Internetový grafik alebo šablóna?

Grafických štúdií, ktoré ponúkajú internetový dizajn je veľa. Ako si vybrať dobrého internetového grafika? Asi by som sa prikláňal ku stratégii pozrieť sa na to, aké projekty už títo grafici robili a posúďte ich. Ale neposudzujte ich podľa toho, či sa vám „páčia alebo nepáčia“. Pokúste sa odhadnúť obchodný efekt týchto webov.

Môžete na to ísť aj opačne. Nájdite firmy úspešné na internete a skúste zistiť kto im robil dizajn. Je pravdepodobné, že taký človek (firma) aj vám urobí efektívny dizajn.

Ak na internete práve začínate, asi chcete, aby investícia do dizajnu nebola vysoká. Je to prirodzené. Možno svojmu projektu ani natoľko neveríte. Zvažujete, či sa vám niekedy vaša investícia času, námahy a peňazí vôbec vráti. Takže poďme sa pozrieť na to, aké možnosti máte, ak chcete získať dizajn pre váš web lacnejšie, lacno, alebo zadarmo.

Takže poďme najskôr zadarmo. Na internete sú stránky so šablónami dizajnov. Vyberiete si z ponuky spomedzi niekoľko tisíc šablón tú, ktorá sa vám páči, a mierne si ju prispôsobíte. Takéto šablóny sú buď zadarmo, alebo sa dajú kúpiť za pomerne diétny peniaz. Na to, aby ste odštartovali menší internetový projekt, úplne stačia. Samozrejme, zadarmo si ich spracuje len ten, kto sa vo veci vyzná a neúčtuje sám sebe cenu vlastnej práce.

 

Pozrite si openwebdesign.org. Podobné stránky, kde nájdete dizajnové šablóny nájdete na oswd.org. Aj pe WordPress je mnoho dizajnov zadarmo a niektoré sa dajú dobre použiť.

Pokiaľ chcete za šablónu zaplatiť, nájdete veľa webov, ktoré vám to umožnia. Pozrite si napríklad themeforrest.nettemplatemonster.com, či templatesfactory.net.

Pokiaľ chcete predsa len dizajn podľa vlastných predstáv, môžete využiť ďalší zaujímavý nástroj (v angličtine). Nájdete ho na adrese weebly.com. Ale aj mnoho iných podobných služieb. Pomocou výberu, čo chcete mať na stránke si postupne môžete vytvoriť plne funkčný webdizajn pre svoje stránky. Ak sa vám páči, stiahnete si ho zadarmo a môžete používať. V hornej časti obrazovky si vyberáte prvky, aké chcete na stránke mať (aká hlavička, kde menu, odstavec textu, obrázok… ) a ich potiahnutím do zobrazeného obsahu stránky pridávate, čo len chcete.

Je tu však jedna nepríjemná otázka.

Je dizajn vhodná vec na šetrenie?

Pretože s návštevníkom internetovej stránky komunikujete vlastne práve prostredníctvom dizajnu.

Pokiaľ chcete, aby sa vášmu dizajnu venoval grafik, môžete skúsiť využiť službu 99designs.com, kde (tiež v angličtine) môžete zadať svoje predstavy o dizajne a zaplatiť. Bude sa vám venovať hneď niekoľko grafikov naraz. To je atraktívna predstava, aj keď niektoré z návrhov budú nápadne pripomínať iba mierne upravené šablóny… Tu vás už váš dizajn bude stáť niekoľko sto eur. Pri troche šťastia si vyberiete naozaj dobrý návrh. Ale poďme domov a zadajme prácu profíkom.

V profesionálnej praxi slovenských webdizajnérskych firiem dizajn vytvorený na mieru sa bude pohybovať na cenovej hladine okolo 1000 €. Za takú cenu dostanete do rúk funkčnú šablónu, ktorá by nemla trpieť žiadnymi detskými chorobami.

Tip: Ak na internete chcete do niečoho investovať, dobrý dizajn je jeden z najhorúcejších kandidátov. Môžete skúsiť aj verzie za nízke, alebo žiadne ceny. To sú však už riešenia, ktoré si z vašej strany vyžiadajú viac práce a znalostí. Účtovne sú zadarmo, ale len ak nepočítate cenu vlastného času stráveného vyhľadávaním, či úpravami.

Zlatou strednou cestou sú platené šablóny. Náklady do 100 eur a máte v rukách slušný kus kódu.

Nepreceňuje sa význam dizajnu?

To hlavné na internete je obsah. Ale obsah je zabalený do dizajnu. Šla by vám na chuť čerstvá šunka zabalená v špinavej utierke na riad, ktorá dokonca trocha zapácha? Dizajn spoluvytvára dôveru. Dizajn vytvára identitu firmy, profiluje ho.

