Obrázky dajte všade, kde sa dá

Obrázok na internete je široký pojem. Teraz budeme hovoriť o fotografiách. Pri tvorbe webu je žiaduce, aby bol dátový objem čo najmenší. Menej dát sa čitateľovi rýchlejšie načíta. Rýchlosť je na internete prvoradá. Preto pokiaľ umiestňujete na internet obrázky, odporúčam, aby boli dátovo čo najmenšie. Ak treba väčšie verzie obrázkov, nech sa zväčšia až po kliknutí na malý obrázok.

Obrázky sa umiestňujú na internet ľahko. S dnešnými technologickými možnosťami a digitálnymi fotoaparátmi nie je problém vytvárať obrázky v solídnej kvalite. Odporúčam vám, aby ste obrazový materiál dávali všade, kde je to len trochu možné. Každý text, ktorý môžete nejakým spôsobom ilustrovať, ilustrujte. Dajte si to za povinnosť. Čitatelia vám budú za to vďační. Je výhodnejšie ukázať jeden obrázok, ako písať dlhé litánie.

Viem, že v elektronických obchodoch sú fotky samozrejmosťou, ale na stránkach s ponukou služieb sa vyskytujú menej často. Fotografujte všetko, čo sa fotografovať dá. To sa netýka len produktov, ale aj služieb.

Keby som predával fotoaparáty v elektronickom obchode, určite by som okrem fotografie daného fotoaparátu, publikoval aj fotografie nasnímané tým-ktorým fotoaparátom. Hľadal by som nápady, ako môže daný fotoaparát využiť váš zákazník. Sú fotoaparáty, ktoré umožňujú fotografovať v makro rozsahu zblízka, už od vzdialenosti 1 cm. U takého fotoaparátu by som určite uverejnil fotografie, ktoré ilustrujú túto vlastnosť prístroja ako výhodu formou príbehu. Dal by som tam povedzme fotografiu kvetu. Alebo detailný záber oka. Niečo, čo by mohlo čitateľa alebo návštevníka toho obchodu upútať, aby začal túžiť „toto by som si chcel odfotiť aj ja“. Ak má iný fotoaparát silný zoom, chcelo by to fotku vtáka v hniezde. A k tomu nápis, že takéto fotografie sa dajú fotografovať práve vďaka tomu, že má tento fotoaparát dlhý zoom. Také fotografie by mohli v zákazníkovi vzbudiť túžbu, aby ten fotoaparát vlastnil.

V prípade, že vyrábate plastové okná, alebo kladiete podlahy, fotografujte, ako to vyzerá, keď prídete pracovať do nejakej domácnosti. Ako vyzerajú vaši ľudia? Ako po sebe upracú? Ako chránia vybavenie pred znečistením a poškodením?

Ak poskytujete služby, mám tu overený marketingový tip: Uverejnite čo najviac obrázkov, ktoré by zobrazovali stav pred a po. Tieto obrázky sú príbehom. Príbehy majú ľudia radi. A zároveň návštevníka navnadia doslova na to, že by aj on také niečo chcel.

  • Ak renovujete dvere, nafoťte stav pred aj po.
  • Ak máte kadernícky salón či nechtové štúdio, odfoťte pár zákazníčok pred a po poskytnutí služby.
  • Ak ste bytový architekt nafoťte pôvodný byt aj byt po rekonštrukcii.

Už po niekoľko nafotografovaných zákazkách môžete dať na internet ukážky, ako vyzerajú výsledky vašej práce.

Ľudia, ktorých zaujíma rekonštrukcia bytu budú si vaše obrázky prezerať. Tým si vytvárajú vzťah k vašej firme. V duchu už s vami komunikujú. Povedia si. „Áno, toto je dobre urobené. Tamto je premyslené. Po rekonštrukcii to vyzerá lepšie.“ Obrázky typu pred a po budujú vašu dôveryhodnosť a navyše ich všetci máme radi. Je to skratka v čase, príbeh typu „ako to bolo ďalej“. V skutočnosti sú atraktívne práve preto, že je to príbeh. Ak máte dobrý príbeh, získate a udržíte pozornosť.

Chcete napísať „Renovujeme dvere, ktoré sú po renovácii oveľa krajšie“? Povedzte to aj fotografiou. Je to podstatne účinnejšie, ako keď to napíšete len pár vetami.

Kde získať skvelé fotografie?

Mať na webe veľa fotografií je vždy výhoda. Kde ich však vziať a nezadlžiť sa na niekoľko generácií? Firmy často na internet fotografie nedávajú, pretože nevedia, kde ich získať. Fotografi sú drahí. Kde teda vziať dobré fotografie? Ako vhodne ilustrovať článok fotografiou, ktorá je úplne abstraktná?

Príklad: Predávate fotelky a píšete článok o tom, že v byte je dobré mať fotelku a ako sa v nej príjemne sedí. Jedna možnosť je dať ako ilustráciu takého článku vašu vlastnú fotelku. Druhá možnosť je dať k článku len ilustračnú fotografiu. Záber rodiny, ktorá sedí v obývačke a príjemne sa rozpráva. Takéto fotografie sa dajú rýchlo získať z internetu.

Existujú fotobanky, ktoré predávajú milióny ilustračných obrázkov. Bežná ilustračná fotografia v rozlíšení vhodnom na ilustráciu webstránky stojí zhruba jedno euro. Pozrite sa na weby ako dreamstime.com.

Môžete vyhľadávať fotografie tematicky príbuzné vášmu odboru a získate rýchlo kvalitné a zaujímavé obrázky na váš web.

