaplatené brutálnym spomalením celého webu. Čo by ste mali z toho, keby ste si kúpili obľúbenú, prémiovú šablónu – dokonca bestseller – a zistíte, že sa načíta 7 sekúnd? Vašu kúpenú krásu nik neuvidí. Po troch štyroch sekundách čakania mnohí stlačia tlačítko späť a idú márniť svoj život na iný web. Takže kontrola novej šablóny je veľmi užitočná. Niekedy zistíte, že sa oplatí radšej ju do 30 dní vrátiť.

Ako sa to dá odmerať a nezabiť na tom celý deň? Používam nástroj, ktorý mi umožňuje túto úlohu slušne spriemerovať a výsledky sú pomerne objektívne.

Marketing Miner ako štatistický  nástroj

Samotný Marketing Miner som už spomínal v samostarnom článku. Dnes sa teda hneď sústredím na praktickú ukážku využitia. Predpokladajme, že si chcete na webe vybrať niektorú dizajnovú šablónu. Máte ich niekoľko a neviete sa rozhodnúť. Pocitovo sa správajú podobne a výsledky v testoch sú tiež podobné.

V Marketing Mineri môžete vložiť ako zdroj údajov súbor sitemap.xml a tým automaticky načítate všetky stránky webu, alebo aj všetky rubriky, ak chcete.

Stačí odmerať okolo 100 stránok. Rozsiahlejší test už neprinesie veľké spresnenie výsledku.

Príkladom môže byť jeden malý starší web so 116 článkami. Nasadil som na ňom prvú testovanú dizajnovú šablónu…

…a v reporte vybral len rýchlosť. V prvom kole tento test úplne stačí. S víťazom môžete otestovať aj mnoho ďalších technických podrobností, ale to už je iná téma.

Dal som spracovať report. Po jeho dokončení som na meranom webe zmenil šablónu na ďalšieho z kandidátov. Odmeral a takto postupne som zmeral všetky šablóny, ktoré ma zaujímali.

K metodike: web meriam keď má vypnutú cache, v čase menšej záťaže systému. V každom teste sú rovnaké pluginy – nedovolil som, aby si šablóna ešte doinštalovala ďalšie doplnky, to by dopadla ešte horšie. Výsledného víťaza aj porazeného som nakoniec meral opakovane v celkom inom čase aby som vylúčil problémy na hostingu. Rozdiely medzi meraním nadránom a v nedeľu popoludní boli minimálne.

Výsledky merania rýchlosti webu v Marketing Mineri

Aj keď v teste som mal len 7 rôznych šablón, rozdiely boli priepastné.

Podotýkam, že všetky šablóny patria k tomu rýchlejšiemu, čo sa povaľuje na internete, v teste boli aj prémiové šablóny. Paradoxne jedna z najnovších prémiových šablón vpálila ako najhoršia. Pozrime sa teraz na to, ako vyzerajú výsledky merania rýchlosti webu priamo v Marketing Mineri. Na prvý a hrubý pohľad stačí len úvodný report a do hĺbky ísť netreba. Pomalé šablóny sa vylúčia z hry. Nemá veľmi zmysel sa s nimi zaoberať. Oni sú pomalé a ja netrpezlivý. Zlá kombinácia.

Toto je rýchly pohľad na víťaza testu. Šablóna ColorMag vo verzii zadarmo. Naozaj dobrá práca s rýchlosťou! V priemere je ba zobrazenie stránky treba načítať 68 zdrojov a jedna stránka sa načíta v priemere za 0,6 sekundy. Server na zdieľanom hostingu odpovedá zhruba po 0,3 sekunde.

Niekde v strede sa umiestňuje väčšina slušných šablón. Nechcem vás zavaliť obrázkami z testov, stačí jeden zástupca stredu. Vybral som moje donedávna obľúbené Headway Themes, v ktorých ste si dizajn mohli navymýšľať sami. Len už ich nejak nevyvíjajú, tak sme zdvihli kotvy a prešli na iný framework… Vždy patrili v rýchlosti k tomu lepšiemu. Žiaľ, zostavenie stránky už je nad jednu sekundu a server tiež odpovedá pomalšie – dostáva viac úloh.