  • Ak robíte web pre banku, budete mať záujem, aby dizajn hovoril o dôveryhodnosti, o serióznosti, o istotách.
  • Keby ste mali firmu, ktorá predáva žartovné predmety, chceli by ste osviežujúci, ľahký a príjemný dizajn.
  • Firma ktorá predáva výživové doplnky by chcela, aby dizajn vyjadroval chuť do života, radosť, spokojnosť, zdravie.

Pri možnosti ušetriť použitím bezplatných šablón by som bol preto opatrný. Možno usporíte peniaze, ale nie som si istý, či taký internetový projekt zaznamená výraznejší úspech. Môže, ale nemusí.

Myslím si, že to je podobné, ako keby ste prišli na obchodné rokovanie v starých teplákoch a v starom špinavom tričku. Povedali by ste „Viem že nie som v biznis obleku. Ale ak mi dáte túto zákazku, tak už nabudúce prídem v obleku od Armaniho“.

Dizajn je z kategórie daj a dostaneš. Podľa mojich skúseností sa investícia do kvalitného dizajnu vráti v podobe vyvolanej dôvery. Dôvera sa pre vás pretaví do dlhšieho času návštevy jednotlivého návštevníka. A dlhší čas strávený na stránke zvyšuje šancu na objednávku a záujem o spoluprácu s vami.

Myslite na nezvyklé „kukátka“

Ľudia majú dnes rôzne zariadenia, ktorými nakúkajú do internetu. Nie každý má počítač s veľkým monitorom.

Mnoho ľudí – vyše 50% a stále to rastie – sa na internet pozerá cez mobil. Znesie to váš web?

Spomeňte si na tie malinké notebooky, ktoré sú len o niečo väčšie ako mobil. Aj takýmito zariadeniami si dnes ľudia vaše internetové stránky budú prehliadať. Možno majú lacné mobilné pripojenie k internetu, ktoré je také pomalé, na aké sme boli zvyknutí pred desaťročím. Preto je dobré pri návrhu internetového dizajnu myslieť na to, že hore má byť dominantná zložka internetového dizajnu.

Skontrolujte svoj dizajn v rôznych prehliadačoch

V každom počítači bude váš web vyzerať troška inak. Po spustení nového dizajnu vám preto odporúčam, aby ste si skontrolovali, ako váš web vlastne vyzerá. Nielen u vás. V rôznych prehliadačoch a na rôznych operačných systémoch.

Asi nemáte poruke 30 počítačov s rôznymi verziami Windows, s rôznymi prehliadačmi. Asi nemáte na vedľajšom stole Linuxovú mašinu, a na druhom Apple Macintosh. Preto vznikli služby, ktoré umožňujú po zadaní vašej adresy zobraziť váš web. Tak ako je viditeľný v rôznych bežne nastavených operačných systémoch.

Môžete na to využiť službu browsershots.org. Vo verzii zadarmo si asi trocha počkáte, ale výsledok stojí za to. Najskôr si vyberiete, aké prehliadače a systémy vás zaujímajú a potom čakáte niekoľko (desiatok) minút. Postupne začnú na stránke výsledkov pribúdať náhľady, ako váš web vyzerá z iného počítača. Na nezaplatenie.

Tip: Čím menej prehliadačov si zvolíte, tým rýchlejšie zvyčajne dostanete výsledok. Pre hrubé ladenie dizajnu stačí začať asi tak s tromi prehliadačmi, takými, aké nemáte možnosť vyskúšať. Ak je všetko v poriadku, môžete testovať ďalšie.

Je dôležité vykonať túto kontrolu. Často zistíte, že v iných prehliadačoch, ktoré sú často používané, môže byť váš web úplne rozbitý. Bez tejto kontroly by ste na to vôbec nemuseli prísť. Profesionálny grafik by mal takéto testy robiť automaticky. Nezaškodí však prekontrolovať aj prácu tých najprofesionálnejších machrov – aj im občas prekĺzne chybička medzi prstami.

S týmto problémom súvisí aj ďalšia nepríjemná otázka. Ktorý prehliadač a operačný systém brať do úvahy a ktorý už nie? Pretože ak máte trochu zložitejší dizajn môže sa stať, že niektoré staršie prehliadače neumožnia jeho zobrazenie. Tu odporúčam riadiť sa Paretovym pravidlom. To sa dá v štatistikách návštevnosti dosť presne zistiť. Zistite si, akými operačnými systémami pristupujú vaši návštevníci na vaše webové stránky. Aké používajú vyhľadávače, aké rozlíšenie obrazovky? A týmto parametrom potom prispôsobte dizajn.