Pozor! Nekupujte vo fotobankách príliš fotobankovité obrázky. Sú umelé, nepravdivé a diváci to vycítia. Znesú sa v nejakom magazíne ako ilustrácia. Na firemnom webe s nimi ale pracujte veľmi opatrne. Čas týchto fotiek skončil niekedy okolo roku 2010…

Viem, mnoho obrázkov by sa dalo nasnímať digitálnym fotoaparátom tak, že vyfotografujete v kresle svoju svokru. Ale povedzme si na rovinu, ak sa venujete predaju pohoviek, tak je možné, že neviete dobre fotografovať. Fotografie, ktoré nafotíte nebudú až tak efektné, ako keď ich nasníma niekto, kto sa fotografovaniu roky venuje a má aj kvalitný fotoaparát. A odpadne vám konflikt so svokrou, ktorá vám príde vynadať, že ju suseda videla na webe a chce to fotiť ešte raz, lebo má novú blúzku…

Najčastejšie asi budete potrebovať dva druhy fotografií:

  • Prvou skupinou sú abstraktné fotky. Abstraktnou nemyslím to, že by tam boli len nejaké fľaky. Myslím takú ilustračnú fotografiu, ktorá nie je vo vzťahu ku konkrétnemu produktu. V tomto prípade je asi najjednoduchšie použiť fotografiu práve z fotobanky. Usmievaví ľudia, spokojné tváre, príjemné a neutrálne prostredie… To všetko tam nájdete.
  • Druhou skupinou sú konkrétne fotografie produktov alebo zábery z toho, ako poskytujete nejaké služby. Tieto fotografie už musie byť vaše. Buď si ich nasnímate sami, alebo si najmite fotografa.

Možno ste firma, ktorá zatepľuje domy. To by chcelo zábery, ako budujete lešenie, ako murár dokončuje niekde omietku, ako sa farbí dom a podobne. Dajte si urobiť cenovú kalkuláciu, čo by vás asi stálo, keby vám profesionál urobil kvalitné fotografie všetkých vašich produktov. Alebo keby išiel s vami do terénu a nasnímal ako pracujete.

Príklad: Robil som web pre firmu, ktorá vyrába firemné pútače. Tak sme chodili po meste a snímali jednotlivé, konkrétne práce, ktoré oni realizovali. Chceli sme na web umiestniť fotografie, na ktorých zákazník uvidí spôsoby ich práce, aké stabilné sú tie nápisy v čase, ako ich udržiavať…

Fotky, ktoré vám dodá fotograf budú z rôznych dôvodov podstatne kvalitnejšie, ako keby ste to nacvakali len tak kompaktným foťákom. Ale ak nemáte peniaze na fotografa, radšej dajte na web menej kvalitné fotky ako žiadne.

Ak máte elektronický obchod, potrebujete nasnímať desiatky alebo možno stovky produktov. Pritom stále pribúdajú nové a nové, tak naozaj môže byť neekonomické, aby ste každú chvíľu volali fotografa. Potom stojí za úvahu, že by ste si to fotografovali sami.

Možno by vám pomohlo pozrieť si môj web digi-foto.sk. V sekcii ako fotografovať nájdete mnoho tipov, ako po domácky fotografovať rôzne predmety. Opisujem tam konkrétne postupy, ako aj v provizórnych podmienkach získať slušné fotografie výrobkov. Ako sa dá pomocou alobalu získať lepšie osvetlenie pre fotenie v izbe. Alebo ak produkt položíte na sklo, nebude vám vrhať tieň na podložku. Na ukážku aspoň jeden konkrétny tip, ako získať výborné fotky menších výrobkov doma: fotografujte v igelitovej taške.

Tip: Ako fotografovať predmety do katalógu?

Ak chcete bez štúdia nasnímať solídne fotografie výrobkov  pre e-shop, fotografujte ich v igelitovej taške. (V bielej, bez nápisov, bez farebných odtieňov.) Dosiahnete tým to, čo sa nazýva svetelný tunel. Svetlo dopadá na predmet zo všetkých strán, preto nevznikajú tiene. Ak je fotografovaný objekt väčší, vyrobte si svetelný tunel z pauzovacieho papiera, alebo roztiahnite biely igelit na jednoduchej konštrukcii. Pre časté fotografovanie si vyrobte pevnú konštrukciu z plastu.

Tipy, ako správne fotografovať, vám môže dať aj fotograf, ktorého si objednáte, aby vám fotky vyrobil. Priplaťte si za to, že vám dá krátke školenie. Môžete získať presný návod, ako získať kvalitné fotografie aj pomocou lacného fotografického prístroja. Nie je až tak ťažké naučiť sa konkrétny fotografický postup. Ak to zvládnete, budete pri fotografovaní samostatní.

V igelitovej taške sa dá nafotografovať veľa výrobkov nečakane presvedčivo. Výborne v nej vyzerajú plasty, drevo, technika, rôzne výrobky ako chlieb, bábiky, alebo papierové krabičky.

Pri fotografovaní skla a lesklého kovu však vždy narazíte na vážne problémy. Nasnímať príbor, alebo pohár na víno je úloha, ktorú nezvládnete bez vybavenia, znalostí a skúseností. Na týchto materiáloch sú odlesky rušivé, no zároveň tam nejaké potrebujete, inak fotografia nemá „šťavu“.

V provizórnych podmienkach sa niektoré druhy reklamnej a produktovej fotografie vôbec robiť nedajú. Konkrétnym príkladom môže byť fotografovanie šperkov. Tam dokonca často skončí aj fotografia a musia nastúpiť grafici, retušéri a maľuje sa to… Počítajte s tým, že ak chcete mať „svetové“ fotografie produktov, zvyčajne na to potrebujete povolať profesionálov. Predtým si však skúste produkt odfotografovať sami.

Po odstránení pozadia môže byť aj provizórna fotka vcelku použiteľná na účely webovej prezentácie.