Aké logo potrebuje začínajúca firma?

Logo je zvyčajnou súčasťou firemnej identity. Veľmi často si ho živnostníci dávajú vytvoriť hneď na začiatku podnikania. Vtedy je na to situácia celkom najhoršia.

  • Nebýva kapitál a veľký rozpočet na profesionálneho grafika.
  • Nebýva vždy celkom jasné, čo presne bude pre firmu charakteristické.

Inými slovami – veľké plány a malé peniaze. Končí to potom tak, že logo vytvorí majiteľov švagor, alebo syn bratranca.

Amatér zvyčajne logo navrhuje v spolupráci s majiteľom. Ten povie:

  • Dajte tam názov firmy.
  • A dajte nejaký pekný symbol.

Potom volá majiteľ firmy večer z krčmy. Bavia sa práve o logu a po treťom pive dospeli k novým špecifikáciám k zadaniu.

  • Nech tam je viacero farieb. (Gejza tvrdí, že budeme pôsobiť honosnejšie, sťaby taký páv!)
  • A dajte to do rámčeka. (Fedor povedal, že to je priemyselný štandard.)

A tak náš amatérsky grafik kreslí a kreslí. Potom sme svedkami rôznych dych vyrážajúcich kreatív.

Takýmto spôsobom vznikne “logo”, ktoré budí profesionálnu dôveru ako záhradný trpaslík. Popiera základy typografie, estetiky. Neplní symbolický význam. Ak ho skúsite zmenšiť na vizitku, je problém.

Na malom rozmere vznikne vizuálny fľak typu zmätok. S takým logom sa potom veľmi ťažko dá spraviť niečo zmysluplné, napríklad umiestniť ho na web, alebo na nejakú elegantnú tlačovinu.

Najhoršie býva, že majiteľ takéhoto zúfalého loga často ani nevie, že je zúfalé. Zvykne si. Prejde pár rokov a potom aj keď sám už cíti, že logo nie je v poriadku, bojí sa zmeniť ho. “Všetci nás tak poznajú”. Je to pravda? Nie. O tom za chvíľu.

Účel loga a jeho zmysel

Logo teda nie je priestor pre inzitných umelcov. Logo by malo slúžiť ako nástroj vizuálnej identity. Je to skôr symbol, než nosič nejakých zložitejších informácií.

Ak sa pozriete na logá veľkých načiek, všimnete si asi ihneď dve veci.

Pozriete sa na symbol a “čítate” slová ako Shell, Mercedes, Adidas, Nike, Apple, Facebook. Tie slová ale nie sú nikde napísané. Práve toto je jednou z funkcií loga. Vytvoriť grafický symbol, ktorý by vizuálne zastupoval váš brand. Najskôr ho musíte umiestňovať vždy spolu s logom. Neskôr, keď ste dostatočne v povedomí, dá sa symbol postupne oddeliť od nápisu.

Ak teda plánujete väčší projekt, je vhodné, aby logo obsahovalo “oddeliteľný” grafický prvok.

Je dobré myslieť na to, že rukopis symbolu aj textu by mal byť jednotný a preto by logo mal navrhovať grafik, ktorý sa venuje práve tejto oblasti.

Pri štarte nepotrebujete logo

Menšie firmy a živnostníci zvyčajne nepotrebujú logo. Potrebujú niečo, čím budú identifikovateľné. Keďže nemajú rozpočet v miliónoch eur, nemôžu počítať s tým, že nejaký grafický prvok by v povedomí ľudí plnil úlohu identifikátora značky. Potom najjednoduchšie je použiť prostý nápis.

Meno, alebo názov firmy stačí na rozlíšenie i odlíšenie. 

Podľa možnosti si zvoľte čo najjednoduchčie písmo. Dôležitá je čitateľnosť.

  • Kvalitné a elegantné písmo nič nepokazí.
  • Efektné, či ozdobné písmo môže zhoršiť čitateľnosť, alebo znížiť dôveryhodnosť.

Príklad.

Vľavo bežné písmo, akým nepokazíte nič. Vpravo písmo, ktoré je zbytočne komplikované.

Akonáhle máte takto vyrobený nápis, tak to úplne stačí. Jediné na čo je dobré myslieť, je to, či máte právo použiť ho v logu.

Overte si, či máte právo použiť písmo. Kvalitné písma sa dodávajú v licencii, kedy s fontom môže pracovať len ten, kto ho má kúpené. Napríklad na 5 počítačov. Grafik vám dodá výsledok. Nemôže vám dať samotné súbory písma. Uistite sa však, že dané písmo (teda jeho licencia) umožňuje komerčné použitie. Niektoré písma ktoré sú legálne zadarmo nemajú povolené aj komerčné využitie. Pre malé projekty stačí využiť písma Google

Akonáhle ste si našli nejaké jednoduché písmo, máte logo úplne vyriešené. Nepotrebujete platiť grafika.

Vôbec nič sa nestane, ak budete mať nejakú takúto webstránku. Také “logo” síce nie je logo, ale o to rýchlejší bude váš web. Porovnajte, ako by to vyzeralo s “logom” z ukážky.

Teraz sa posuňme ďalej.

Dá sa raz navrhnuté logo zmeniť? Nepoškodí to firmu?

Samozrejme, každé logo sa zmeniť môže. A zmena vám dosť ťažko ublíži – najmä ak ste menšia firma.