Nakoniec prémiová šablóna Newspaper ktorá sa stále počíta k tým rýchlejším. Tu už pri nezmenenej konfigurácii systému trvalo zostavenie stránky v priemere 2,3 sekundy. Server dostával ťažšie úlohy, pretože odpovedal až po 0,8 sekunde – to by sa efektívnou cache dalo slušne zraziť na rozumnejšie čísla. Lenže ešte rozumnejšie čísla by šli z “ľahších” tém.

Teraz sa ešte pozrite na rýchly pohľad dovnútra podrobnejšieho reportu rýchlosti načítania jednotlivých stránok webu.

Z Marketing Mineru môžete exportovať analýzu do Excelu. Získate tak prehľadnú tabuľku s mnohými ďalšími parametrami. Aby obrázok zostal čitateľný, dosť som toho odsekol. Pozrite si, ako vyšiel najhorší a najlepší výsledok. Najskôr najpomalšia téma:

Tu je pekne vidieť, ako výrazne “lieta” rýchlosť medzi jednotlivými stránkami jedného webu. Niektorá je načítaná za 2 seknudy, iná za 3 aj viac. To je spôsobené aj zdieľaným hostingom, aj tým, že na každej stránke je trocha iný obsah. Práve preto je dobré pre presnejší priemer načítať väčší počet stránok.

Vidíte, že rýchla šablóna jednoznačne vedie vo všetkých parametroch a nie je to nejaká náhoda pri nešťastne zvolenej chvíli merania.

(Na takýto test je potrebné zvoliť si čas kedy na webe nie je veľký traffic, najlepšie zavčasu ráno, alebo cez víkend…)

Vidíte aj to, že na rýchlosť webu má vplyv nielen váš obsah, ktorý máte na stránkach. Je veľký rozdiel, či si dizajnová šablóna potrebuje “nacicať” mega skriptov len na to, aby vedela, čo má začať robiť. Alebo či jej stačí pár kilo kódu, ktorý vykreslí čo treba oveľa úspornejšie. Nejde totiž len o šablónu samotnú! Webstránka sa zvyčajne skladá z

  • Vlastného obsahu – ten tam je akosi oprávnene…
  • K tomu vaše obrázky, tie tiež potrebujete.
  • “Kostry” webu, alebo dizajnovej šablóny. Tá by mala byť úsporná. Slúži. Nie je dôležitá.
  • Funkcií a dizajnových prvkov. Neprebíjať efektami vlastný obsah. Je to servis, nemalo by to zabiť web. Viem, programátori a kóderi radi načítajú celé knižnice aj keď z 250 kilového baléka funkcií využijú nejakú trojriadkovú…
  • Analytické kódy, písma. Aj tu je menej viac.
  • Sociálne siete. Odmerajte si, či vám na to klikajú. Mobilní useri to nerobia často – vedia že by ich to zdržalo o 30 sekúnd a stratili by fókus. A stránku to zdrží o niekoľko sekúnd.

Z ničoho nič zistíte, že na jednu stránku sa z vášho webu musí stiahnuť 2 či 3 mega materiálu.

  • Nechcite vedieť, ako to bude “svižné” na horšom internetovom pripojení.
  • Ako “nadšení” budú vaši návštevníci s mobilom ak majú pomalšie spojenie a platia za prenesené dáta?
  • Niekedy to na stoličke nadvihne aj tých, čo majú starší počítač, ktorý nemusí vládať vykresľovať toľko javaskriptov.

Jednoducho na rýchlosti dnes záleží rovnako, ako v dobách vytáčaného internetu, kedy stránky mali 50 kilo s už sme riešili, ako ich zoptimalizujeme. Odvtedy sa nič nezmenilo. Vlastne jedno sa zmenilo: Ľudia sú ešte viac netrpezliví.

Ak použijete Marketing Miner, získate veľmi rýchly a efektívny pohľad na to, ktorá dizajnová šablóna sa stane vašim favoritom.

Až tú potom začnite optimalizovať na rýchlosť nasadením cache a ďalších taktík. Ale to už je zas téma na inú článočku.