Viem, je v tom istá diskriminácia. Ak má niekto zastaraný alebo zriedkavo používaný prehliadač, môže sa mu môj web zobraziť nesprávne. U zložitejších návrhov sa to naozaj stáva. Žiaľ, ošetriť dizajnérsky práve tieto menšinové platformy býva niekedy nákladnejšie ako navrhnúť iný dizajn.

Ak váš dizajn spĺňa aspoň základné pravidlá prístupnosti, tak sa zobrazí prakticky všade rovnako a takýto test je takmer zbytočný. Ale veľa dizajnérov a zadávateľov webov sa rozhodnú ísť až na hranice možností. Využijú najnovšiu technológiu. Musia potom oželieť, že malé percento návštevníkov internetu tento ich nový zázračný výtvor neuvidí.

Také sú pravidlá hry zvanej internetový dizajn. Preto znova opakujem staré známe: v jednoduchosti je krása.

Menej je viac

Ideálne je, ak vaše stránky nevyžadujú nič, len bežný internetový prehliadač. Používate len obrázky a text? Je to úplne ideálny stav, pretože taká stránka bude viditeľná všade. Len čo začnete svoj dizajn stavať na zložitejších technológiách (skripty, multimédiá, Flash), narazíte zvyčajne na problémy. Preto platí, čím zložitejší dizajn navrhnete, tým je pravdepodobnejšie, že nebude všade použiteľný.

Prvky dizajnu zjednodušujte

Čím zložitejšia je firemná stránka, tým rýchlejšie ju návštevníci opustia. Je jednoduchšie odísť na inú stránku, ako zostať a brodiť sa v mori možností. Ak hľadám konkrétnu informáciu a dostanem sa na neprehľadný web, ktorý mi ponúka plno vecí, ktoré ma nezaujímajú, nebudem predsa hľadať informáciu v mori balastu. Odporúčam, aby ste na webe mali čo najmenej možností. Ale nech sú pre návštevníka efektívne a užitočné. V jednoduchosti je sila!

Takto vyzeral vyhľadávač Google v začiatkoch. Takmer nič na stránke a aký úspech!

Tako vyzerá po 20. rokoch vývoja.

Spomeňte si na Facebook, aké jednoduché sú tieto stránky už od začiatku a aké sú úspešné. Takže aj vy dajte na web len to, čo je nevyhnutné. Ľudia sú netrpezliví. Nebudú skúmať kde ste skryli cenník, zoznam služieb, alebo kontakt. Ak to rýchlo nenájdu, pôjdu preč.

Tip: Hodil by sa vám rýchly návod, ako určiť, či daný prvok na stránku patrí alebo nepatrí? Položte si otázky:

  • Ako mi tento prvok pomôže zarobiť peniaze?
  • Ako táto informácia poslúži návštevníkovi?

Ak prídem na stránku, kde mi firma ponúka podlahy, tak očakávam informácie o podlahách. Možno aj o parketách, dlaždiciach, materiáloch ktoré sa na to používajú, cenách. Môže tam byť informácia o tom, čo je potrebné pripraviť predtým, než prídu remeselníci. Tieto informácie sú zaujímavé pre návštevníka a firme pomôžu zarobiť.

Jednoduchosť je vždy lepšia! V internetovom dizajne a vlastne aj v práci s ľuďmi je jednoduchosť, zrozumiteľnosť celkom rozhodujúca. Spravidla uspejú jednoduché projekty. Ak však máte zložité špecializované riešenia, ktoré od návštevníkov vyžadujú, aby rozmýšľali, aby tomu venovali sekundy času navyše, zvýšenú pozornosť, je zle. Buďte radšej jednoduchí.

Asi rýchlo zistíte, že zjednodušovať veci nie je tak jednoduché ako to vyzerá. Čím viac času ale investujete do zjednodušovania, tým väčší efekt – obchodný, alebo na úspechu webu – potom zvyčajne zaznamenáte.

Úvodné stránky

Mnoho firiem robí takzvané úvodné stránky s animáciami, ktoré môže zákazník preskočiť a dostať sa priamo do webu. Keď to takto napíšem, znie to absurdne. Ale robí sa to stále. Predtým, než sa dostanete na ich web, musíte si prehrať nejakú znelku. Samoľúbu. Otravnú. A hlavne zriedkakedy vkusnú.

  • Tip: Ak sa na webe niečo dá preskočiť, aby sa návštevník dostal ďalej, je to bariéra.
  • Tip: Ak sa na webe niečo hýbe, alebo bliká bez toho, aby to aktivoval návštevník, je to spravidla rušivý prvok, bariéra.
  • Tip: Ak sa ozve zvuk, ktorý nezaznel na základe vyžiadania zákazníka, môže to rušiť. Je to bariéra.