Aj najväčší svetoví giganti trvale menia svoje logá. Keďže vizuálny štýl a móda sa v priebehu rokov mení, je vhodné prispôsobiť tomu aj dizajn loga.

Práve vďaka tomu môžete využiť stratégiu, kedy začnete len jednoduchým nápisom. Neskôr môžete nápis zadať dizajnérovi a vaše logo postupne môže rásť spolu s vašou firmou.

Logá veľkých značiek sa postupne menia.

Pozor na lacné logá

Pre malé a jednoduché projekty môžete siahnuť aj po extrémne lacnom logu. Napríklad fiverr.com. Za zhruba 5 eur vám vyrobia logo, ktoré dokonca nemusí byť zlé.

Treba však myslieť na to, že takto vyrobené logá vznikajú hromadne. Grafik, ktorý sa tým živí ich vyrába v niektorom programe, alebo ich narýchlo skladá z viacerých komponentov či ikoniek.

Mnoho grafických prvkov, ktoré sa takto po internete povaľuje však nie je voľne použiteľných.

  • Často sa stane, že nejaké písmo vznikne ako voľne dostupné.
  • Neskôr sa začne predávať v niektorej službe a pre nekomerčné použitie je zadarmo.
  • Nakoniec ho niekto kúpi a je na predaj pod normálnou licenciou.

Váš grafik ho síce môže mať už dávno, ale dnes už zadarmo nie je. Hádajte sa potom s právnikmi. Podobné je to s obrázkami, ikonami a inými grafickými prvkami.

  • Existuje mnoho fotobánk, kde sa dá oficiálne a zadarmo stiahnuť obrázok a máte právo ho použiť aj komerčne.
  • Niekedy ale do nich nejakí dobráci nahrajú cudzie obrázky, na ktoré nemajú autorské práva.

Ľahko sa potom stane, že použijete logo, ktoré vám navrhne 5 dolárový grafik. Rovnaké prvky ale použije aj u iných firiem. Potom sú z toho zbytočné konflikty a ťahanice.

Výhodnejšie potom bude, ak si do loga vložíte niečo originálne. V niektorých prípadoch sa dá použiť napríklad akvarelový obrázok. V tomto článku je popísané, ako sa robí jednoduché logo s využitím akvarelovej maľby.

Hravý motív zameraný na detského diváka, voľnejšie písmo, priestor. Jednoúčelový nápis s názvom, ktorý sa dá použiť na plagát, alebo na web. Nesplní mnoho požiadaviek, ktoré na logo normálne kladieme. (Ťažko sa zmenší, ťažko by sa použil na webe ako logo v lište, nie je vyriešená čiernobiela verzia…)

Ale je to ukážka ako s využitím jednoduchých prvkov môžete vytvoriť takmer na počkanie prvý výsledok. Na ňom sa neskôr dá stavať. Hľadať mieru štylizácie. Riešiť jednofarebné verzie, miniatúrne verzie a ďalšie úlohy.

Môžete si pozrieť aj článok o tom ako som robil logo na web schudnutako.sk.

Reálna cena za logo?

Nakoniec ešte pár viet o tom, koľko stojí logo a akú má hodnotu. Na internete viete rýchlo nájsť príklady pre všetky extrémne situácie. Napríklad logo Google stálo nula dolárov. Sú však aj logá, ktoré stáli státisíce. Ako to je v reálnom svete?

Ak zadáte výrobu loga u grafika, cena sa môže odvíjať od hodín. Väčšinou to znamená, že si musí niečo o vás naštudovať. Niečo bude skicovať, bežne sa dá počítať aspoň 5 až 10 hodín práce. Skúsený grafik to zvládne skôr, ale jeho čas je drahšie platený.

Nejaký čas zaberie aj testovanie loga v rôznych nasadeniach, konzultácie, úpravy.

  • Ak teda plánujete kúpiť logo od kvalifikovaného dizajnéra, cena sa bude pohybovať zvyčajne v rozsahu stoviek eur.
  • Ku tisíckam sa môžete dostať, pokiaľ sa rieši niečo zložitejšie, alebo ide o špičkového profesionála.

K logu totiž môže byť často treba dodať aj niečo ako logomanuál, čiže dokument, ako sa logo má používať. Aby sa nestalo, že si dáte vyrobiť logo u prvotriedneho grafika a potom vám ho nejaký fušer zničí pri realizácii.

Príklad z praxe. Zadáte do výroby vyrobiť z fólie takýto nápis.

Zdalo by sa, že tu naozaj nie je možné nič pokaziť. Ale potom príde majster a lepí písmená podľa pravítka.

Výsledok? Písmená O, Č, S sú vyššie, ako majú byť.

Podľa pravítka to sedí, ale písmená s oblým zakončením sa kvôli optickému vyváženiu robia trocha väčšie. Takisto nie je ľahostajné, ako ďaleko sú jednotlivé písmená od seba…

Jednoducho ak súčasťou loga je aj návod, ako si viete skontrolovať, či je správne použité, zvyčajne to je trocha drahšie. Zato sa ale vyhnete aspoň hrubým chybám.

Ale vráťme sa teraz na začiatok. Vidíte, koľko komplikácií okolo tak jednoduchej veci, ako je logo. Preto tvrdím, že na začiatku podnikania vám stačí to, čo stačilo pri rozjazde Cocacoly, alebo Google. Totiž prostý textový nápis.